Přejít k hlavnímu obsahu

Pravidelná chůze vám zachrání zdraví: Tři hlavní důvody, proč je tím nejzdravějším lidským pohybem

Info ikona
Procházky

Říkáte si, že byste měla udělat něco pro své zdraví, ale nejste zrovna talentovaná sportovkyně a u žádného tréninku dlouho nevydržíte? Možná, že pro vás máme dokonalé řešení. Pro skvělou fyzickou a psychickou kondici totiž vždycky nepotřebujete jenom náročné cvičení a permanentku do fitka. Ve spojení se zdravým stravováním si totiž vystačíte i s pravidelnými procházkami. Zjistěte, v čem je chůze jako jeden z nejpřirozenějších pohybů pro nás tak prospěšná.

Nejen v případě, že patříte mezi dámy se slabší vůlí, které se k pravidelnému cvičení musejí s nechutenstvím dokopávat, ale i pokud patříte mezi milovníky přírody a pobytu venku, jistě oceníte fakt, že chůze je zároveň prospěšným cvičením, které nás udržuje ve formě. Pravidelné pochůzky můžete praktikovat skutečně kdykoliv a kdekoliv, navíc jsou zdarma, takže na rozdíl od jiných sportů ušetří i vaši peněženku. Kromě toho nejsou ani nijak náročné, takže se k nim nemusíte složitě přemlouvat. Stačí si pohlídat tempo a doporučené minimální množství kroků, a hned můžete být pyšná, že děláte něco pro své zdraví. Zjistěte všechny výhody pravidelných procházek. Jaké jsou ty nejdůležitější?

Výhoda číslo 1: nezatěžuje klouby

Ne nadarmo doporučují lékaři obézním lidem, kteří se snaží zhubnout, nejdříve dlouhé procházky než jiné náročnější cvičení nebo běh. Důvod je jednoduchý. Intenzivnějším pohybem, jako je běh, lidé s nadváhou totiž příliš zatěžují své klouby. Proto je důležité, aby nejdříve zhubli prostřednictvím zdravé stravy v kombinaci s procházkami a až teprve pak začali běhat.

Rychlá chůze je navíc dobrou přípravou těla na vyšší intenzitu tréninků. A to, i když jste sice štíhlý, ale začínající sportovec. Umožní vám mírnější a přirozenější start s fyzicky náročnějším cvičením. Pokud se tedy snažíte shodit nějaká ta kila navíc, začněte nejdříve s procházkami, po čase můžete přejít na rychlou chůzi, až se dostanete k plánovanému běhání. Uvidíte, že i vaše klouby pozvolné procházky ocení.

Výhoda číslo 2: Předcházení vážným nemocem

Pravidelnými každodenními procházkami můžete předejít mnoha vážným onemocněním. Stačí, abyste denně chodili rychlou chůzí alespoň půl hodiny, a ochráníte tak své srdce i cévy. Chůze totiž snižuje tvorbu takzvaného zlého LDL cholesterolu a naopak zvyšuje hladinu takzvaného hodného HDL cholesterolu. Stejně tak snížíte tímto příjemným kardio cvičením riziko vzniku cukrovky 2. typu až o 60 %. Podle odborníků pravidelnou chůzí uděláte hodně také pro prevenci vzniku rakoviny dělohy, prsu i tlustého střeva, jejíž riziko se pravidelnými vycházkami snižuje až o 20 %. Dlouhé procházky jsou tedy jedním z nejpřirozenějších způsobů, jak udělat něco pro své zdraví.

Výhoda číslo 3: Chůze vám dodá energii, dobrou náladu i vitamin D

Ač tomu možná nebudete chtít věřit, čím více budete chodit, tím více budete mít energie. Chůze totiž zlepšuje krevní oběh a zvyšuje také přívod kyslíku v těle. Takže se díky ní cítíme hned svěží a nabití energií. Zapomeňte tedy na energetické nápoje a až se budete cítit unavení, přemluvte se na krátkou procházku. Uvidíte, jak se rychle proberete.

To ale není zdaleka vše, čím nám pravidelná chůze prospívá. Vycházky totiž podle provedených studií uvolňují stres i fyzické napětí, protože během nich tělo vyplavuje takzvané hormony štěstí zvané endorfiny. Fungují tedy i jako ochrana před vznikem depresí a dokonale vám zvednou náladu. Pobyt venku na sluníčku tělu dodává také tolik potřebný vitamin D, který ovlivňuje naši imunitu a zdraví našich kostí. Mnoho jedincům, kteří chodí málo do přírody, tento vitamin chybí. Takže honem do ven, ať ho máte dostatek.