Přejít k hlavnímu obsahu

Zhubnout můžete i po 60, výživová poradkyně radí: Zapomeňte na slovo dieta, pomůže vám něco jiného

Info ikona
Žena 60 let

Se zvyšujícím se věkem přibývají nejen vrásky, ale často bohužel i kila. Dokonce i tehdy, když jste vlastně nijak nezměnili svůj životní styl. Jíte stále stejně, hýbete se stejně, ale ručička váhy šplhá pomalu ale jistě někam, kam nechcete. Jak přebytečné kilogramy shodit třeba i v šedesáti letech, radí výživová poradkyně Bc. Martina Jandová.

Obezita je strašákem moderní doby a je příčinou mnoha zdravotních problémů. I když třeba netoužíte mít ve vyšším věku vysoustruženou postavu jako modelka, není dobré rezignovat a nabrat kila navíc. Ruku v ruce s obezitou či nadváhou se zvyšuje riziko vzniku vysokého krevního tlaku a kardiovaskulárních onemocnění, cukrovky II.typu, artrózy, spánkové apnoe a dalších onemocnění.

Proč se ve vyšším věku hůře hubne?

S věkem se přirozeně zpomaluje metabolismus, což znamená, že tělo spaluje méně kalorií než dříve. Jinými slovy, zatímco jste si ve třiceti mohli dát v klidu větší porci jídla a nepřibrali jste, nyní musíte množství přijatých kalorií snížit, pokud nechcete, aby se vám uložily do tukových zásob.   

„Hlavním důvodem zpomaleného metabolismu je pokles svalové hmoty. Nižší svalová hmota znamená pro naše tělo menší energetickou spotřebu. Ve vyšším věku ale už také mnozí lidé mění svůj životní styl, který také hraje velikou roli. Přirozeně ubývá aktivita a tím pádem nevydáme tolik energie jako dřív,“ vysvětluje výživová poradkyně Bc. Martina Jandová.  

Zrychlete svůj metabolismus i po padesátce díky jednoduchým tipům. Více tekutin je jen základ

svetzeny.cz

I přesto, že se to může zdát těžké, je i v šedesáti letech možné redukovat množství tuku a zlepšit kondici, a tím pádem i zdravotní stav. Je potřeba počítat s tím, že to možná půjde pomaleji než třeba ve třiceti letech, ale není to nemožné. Jaké jsou hlavní zásady hubnutí (nejen) po šedesátce, prozrazuje výživová poradkyně Bc. Martina Jandová.    

Pravidelný pohyb

Pokud to umožňuje zdravotní stav, zahrňme do svého života pravidelnou fyzickou aktivitu, jako je chůze, plavání, jízda na kole, posilování s lehčími činkami. Díky pohybu podpoříme spalování kalorií a lépe udržíme svalovou hmotu. 

Úprava stravovacích návyků

Omezte příjem rafinovaných cukrů a tuků a celkově potravin s nízkou nutriční hodnotou. Vyhýbejte se uzeninám, bílému pečivu a jídlům z fast foodu a vzdejte se pití alkoholu, který je velmi kalorický. Naopak vsaďte na vyváženou stravu s dostatečným příjmem bílkovin, vlákniny a zdravých tuků. Dopřejte si hodně zeleniny, ovoce, celozrnných výrobků, libového drůbežího masa, ryb a luštěnin.

Nelichotivé pivní břicho u žen nad 50: Takhle se ho můžete rychle zbavit

svetzeny.cz

Dodržujte pitný režim

Pro udržení metabolismu je klíčový také dostatečný příjem tekutin. Pijte vodu, kterou si ochutíte třeba kapkou citronové nebo pomerančové šťávy. Vhodný je také neslazený ovocný nebo bylinkový čaj. Dejte si pozor na slazené nápoje, které jsou plné prázdných kalorií. 

Hodně spěte

Nedostatek spánku ovlivňuje hormony, které podporují chuť k jídlu

Kontrolujte velikosti porcí

Je potřeba sledovat jak velké množství jídla sníme a z čeho se náš jídelníček skládá. „V tom vám může pomoci výživový poradce nebo zkuste využít aplikaci Kalorické tabulky. Ta může být užitečným nástrojem při hubnutí. Umožňují nám jednoduše sledovat náš kalorický příjem. Díky zapisování svého jídelníčku lépe odhalíme stravovací chyby, o kterých jsme třeba ani nevěděli. Nemusíme si svůj jídelníček zapisovat do konce života, ale může to být jen dočasný pomocník, jak si ohlídat, aby v naší stravě nebyl něčeho nadbytek a jiného zase nedostatek,“ vysvětluje Bc. Martina Jandová.   

Toto ovoce by měla jíst každá žena nad 50 let: Pomůže s celulitidou, hubnutím i křečáky

svetzeny.cz

Info ikona
Bc. Martina Jandová

Bc. Martina Jandová je výživová poradkyně, jejímž mottem je:

"Základem zdravého hubnutí je mít všech pět po hromadě".

  • Zapomeňte na slovo dieta.
  • Naprogramujte se na nový životní styl, který nikdy neskončí.
  • Jezte jídlo, které vám chutná, ale správně upravené.
  • Zařaďte pohyb do svého denního programu.
  • Mějte se rádi a změnu dělejte pro sebe, ne pro nikoho jiného.

 

Zdroj článku