Přejít k hlavnímu obsahu

Snažíte se přestat, ale nejde to? Skoncujte s nezdravým přejídáním jednou pro vždy. Jak začít?

Info ikona
Přejídání

Nejen během karantény a nuceného pobytu doma se někteří lidé potýkají s tendencí k přejídání. To často vede k bleskovému přibírání na váze, ale také k nevolnostem a dalším zdravotním potížím. Může se tedy stát, že vám při pohledu na váhu po karanténě zbydou už jen oči pro pláč. Co s tím?

Jestliže máte pocit, že i vás si váha moc neváží nebo se kilům navíc chcete raději rovnou vyhnout, je na čase rázně zakročit. Zbavte se nekontrolovatelných náletů do spíže a ledničky jednou pro vždy. Jak na to? Vyzkoušejte pár našich rad.

Menší porce si můžete dopřát klidně až šestkrát denně

Jestliže se vám nechce přestat s přejídáním jen proto, že zbožňujete jídlo, obavy nejsou na místě. Nepleťte si střídmé stravování s hladověním. To, že se nepřejídáte, přece ještě neznamená, že přestanete pravidelně a správně jíst! Ba právě naopak. Menší porce si totiž bez obav můžete dopřávat klidně pětkrát až šestkrát denně, přičemž můžete počítat i s druhou večeří v podobě zeleniny nebo jiných lehce stravitelných jídel. Pozor dávejte pouze na to, aby porce jídla nebyly příliš velké.

Zkuste jíst pomalu a jídlo si vychutnávejte, abyste včas rozeznala pocit sytosti. Jakmile jste sytá, je na čase přestat. Zabráníte tak mimo jiné i tomu, aby vám bylo po jídle špatně. Důležitá ve správném a zdravém stravování je jeho pravidelnost. Pravidelný přísun jídla v podobě malých porcí každé dvě až tři hodiny zajistí, že vaše tělo nebude mít hlad. Právě hlad totiž způsobuje, že tělo následnou porci uloží především do tuků, aby se zásobilo na těžké časy. Pokud se tedy vyhnete hladovění, nebudete ani přibírat zbytečná kila navíc.

Honí vás mlsná? Zbavte se jí se zdravými pochutinami

Zvláště pokud dostanete odpoledne nebo večer „na něco“ chuť, záleží hodně na tom, jakým jídlem svou mlsnou náladu zaženete. Podle výživových odborníků je totiž ze všeho nejhorší večerní pojídání nezdravých jídel. To ale ještě neznamená, že svým chutím na jídlo nemáte vyhovět. Pouze si namísto mastných brambůrků raději dejte nějakou zdravější pochutinu.

K večernímu sledování televize si můžete bez obav nasypat nesolené oříšky. Dejte ale pozor, ne všechny druhy ořechů jsou nízkotučné, večer se vyhněte například těm vlašským. Nebojte se si večer naservírovat klidně i sušené ovoce nebo čerstvou zeleninu. Vhodná jsou také semínka, výživná jsou třeba lněná nebo slunečnicová. Jestliže však patříte mezi věrné fanynky nezdravých brambůrek a těžko se jich vzdáváte, můžete si k večernímu filmu nachystat vlastní zdravé sýrové chipsy nebo domácí brambůrky pečené v troubě bez použití oleje.

Zdravých receptů je na internetu k dispozici spoustu, takže jistě brzy najdete mlsání, na kterém si skutečně pochutnáte a z jeho konzumace nepřiberete. Doslova hitem jsou poslední dobou také chipsy z řepy, které jsou velmi chutné a zároveň vám dodají i mnoho potřebných vitaminů. Pamatujte také na to, že i lehké jídlo byste měla sníst nejpozději dvě až tři hodiny před spaním.

Mějte přesný plán jídelníčku

Nelehkému vybírání, co dobrého a výživného si dáte k obědu, předejdete díky přesnému plánování svého jídelníčku, ideálně vždy alespoň den předem. Budete se tak řídit jasným plánem a zbyde vám méně prostoru pro nezdravé mlsání a výmluvy. Pokud si navíc sestavíte dostatečně výživný a zdravý jídelníček, vyhnete se nežádoucímu pocitu hladu. Nezbytné je zejména dostatečné množství vlákniny, potřebných živin a vitaminů ve stravě.

Kde není nuda, tam nechodí mlsná

Pokud jste již delší dobu doma například v nucené karanténě nebo kvůli současným vládním omezením, může se snadno stát, že se začnete nudit. A právě nuda je jedním z nejhorších protivníků štíhlé linie. Podle odborníků se totiž lidé nejčastěji přejídají právě z nudy a otravného stereotypu, aby jídlem svůj den nějak zpestřili.

Jestliže tedy nevíte doma co s časem, dejte se například do stále odkládaného jarního úklidu, vezměte svého pejska na delší procházku nebo si třeba zacvičte či zatančete. Nebojte se pustit ani do dlouho odkládaných činností. Stále více oblíbenými sporty jsou také jóga nebo posilování, které zvládnete i v domácím prostředí. Kromě toho, že budete dělat to, co vás baví, zbavíte se prostřednictvím pohybu také přebytečných kil a uděláte i něco pro své zdraví.

Nemusíte ale jen cvičit. Při pobytu doma můžete dělat i spoustu dalších činností, které vás možná ani nenapadly. Je tedy dost možné, že se z nich časem stanou vaše nové koníčky. Pokud hledáte inspiraci, stačí zabrouzdat třeba na sociálních sítích, jako je instagram nebo facebook, kde najdete mnoho kreativních fotografií či videí se zajímavými nápady. Uvidíte, že díky zábavným aktivitám najednou na mlsání navíc ani nepomyslíte, a přejídání se tak pro vás stane minulostí.