Přejít k hlavnímu obsahu

Žízeň je poslední varování: Srovnejte si pitný režim a vyhněte se zdravotním potížím, pomůže vám i aplikace

Info ikona
pitný režim

Ačkoli se o pitném režimu mluví téměř dnes a denně, přes 70 procent lidí má v jeho dodržování značné mezery. Kromě toho, že lidé pořádně nevědí kolik a čeho pít, mají problémy i s rozvržením během dne.

Andělská čísla: Trojky potvzují správnost cesty, jedničky nový začátek

svetzeny.cz

Jako obecné pravidlo se uvádí vypít minimálně dva litry tekutin denně. Tato teze je ale značně zavádějící. Při výpočtu pitného režimu je třeba zvážit více faktorů – kromě váhy také věk a fyzický výkon. Mnohem přesnější je pak poučka přijmout 40 mililitrů tekutin na každý kilogram své váhy. Vážíte-li tedy 70 kilogramů, vaše optimum je okolo 2,8 litru.

Raději dopoledne

Napít bychom se měli maximálně do hodiny po probuzení. Příjem tekutin je důležitý nejen pro hydrataci organismu, ale stimuluje i činnost vylučovací soustavy, tím pádem se podpoří i proces detoxikace a odplavování nežádoucích látek. Vhodná je samozřejmě čistá voda, kterou si můžete ochutit mátou, citronem, pomerančem, limetou nebo citronovou trávou, po ránu jsou vhodné i čaje nebo ředěné ovocné a zeleninové šťávy, které tělu zároveň dodají sacharidy a tím pádem i energii na dopoledne do času dopolední svačiny.

Pitný režim stylově a ekologicky!

svetzeny.cz

A jak je to po ránu s oblíbeným kafíčkem? Podle studie Stevena Millera z Geiesel School of Medicine v Dartmouthu je vhodné kofein přijímat až ve chvíli, kdy klesá hladina kortizolu v těle, po ránu je jeho vyplavení automatické, káva „na probuzení“ tím pádem postrádá smysl. Pokud již ale máte vytvořené takové návyky, nemusíte se jich vzdávat, i káva se totiž do denního příjmu tekutin počítá a její zařazení do plánu je zcela v pořádku, když je vyvážíte dostatečným množstvím tekutin během dne.

Odpoledne s mírou

Do denního příjmu se počítají všechny tekutiny, i ty, které přijmete například v polévce, ovoci nebo zelenině. Tvoří zhruba jednu šestinu celkového příjmu při předpokladu vyváženého jídelníčku. Platí také, že vyšší podíl tekutin bychom měli přijímat v dopoledních a raných odpoledních hodinách, po 17. hodině bychom měli vypít zhruba jen čtvrtinu denního příjmu, aby nedocházelo k přetížení ledvin.

Zázvorová voda, která umí zázraky. Dodá vám dobrou náladu, zeštíhlí a ještě vás ochrání před nachlazením

svetzeny.cz

Zrádné léto

Při vysokých teplotách je nanejvýš nutné příjem tekutin zvýšit. I při běžných činnostech, jako je například práce na zahradě, se tělo zbavuje vody vlivem pocení. Pro srovnání – během dne při pokojové teplotě ztrácíme asi 0,5 litru vody, výdej tekutin při sekání zahrady na slunci se může i zdvojnásobit. V létě a při sportovních výkonech se pak doporučuje pitný režim doplnit i o mineralizované vody, jelikož dodávají i ztracené elektrolyty.

Správné návyky

Pokud nevíte, jak na to, a nechcete složitě počítat, spolehněte se na chytré technologie. Na trhu existuje hned několik aplikací, které si stáhnete do svého mobilního zařízení a které vám pomohou zpočátku vytvořit zdravé návyky. Jednou takovou je například Water Reminder, Water Time či Water Daily. Všechny mají jednoduché uživatelské rozhraní, snadno si tak nastavíte, v kolik přibližně vstáváte a v kolik uleháte, také zadáte svůj věk, pohlaví, míru fyzického výkonu a váhu, aplikace vám sama spočítá optimum a bude vám připomínat, kdy je čas se napít.

 

Zdroj článku