Přejít k hlavnímu obsahu

7 skupin lidí, kteří by podle expertů neměli pít kávu: Jste mezi nimi?

Info ikona
Pití kávy škodí

Pití kávy je pro řadu lidí už zažitý rituál. Ráno si ji dáváme, abychom se lépe nastartovali, po obědě si ji dopřejeme k dezertu a večer si s ní v klidu sedneme k televizi. Existují skupiny lidí, pro které je vysoká míra konzumace kofeinu velmi škodlivá. A zdaleka to nejsou jen těhotné ženy. Zjistěte, jestli k nim náhodou nepatříte také.

1. Trpíte poruchou spánku

Máte problémy s usínáním, přesto dál pijete kávu? Měli byste okamžitě přestat, jinak vaše problémy nezmizí. Je pochopitelné, že se po špatném a krátkém spánku chcete kávou nabudit, jeden šálek kávy ráno vám neuškodí. Problémem bývají odpolední kávičky. Ty totiž ovlivňují kvalitu spánku. Kofeinu byste se měli zcela vyhnout 6 hodin předtím, než půjdete spát. Je vhodné jej případně nahradit bylinkovým čajem.

2. Máte diagnostikovanou úzkost či depresi

Nezapomínejte na to, že kofein je stimulant, zintenzivňuje prožívání stavů, takže pokud trpíte úzkostí, či jste v depresi, váš stav pravidelná konzumace kofeinu může negativně ovlivnit. Snažte se kávu zcela vynechat, nebo snižte míru její konzumace na minimum.

3. Byl vám zjištěn reflux jícnu

Pokud vám lékaři diagnostikovali reflux jícnu, bude pro vás šálek vaší oblíbené kávy odteď nepřítelem. Kofein je totiž schopný uvolnit dolní svěrač jícnu, což zvyšuje riziko zvýšeného toku žaludečního obsahu nahoru do jícnu. Ve vašem případě byste opravdu měli kávu zcela vynechat, pokud se tedy nerozhodnete pro bezkofeinovou variantu.

4. Jste epileptik

Nedávná studie zjistila, že velká spotřeba kávy vede ke zvýšení frekvence záchvatů u epileptiků. Ačkoliv se studie zúčastnil malý počet lidí, není radno toto riziko podceňovat. Poraďte se raději o množství konzumované kávy se svým neurologem.

5. Máte vysoký krevní tlak

Pravidelná konzumace kávy zvyšuje krevní tlak, takže pokud o sobě víte, že jej už teď máte vysoký, měli byste se kávě spíše vyhýbat. Stejně jako epileptici, i vy byste měli pití kávy konzultovat se svým lékařem.

6. Dochází u vás k absenci periody

Někteří lidé si kávou nahrazují jídlo v období, kdy drží dietu. Káva je totiž schopná dodat pocit sytosti. Nejenže je to velmi nezdravý způsob úpravy jídelníčku, ale u některých žen může dojít i k tomu, že přestanou mestruovat. Je to varovný signál, který vysílá vaše hladové tělo, kterému jste namísto kvalitních živin poskytli pouze větší množství kávy. Kvůli tomu dojde k uvolnění stresového hormonu jménem kortizol, který vašemu tělu vyšle signál, že je ve stavu nebezpečí a vaše tělo reaguje zastavením reprodukčních procesů.

7. Jste těhotná nebo kojíte

Káva nemusí být v těhotenství absolutní tabu, pokud si ji dopřejete jen občas. Denní dávka by nikdy neměla překročit 200 mg. V těhotenství může docházet k poklesu krevního tlaku, což je šálek kávy schopný vyrovnat. Pokud byste však denní dávku pravidelně překračovali, mohl by kofein způsobit potrat či poškození plodu. Vědecké studie na toto téma byly sice prováděny pouze na zvířatech, ale je lepší riziko nepodceňovat. Pokud kojíte, může vysoká konzumace kofeinu vést u dítěte k podráždění, nespavosti a neklidu dítěte. Opět platí, že kávu nemusíte zcela vynechat, ale regulujte množství vypitých šálků kávy, maximálně si můžete dát dva až tři. Nejlépe uděláte, když si kávu dopřejete hned po kojení, dáte tak vašemu tělu čas na odbourání kofeinu.