Přejít k hlavnímu obsahu

Každá chuť na jídlo má svoje vysvětlení a příčinu: Co nám tělo říká, když máme chuť na sladké, slané nebo noční chutě a jak se jim vyhnout?

Info ikona
Přejídání

Znáte také ten pocit, když máte nesmrtelnou chuť na sladké nebo slané? Je dobré vědět, co ve skutečnosti jaká chuť znamená a jak se jí můžete v budoucnu vyhnout. Myslete na to, že každá chuť na svoje vysvětlení a příčinu.

Bez ohledu na to, zda máte chuť na něco sladkého, nebo v noci tajně drancujete lednici – po každém záchvatu chutí se cítíme špatně a přejeme si vrátit čas. Řekneme vám, jak správně zacházet s vaší chutí a jak se s ní vyrovnat v budoucnu.

Chuť na slané jídlo

Máte chuť na preclíky, hranolky nebo brambůrky? Pak je to často známka dehydratace nebo minerální nerovnováhy.

Jak uspokojit chutě: Jezte hrst ořechů. Jsou plné zdravých tuků, vitaminů a bílkovin. Rovněž se říká, že snižují riziko rakoviny.

Jak zabránit těmto chutím: Když toužíte po něčem slaném, obvykle to znamená, že vám spíše chybí slané aroma. Přidejte si tedy do dalšího jídla dominantní koření, jako je rozmarýn, bazalka nebo kurkuma. Pijte také dostatek tekutin. Zahrňte potraviny bohaté na draslík, jako je avokádo nebo sladké brambory, aby byly vaše buňky hydratované. Vyhýbejte se slaným pokrmům a během několika týdnů se vaše chuť razantně sníží.

Chuť na sladké

Cukr může být ve skutečnosti návykový. Čím více sladkostí jíte, tím více je chcete.

Jak uspokojit chutě: Snězte kopeček zmrzliny nebo si objednejte polovinu dezertu. Jezte vědomě a užívejte si tu sladkost naplno. Na druhé straně není dobré si doma vytvářet šuplíky plné sladkostí a mít pokušení na každém kroku.

Jak zabránit těmto chutím: Jezte raději ovoce než sladkosti. Obsahují přírodní cukr, ale ten je vyvážený vlákninou a dalšími důležitými živinami, takže hladina cukru v krvi tolik nestoupá. Pokud jde o klasické sladkosti, jako jsou sušenky a čokoláda, odvažte se je na dva týdny úplně vyškrtnout z jídelníčku. Po dvou týdnech zařaďte potraviny jako je sladký jogurt nebo třeba dresing k příloze. Po těchto čtyřech týdnech bude vaše touha po sladkostech minimální.

Chuť na jídlo při PMS

Mnoho žen pociťuje silné chutě, zejména týden před menstruací. Důvodem je zvýšená hladina estrogenu a progesteronu.

Jak uspokojit chutě: Sbalte si balíček SOS s malým kouskem tmavé čokolády nebo kakaového prášku, který můžete v případě nouze rozmíchat s mlékem nebo dát do jogurtu.

Jak zabránit těmto chutím: Jezte několik malých jídel po celý den. Je důležité jíst pravidelně, abyste nikdy nebyli příliš hladoví. Ale netrapte svoje tělo úplně bez cukru nebo tuků, protože nulový příjem podporuje extrémně touhu. Správné vitaminy a živiny mohu pomoci kontrolovat chutě PMS. Odborníci doporučují přibližně 200 až 300 miligramů hořčíku a 100 a 200 miligramů vitaminu B denně.

Noční chutě na jídlo

Hormony ovládající hlad, jako je leptin nebo kortizol, mohou být například ovlivněny nedostatkem spánku. Jakmile dojde k nerovnováze, snaží se to naše tělo vybalancovat chutí na jídlo. Další velmi častou příčinou chutí je jednoduše nuda.

Jak uspokojit chutě: Pokud máte něco k jídlu těsně před spaním, vaše strava a kvalita spánku se mohou vymknout kontrole. Pokud jste opravdu hladový, vezměte si nekalorickou zeleninu jako je okurka, při nejhorším sáhněte po teplém mléku se skořicí – to vám pomůže usnout, i když bez kalorií tato dobrota rozhodně není.

Jak zabránit chuti na jídlo v noci: Zkusme jít do postele nejpřímější cestou. Pokud nemůžete spát, nesahejte po telefonu, ale pusťte si uklidňující hudbu nebo zkuste meditaci či knihu. Americká studie zjistila, že pokud budete mít ve své snídani 35 gramů bílkovin, budete mít večer menší hlad.