Přejít k hlavnímu obsahu

Co všechno dokáže s vaším tělem káva, když ji budete pít každý den?

Info ikona
káva

Začíná skoro každé vaše ráno lahodným šálkem voňavé a kvalitní kávy? Kromě pravidelné chvilky relaxace, děláte i něco pro své zdraví. Kromě toho, že vás tento kofeinový nápoj příjemně povzbudí do nového dne a dodá vám energii, se pyšní i dalšími zázračnými účinky. Jaké to jsou a proč byste si měla kávu bez obav dopřávat každý den? Shrnuli jsme pro vás ty nejdůležitější výhody.

Možná, že jste o kávě a kofeinu v ní obsaženém slyšela některé odstrašující mýty, takže se vám jenom těžko věří tvrzení, že je káva zdraví prospěšná. Možná, že kvůli některým fámám o kávě jste její konzumaci dokonce začala považovat za zlozvyk a snažíte se s kofeinem přestat jednou pro vždy. To ale pravděpodobně děláte chybu. Káva totiž ve většině případů, pokud to s ní nepřeženete, zdraví prospívá. Jaké jsou její blahodárné účinky?

Konzumací kávy předejdete mrtvici

Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) můžete předcházet díky pití kávy některým nemocem. Jednou z nich je cévní mozková příhoda. Riziko jejího vzniku se podle vědecké studie odborníků z Harvardské univerzity snížilo při konzumaci čtyř až pěti šálků denně u mužů až o 12 % v porovnání s muži, kteří vypili „pouhé“ dva hrnky kávy denně. U žen jsou přitom čísla ještě příznivější. Výsledky totiž ukázaly, že při konzumaci dvou až čtyř šálků denně se riziko vzniku mrtvice u žen snížilo dokonce až o 20 % oproti dámám, které si dopřály jen jednu kávu měsíčně. A to už je dobrý důvod k tomu, dopřát si třeba při cestě do práce šálek lahodného espressa, že?

Vhodná pro astmatiky a proti vzniku cukrovky

Dalším výhodou kávy je i fakt, že kofein rozšiřuje cévy, takže její konzumace zlepšuje a usnadňuje dýchání. Je vhodná také pro astmatiky a alergiky, protože zmírňuje dýchací potíže. Kromě toho výzkumy provedené týmem vědců z Harvardské univerzity prokazují, že konzumace alespoň šesti malých šálků kávy denně zmenšuje riziko vzniku cukrovky 2. typu až o 33 %. Pokud tedy patříte mezi fanynky kávového moku, pravděpodobně si ho můžete začít dopřávat bez výčitek.

Lepší soustředění a součást štíhlé linie

Káva patří mezi účinné antioxidanty, které napomáhají k čištění těla od škodlivých látek a volných radikálů. Navíc je ale také výbornou pomůckou pro důležitou pracovní poradu či obchodní schůzku. Kofein totiž, jak je o něm známo, zlepšuje bdělost a soustředění. Šálek lahodné kávy bývá z těchto důvodů pro většinu pracujících lidí skvělým společníkem zvláště po ránu a během dlouhého pracovního dne. Příjemným bonusem je schopnost kávy zlepšovat paměť, náladu i další funkce mozku. Kofein totiž napomáhá ke správnému a dostatečnému prokrvování cév.

zdrMimo již zmíněné benefity, má káva ale i další zázračné účinky. Látky v ní obsažené zrychlují metabolismus. Díky tomu budete už po jednom šálku tohoto lahodného nápoje produktivnější, energičtější a jako bonus se navíc zbavíte i nechtěného tuku navíc. Káva je tedy vhodná pro všechny dámy, které drží štíhlou linii. Samozřejmě ale platí, že v případě snahy o zhubnutí, byste měla omezit slazení a vyhnout se příliš tučné smetaně do kávy. Ať už se tedy snažíte shodit pár kil navíc, nebo se jen obáváte o svou kondici, káva pro vás může být šikovným pomocníkem, který vás udrží ve formě.

Kdy se kávě vyhnout?

Přestože by se mohlo zdát, že konzumace kávy v sobě skýtá pouze výhody, najdou se i případy, ve kterých se pití kofeinu nedoporučuje. Vyhýbat se většímu množství kofeinu byste měla například v těhotenství, ale i při problémech s vysokým krevním tlakem či úzkostmi, které může někdy zhoršovat. Vyvarujte se také pití kávy večer, a to zejména pokud míváte potíže s usínáním.