Přejít k hlavnímu obsahu

Chcete se vyhnout nespavosti? Tyto potraviny raději nikdy před spaním nejezte

Info ikona
spánek

Dlouhodobé problémy s usínáním i chronická nespavost mají celou řadu příčin. Kromě každodenních starostí za nimi může být také noční sledování televize a novodobé technologie, kvalitu vašeho spánku ale významně ovlivňuje i to, co jíte. Následující potraviny vám mohou znesnadnit usínání, a proto je lepší se jim před spaním raději vyhnout.

Výživoví odborníci se shodují, že bychom si poslední jídlo měli dát maximálně alespoň tři nebo dvě hodiny před spaním. Proč? Náročný proces trávení jakéhokoliv jídla jako takový vám může ztížit usínání. Kromě toho se ale najdou také konkrétní potraviny, které silně negativně ovlivňují kvalitu spánku. Jaké to jsou? Zjistěte, co rozhodně nejíst před spaním, abyste se vyhnuli potížím s usínáním.

Čokoláda

S tolik oblíbenou čokoládou to není vhodné přehánět nejen kvůli štíhlé linii. Tato pochutina vám totiž může způsobit i potíže se spaním. Čokoláda totiž obsahuje povzbuzující kofein. Navíc platí, že čím je čokoláda více procentní, tím je ho v ní více. Kofein je totiž obsažený přímo v kakaových bobech. Takže je pro vás paradoxně konzumace čokolády před spaním ještě horší, pokud preferujete hořkou čokoládu. Navíc čokoláda obsahuje velké množství cukru, který nabíjí energií, takže v kombinaci s kofeinem způsobí, že nebudete moci usnout.

Zelený čaj nebo káva

Podobně jako čokoláda obsahuje také zelený čaj velké množství kofeinu, který může ohrozit váš klidný spánek. Tento jinak velmi zdraví prospěšný nápoj proto pijte raději k snídani. Příjemně vás probudí a zrychlí váš metabolismus, takže je ideálním pomocníkem pro štíhlou linii. Stejně tak se vyhněte také černému čaji, který obsahuje ještě větší množství kofeinu. Před usnutím proto raději preferujte bylinkové čaje.

Podobné je to také s pitím kávy večer. Pokud zrovna neplánujete pracovat celou noc, kávu před spaním rozhodně nepijte. Odborníci se shodují na tom, že byste si šálek lahodného kofeinového nápoje měli dopřát nejpozději čtyři až šest hodin před usínáním. V opačném případě si můžete být jistá, že jen tak neusnete.

Fast food a tučná jídla

Pro večerní hodiny platí, že je třeba se obloukem vyhýbat příliš tučným a kořeněným jídlům, pokud nechcete mít problémy s nadváhou a s usínáním. Těžké pokrmy plné kalorií se totiž velmi obtížně tráví, takže tělo vyvíjí velké úsilí s jejich zpracováním. V případě, že si dopřejete fast food před spaním, musíte počítat s tím, že se můžete cítit těžce a být nafouklá, takže pravděpodobně snadno neusnete. Pokud vás tedy večer honí mlsná, sáhněte raději po semínkách nebo zdravé zelenině. Vyhnete se tak trávicím potížím a obtížnému usínání.

Jakákoliv zelenina před spaním?

Pokud jste se dosud domnívala, že když si dáte před spaním jakoukoliv zeleninu či ovoce, děláte dobře, jste na omylu. Ne každé ovoce a zeleninu je totiž vhodné konzumovat večer před usnutím. To platí například pro některé druhy zeleniny, jako jsou květák nebo brokolice, ale také celer, kterým se v nočních hodinách raději zcela vyhněte. Ačkoliv jde o velice zdravé druhy zeleniny, obsažená vláknina v těchto plodinách se obtížně tráví.

Zeleninu a ovoce, která obsahuje vysoký podíl vlákniny, byste proto měla konzumovat raději ráno a přes den, rozhodně ne však těsně předtím, než jdete na kutě. Mezi druhy ovoce velmi náročné na trávení, které proto mohou nepříznivě ovlivnit kvalitu spánku, patří maliny, třešně nebo pomeranče. Pokud tedy chcete v noci spát jako miminko, těmto typům potravin se před ulehnutím raději vyvarujte.