Promotion
Promotion
Promotion

Vědci varují: Počet případů demence vzroste do roku 2050 až trojnásobně. Víte, jak této nemoci předejít? Snižte riziko tohoto onemocnění už dnes!

Promotion
Promotion

Vědci varují před možným nárůstem případů demence

Nezisková organizace AARP, která se zaměřuje na obyvatele USA starší 50 let, informovala o tom, že počet případů demence může do roku 2050 vzrůst až trojnásobně. Tyto vědecké závěry byly prezentovány na mezinárodní konferenci, která se týkala Alzheimerovy choroby, která bývá nejčastější příčinou demence. Do roku 2050 by na světě mohlo být více jak 150 milionů lidí trpících demencí. Na druhou stranu byly na vědecké konferenci prezentovány i pozitivní věci, odhaduje se, že více jak 6 milionů lidí od tohoto onemocnění uchrání změna životního stylu. Vědce znepokojuje zejména životní styl mladých lidí.

V tiskové zprávě se píše: „Obezita, cukrovka a sedavý styl života, což jsou rizikové faktory vzniku demence, jsou u mladých lidí na vzestupu.“ Dle odhadů dojde k největšímu nárůstu této nemoci v subsaharské Africe a na Středním východě. Velmi podstatným faktorem je také stárnutí světové populace. Odhaduje se, že osoby starší 65 let budou v roce 2050 tvořit 16 % obyvatel světa. To je dvojnásobný počet seniorů oproti roku 2010. Dalším významným faktorem jsou chronická onemocnění a obezita.

Stařenka ilustrační foto
Info ikona

Jak demenci předcházet?

Ačkoliv v tomto onemocnění hraje podstatnou roli věk, existují způsoby, kterými lze snížit riziko, že u vás tato nemoc propukne. Bez změny životního stylu se to neobejde, tvrdí britská charitativní organizace Alzheimer´s Society. Co vše je tedy prevencí demence?

  • Pohyb – Pravidelný pohyb je jedním z nejlepších způsobů vůbec, jak snížit riziko demence. Cvičení je dobré pro vaše srdce, krevní oběh, tělesnou hmotnost i duševní pohodu. Důležité je najít si sport, který vám bude vyhovovat a bavit vás, abyste vydrželi cvičit pravidelně. Také byste se měli snažit vyhýbat sedavému stylu života.

  • Zdravá vyvážená strava – Strava hraje v prevenci demence důležitou roli. Dle lékařů z kliniky Mayo byste si měli dopřát: tři porce celozrnných produktů denně, listovou zeleninu 6x týdně, ostatní zeleninu alespoň jednou denně, bobule 2x týdně, červené maso 4x týdně, ryby alespoň jednou týdně, drůbež 2x týdně, fazole 3x týdně, ořechy 5x týdně. Doporučuje se omezit konzumaci jídla z rychlého občerstvení, vařit na olivovém oleji, jíst méně bílého pečiva a sladkostí. Neměli byste konzumovat více jak jednu sklenku alkoholu denně.

  • Přestaňte kouřit – Kouření zvyšuje riziko onemocnění demencí, nehledě na další zdravotní problémy, které vám může způsobit.

  • Trénujte svou mysl – Udržování mysli aktivní snižuje riziko demence. Každý si jistě najde svůj trénink mysli, který ho bude bavit. Může to být studium, jazykový kurz, luštění křížovek, řešení hádanek a kvízů, hraní deskových her, čtení knih, ale i komunikace s ostatními lidmi.

  • Duševní zdraví Deprese je rizikovým faktorem demence, proto dbejte nejen na své fyzické, ale i psychické zdraví.

 

Zdroje

https://www.aarp.org/health/dementia/info-2021/dementia-forecast.html

https://www.alzheimers.org.uk/about-dementia/risk-factors-and-prevention/how-reduce-your-risk-dementia

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/alzheimers-disease/in-depth/15-simple-diet-tweaks-cut-alzheimers-risk/art-20342112

Staříci
Info ikona
Promotion
Promotion
Promotion
Promotion
Promotion
Promotion
Promotion

Roční předplatné Svět Ženy

Svět ženy
Promotion
Promotion
Promotion
Promotion