Přejít k hlavnímu obsahu

Nutriční specialistka radí: Rychle zhubnout jde i bez cvičení! Těchto 6 snadných změn v jídelníčku vám zaručí rychlý úbytek váhy

Máte pocit, že jsou vám džíny nějak těsnější? Ptáte se, jak se to mohlo stát? Snadno. Tím, že jsme byly zavřené doma, mnohdy i s dětmi, častěji jsme zavítaly do lednice a příležitostně uzobávaly. Svoji roli sehrály i velké zásoby jídla, kterými jsme se obklopily a samozřejmě stres. Je známo, že jídlo funguje, jako uklidňující prostředek, protože vyvolává slastné pocity. Když k tomu připočteme i málo pohybu, tak se není co divit, že jsme přibraly. Jestliže se chcete co nejrychleji vrátit na svoji původní váhu, čtěte následující řádky.

1. Zaveďte řád

„Je potřeba dodržovat pravidelnost a počet jídel. Pro trvalé zhubnutí potřebujeme upravit správné množství jídla tak, aby strava byla pestrá, vyvážená a pravidelná. Bezmyšlenkovité snížení příjmu potravy, kterým tělo ochudíme o potřebné živiny, má za následek úbytek svalové hmoty, čímž se sníží hodnota vašeho bazálního metabolismu (BMR). Čím je hodnota vašeho BMR vyšší, tím můžete vašemu tělu dopřát vyšší energetický příjem. BMR se snižuje s věkem a poklesem svalové hmoty, naopak roste při nabírání svaloviny. Z tohoto důvodu je ztráta svalové hmoty nežádoucí a hladovění za účelem hubnutí je naprosto nevhodné,“ říká nutriční specialistka Mgr. Kateřina Šimková ze Zdravého stravování.

2. Stop alkoholu 

Ačkoliv jsou restaurační zařízení zavřená, tak mnohé z nás si dopřáváme skleničku alkoholu doma. Věděly jste, že etanol v kombinaci s cukrem ovlivňuje kalorickou hodnotu nápoje? Navíc alkohol otupuje naše zábrany a vzbuzuje chuť k jídlu. A přiznejme si otevřeně, kdo z nás při popíjení odolá pochutinám, jako jsou oříšky, chipsy, nebo jednohubky? „Jestliže vynecháte alkohol a naopak dopřejete tělu čistou vodu, tak jste vykročily správným směrem za štíhlejší postavou. Alkohol hodně zavodňuje a voda paradoxně odvodnění pomůže a navíc vyplaví toxické látky z těla ven,“ doplňuje Kateřina Šimková.

3. Vsaďte na kvalitní sacharidy

Sacharidy jsou jednou ze tří základních živin a do stravy patří, i když chceme hubnout. Snížit příjem sacharidů na minimum by bylo obrovskou chybou. Sacharidy nám dodávají energii. Jejich vyloučením z jídelníčku bychom jednak byly unavené, a navíc bychom zpomalily metabolismus, což při hubnutí rozhodně nechceme. Není sacharid jako sacharid, to je potřeba si uvědomit. Proto bychom měly do jídelníčku zařazovat kvalitní tzv. komplexní sacharidy, jako je celozrnné pečivo a celozrnné těstoviny, bulgur, quinou, kuskus, ovesné vločky, brambory, čočka, fazole, divoká rýže. Co je na nich jiného? „Komplexní sacharidy jsou bohaté na vlákninu a cenné živiny, rozkládají se pomalu a pomáhají udržet stabilní hladinu cukru v krvi, díky tomu se cítíme rychleji a déle zasycení a nepřepadají nás chutě po sladkém,“ zmiňuje Kateřina Šimková. 

4. Nastartujte metabolismus, ale pozor na to jak

Jak bylo zmíněno výše, tak není všechno zlato, co se třpytí. Tak jako si můžeme snížením příjmu sacharidů zpomalit metabolismus, můžeme si nevhodnými zásahy v jídelníčku rozhodit metabolismus a přivodit si menší, či větší zdravotní problémy. Příkladem může být extrémní navýšení konzumace bílkovin, což se zejména v posledních letech stalo oblíbenou metodou hubnutí. „Pro naši představu - organismus potřebuje 0,8 g bílkovin ve stravě na jeden kilogram vaší hmotnosti, abychom neztrácely svalovou hmotu. K regeneraci svalů už organismus potřebuje 1,4 g bílkovin/kg hmotnosti, ale zase na druhou stranu by dávka bílkovin neměla být vyšší než 2 g/kg hmotnosti, abychom nezatížily játra a ledviny, k čemuž při jednostranně zaměřené dietě praktikované po delší dobu s největší pravděpodobností dojde,“ říká nutriční specialistka Kateřina Šimková: „na druhou stranu krátkodobé upravení makroživin ve správném poměru nakopne metabolismus a úbytek váhy je rychlý. Aktuálně jsem jeden takový speciální program připravila. Je určen na maximální dobu 14 dní, kdy organismus dobře změnu makroživin snáší a dietou si neuškodíte.“   

5. Zeleniny snězte, kolik chcete

Představte si, jaké by to bylo, sníst jídlo v jakémkoliv množství bez obav, že přiberete. Není to tak nereálné. Řeč je o zelenině, které můžete, bez přehánění, sníst kolik chcete a organismus se bude tetelit blahem. Neberte to však jako výzvu sníst naráz 5 kilogramů mrkve. Bavíme se o pestrém mixu zeleniny. „Do jídelníčku bychom měly ideálně zařazovat zeleninu v barevném spektru duhy. Každá barva zeleniny totiž přináší organismu různé kombinace vitamínů a minerálů. Zelenina nám navíc doplní i vodu a vlákninu, která zvýší pocit nasycení a napomůže správnému trávení, za předpokladu dostatečného pitného režimu,“ dodává nutriční specialistka. Vláknina na sebe váže vodu a nabobtná, čímž podpoří peristaltiku střev a zrychlí průchod potravy trávicím traktem

6. Nezapomínejte pít

Pro redukci váhy je voda alfou a omegou. Je nezbytná pro správnou hydrataci, tedy zavodnění, a díky tomu může snáze probíhat látková výměna a správně fungovat celý metabolismus. Člověk by měl vypít minimálně 40 mililitrů tekutiny na 1 kilogram své tělesné hmotnosti. U obézních lidí se doporučení vztahuje k ideální hmotnosti. Vhodná je čistá voda nebo voda doplněná citrusovým ovocem. Když přidáte voňavou bylinku ze zahrádky, tak získáte zbraň proti nutkavé potřebě sníst nějakou sladkost. Mějte na stole sklenici s vodou a průběžně popíjejte.

Zkuste zhubnoout pomocí vody! Pitná voda nabizí i spoustu dalších benefitů

Newsletter

Svet Zeny logo

Odebírejte náš NEWSLETTER

Váš e-mail

Na váš e-mail jsme odeslali odkaz pro potvrzení odběru novinek.