Přejít k hlavnímu obsahu

Těhotenská nevolnost už vás nemusí trápit. Máme typy, které vám od nich pomohou

Info ikona
Těhotenské nevolnosti

Pravděpodobně ne všechny ženy by daly za pravdu tvrzení, které hovoří o těhotenství jako o jednom z nejhezčích období v životě ženy. Kromě vřelých pocitů štěstí a nedočkavosti na miminko totiž některé nastávající maminky zažívají i velmi nepříjemné nevolnosti. Právě ty je většinou dovedou pořádně potrápit a mohou narušovat jinak klidný a radostný průběh těhotenství. Jestli se i vy potýkáte s potížemi v těhotenství, vyzkoušejte následující rady, které vám s nimi pomohou.

Přecitlivělost na pachy, motání hlavy, zvracení, bolest zad, a někdy dokonce otoky nohou, to jsou jen některé z potíží, které trápí mnoho budoucích maminek. Nejčastější jsou přitom téměř pověstné „ranní“ nevolnosti, které však rozhodně nebývají jen ranní, jak se jim přezdívá. Dosud není zcela jasné, proč k nim dochází a co přesně je způsobuje. Možná právě proto postihují každou těhotnou ženu v jiné míře. Podle všeho ale platí, že citlivější ženy, které se musejí potýkat s nevolnostmi i mimo těhotenství, například při cestě dopravními prostředky, budou pravděpodobně k těmto potížím náchylnější. Naštěstí existuje pár tipů, jak si od těchto nepříjemných projevů doprovázejících těhotenství ulevit. Jaké to jsou?

Zpravidelněte svůj denní režim

Jestliže chcete pokud možno nevolnostem úplně předejít, zpravidelněte co nejvíce svůj denní rozvrh. Zkuste vypátrat, které konkrétní potraviny z vašeho jídelníčku vám nedělají dobře, a začněte se jim na nějaký čas raději obloukem vyhýbat. Naopak je zkuste nahradit jinými nedráždivými potravinami. Jestliže se nechcete cítit nafouknutá jako balónek, vyvarujte se zároveň také přejídání. Vzniklé nadýmání totiž ještě zhoršuje případné bolesti břicha.

Jestli ale nemáte chuť vůbec na nic, do jídla se rozhodně nenuťte. Snažte se jíst alespoň menší porce několikrát denně. Dbejte především na to, abyste sobě i svému miminku poskytovala každý den dostatek všech potřebných a nezbytných živin. V těhotenství je totiž podle odborníků důležité, abyste správně a úměrně ke svému zdraví přibírala. Během požehnaného stavu nezapomínejte ani na dostatečně dlouhé procházky a pobyt na čerstvém vzduchu, který vám určitě uleví.

Kouzelná aromaterapie

Ač vám to možná vzhledem k těhotenské přecitlivělosti na pachy a vůně zní jakkoliv neuvěřitelně, velmi účinná v boji proti nevolnostem může být také uklidňující aromaterapie. Ale pozor, musíte nejdříve vyzkoušet, jestli vám vybraná vůně není nepříjemná ani vás jinak nedráždí. Dejte si proto na výběru opravdu záležet. Mezi vhodné patří například jemná máta, svěží citrusy nebo mandarinka či uklidňující levandule. Jejich vůně je pro mnoho z nás příjemná, takže většinou nehrozí ani silné dráždivé účinky.

Pokud najdete tu pravou vůni, která vás uklidňuje a nezpůsobuje vám nevolnost, máte téměř vyhráno. Potom už jenom stačí si koupit speciální aroma lampu a kouzelný rituál aromaterapie můžete začít provádět přímo v pohodlí domova. Jestli se vám aromaterapie v boji s nepříjemnými nevolnostmi osvědčí, můžete oblíbenou vůni přelít i do malé lahvičky a nosit jí vždy u sebe, třeba v kapse nebo kabelce pro případ potřeby.

Všestranný pomocník zázvor

Mezi všestranné pomocníky proti nevolnostem patří podle některých lidových rad také zázvor. Vyzkoušejte třeba zázvorový čaj, lízátka nebo limonádu. Pozor ale, ať to nepřeženete s jeho množstvím, abyste nedocílila opačného účinku zázvoru. Raději se proto vždy předem poraďte se svým lékařem nebo lékárníkem.

Pravidelným cvičením proti bolestem

Pokud vás trápí v těhotenství bolest zad, která zejména v pozdějším stádiu těhotenství postihuje asi většinu maminek, vyzkoušejte vhodné cvičení. Najděte si cviky přímo pro těhotné ženy a pravidelně se hýbejte. Bohatě postačí třeba cvičení na gymnastickém míči a pravidelné procházky. Příjemnou formou pohybu je pro hodně nastávajících maminek také těhotenská jóga. Důležité je v období očekávání i správné a rovné držení těla, díky kterému předejdete namožení zádových svalů. Vyhýbejte se zejména dlouhému sezení nebo stání v jedné pozici. Nikdy si při sezení nedávejte nohu přes nohu, a pokud někde musíte déle stát, přenášejte váhu z nohy na nohu. Neméně podstatná je pro prevenci bolestí zad také pohodlná zdravotní obuv.

Jemná masáž a teplé obklady

Od bolestí vám uleví jemná masáž šíje a nateklých nohou, která vám pomůže dosáhnout potřebných pocitů relaxace a uvolnění. Pro posílení zádových svalů a odlehčení zátěže na vaše bedra je dobré si pořídit různé pomocníky, jako třeba podpůrný těhotenský pás. Ten vám určitě alespoň trochu uleví od zátěže, kterou velké bříško pro záda představuje. Pokud hledáte rychlé a snadné řešení vašich potíží, pomoci mohou také suché teplé obklady nebo koupel. Jen dejte pozor, aby nebyly příliš horké. Určitě vám bude užitečná nahřívací láhev s teplou vodou či nahřívací elektrická dečka.