Přejít k hlavnímu obsahu

Využijte čokoládu pro své zdraví. Pozor ale na výběr!

Info ikona
Čokoláda

Jen málokdo nemá rád čokoládu. Pokud vám chutná, dopřejte si ji, protože obsahuje řadu prospěšných látek. Ale pozor na snědené množství, druh a kvalitu.

Jak čokoláda prospívá?

Cal Oreyová, autorka knihy Zázračná síla čokolády, tvrdí, že vědci přicházejí s novými a novými objevy o čokoládě. V současnosti je například předpokladem, že nám může poskytnout až čtyři sta zdraví prospěšných látek. Některé z nich působí na obranyschopnost organismu, jiné pravděpodobně pomáhají v prevenci proti srdečním chorobám i cukrovce a u dalších má jít o protinádorové účinky a předcházení ucpávání cév.

Kvalitní hořká čokoláda obsahuje také přírodní antioxidanty (flavanoidy). Ty působí proti volným radikálům, které vznikají třeba kvůli konzumaci alkoholu nebo dýchání znečištěného vzduchu. Tihle záškodníci poškozují buňky našeho organismu natolik, že to může vést až k srdečním chorobám a různým typům rakoviny. 

A nesmíme zapomenout ani na fakt, že díky serotoninu a fenyletylaminu čokoláda navozuje dobrou náladu. Není proto divu, že při stresu nebo ve špatný den po ní občas sáhneme. Jen pozor na to, jakou si vybíráme.

Kvalita je alfou a omegou

Koupit si v obchodě mléčnou čokoládu není ideální. Pochutnáte si, ale příliš zdravých látek se v ní vyskytovat nebude. Podstatný je obsah kakaové složky, který je právě v mléčné nízký. Navíc v ní bude hodně cukru a nejspíš i rostlinného tuku.

Hlavní pravidlo kvalitní čokolády je: čím vyšší obsah kakaa, tím lépe. Jeho množství, které je nejčastěji uvedeno v procentech, nás informuje o tom, kolik ingrediencí v dané čokoládě pochází z kakaových bobů. Pochutina s vyšším podílem kakaa bude mít také nižší množství jiných složek (cukru apod.), což je pro naše zdraví prospěšné.

Pozor na bílou a čokoládu na vaření

Bílá čokoláda se vyrábí z tuku, mléčné sušiny, cukru a kakaového másla, které ovšem neobsahuje pevné kakaové přísady. Lze tedy říct, že vlastně vůbec není čokoládou, ale sladkostí, z jejíž konzumace si naše zdraví opravdu nic nevezme, naopak tělu uškodíme přísunem cukrů a tuků.

A zmást se nenechte ani u čokolády na vaření. Může se zdát tmavá, jenže o hořkou čokoládu se obvykle nejedná. Dokonce vzhledem k jejímu účelu, může mít vyšší obsah tuku.