Přejít k hlavnímu obsahu

Každý z nás by si měl o hodinu přivstat: Je to prevence vůči chorobě, která je dnes na vzestupu a má to i další výhody

Nápad vstávat o hodinu dříve se vám nemusí líbit, ale možná až si přečtete o všech benefitech, které brzké vstávání nabízí, změníte názor. Dle nejnovější studie je to prevence vůči onemocnění, jehož výskyt se za poslední dobu ztrojnásobil. A tím to nekončí, přivstat si má spoustu dalších výhod.

Nové zjištění vědců

Vědci z univerzity v Coloradu studovali denní režim 840 000 Američanů ve snaze zjistit, jak jejich denní rutina ovlivňuje psychické zdraví. Výsledky své studie publikovali v odborném časopise JAMA. Zjistili, že vstávání o hodinu dříve snižuje riziko závažné deprese u člověka o 23 %. Je třeba dodat, že dostatek spánku je klíčový, takže pokud se rozhodnete o hodinu dříve vstávat, musíte také jít spát o hodinu dříve. Je to jedna z prvních studií, která dokázala kvantifikovat jaký čas je potřeba k ovlivnění duševního zdraví. Předchozí pozorovací studie ukázaly, že „noční sovy“ mají až dvakrát vyšší pravděpodobnost, že budou trpět depresemi než „ranní ptáčata“. Jak si však vysvětlit, že přivstání je dle zjištění vědců prevencí deprese? Odpověď ještě není zcela jasná. Některé výzkumy naznačují, že „ranní ptáčata“ jsou vystavena po delší čas světlu, což může mít celou řadu hormonálních dopadů, které mohou ovlivnit jejich náladu. Spoluautorka studie, Celine Vetter, radí, jak na správný denní režim: „Udržujte své dny světlé a noci temné. Dopřejte si ranní kávu na verandě. Pokud je to možné, jděte na procházku, nebo se projeďte na kole. Večer ztlumte displej elektroniky.“

Mohlo by se vám líbit

Pět věcí, které NEJSOU k snídani

Kromě ovesných vloček a jogurtu existuje nespočet dalších možností, co snídat. Ale pozor! Těchto pět jídel byste ze snídaňového jídelníčku měli vynechat. Prozradíme vám, které to jsou a proč byste je neměli snídat.
svetzeny.cz

Vstávání v brzkých ranních hodinách vám dá čas na péči o sebe

Pokud si přivstanete, budete mít více času sami na sebe. Dělá to tak řada celebrit i šéfů velkých světových firem. V časných ranních hodinách ještě ostatní členové rodiny spí, a vy tak můžete v klidu meditovat, jít si zaběhat a v klidu se najíst. Také vás v tuto dobu nebudou rušit telefonáty a e-maily. Slavná moderátorka Oprah Winfrey vstává každý den v 6 hodin ráno, aby si zacvičila a meditovala, pracovat začne až v 9 hodin, kdy už je perfektně „nastartovaná“ do nového dne. Někteří jdou ještě dál, americký herec Mark Wahlberg dokonce vstává v půl třetí ráno. Chce mít totiž dostatek času na všechny jeho relaxační aktivity – cvičení, golf, modlitby a pobyt v kryokomoře.

Info ikona
Ranní meditace

Ranním vstáváním ke kariérnímu úspěchu i větší produktivitě

Existují studie, které naznačují, že míra úspěchu je spojená s brzkým ranním vstáváním. Vědci z Harvardu zjistili, že lidé, kteří se probouzejí brzy ráno, jsou dle studií aktivnější, což posléze může vést k větší snaze ve škole a lepším známkám i ke kariérnímu úspěchu. A má to i další výhody, dle studie provedené roku 1997 americkými vědci, je menší pravděpodobnost, že budete prokrastinovat, pokud vstáváte brzy ráno. Výsledky této studie potvrdil další výzkum vědců, kdy v roce 2007 přišli se zjištěním, že „noční sovy“ z řad studentů mají mnohem větší problémy s prokrastinací.

Mohlo by se vám líbit

Nové zjištění vědců: Sklenice tohoto nápoje denně vás učiní odolnější vůči onemocnění, které je nejčastější příčinou úmrtí v České republice

Odborníci se dlouho dohadovali, zda je pravidelné pití mléka pro lidské tělo prospěšné či nikoliv. Každý z nich na to má jiný názor, ale mléku nelze upřít řadu zdravotních benefitů, které byly dokázány vědeckými studiemi. A nyní mezinárodní vědecký tým došel k závěru, že mléko má ještě jeden zdravotní benefit, o kterém dosud nikdo neměl tušení.
svetzeny.cz

Posuňte budíček a staňte se zdravějšími a štíhlejšími

V neposlední řadě má dle některých publikovaných studií vstávání v časných ranních hodinách pozitivní vliv na naše zdraví i váhu. Vědci ze Severozápadní univerzity v Illinois zjistili, že lidé, kteří vstávají v časných ranních hodinách, mívají nižší BMI (index tělesné hmotnosti). Dle studie finských vědců jsou tito lidé také zdravější. „Noční sovy“ zkoumané v jejich studii častěji pili alkohol a kouřili než „ranní ptáčata“.


 


Zdroje: https://www.colorado.edu/, https://hbr.org/, https://www.sciencedirect.com/, https://www.psykiatriantutkimussaatio.fi/

Mohlo by se vám líbit

Trápí vás bolestivé puchýře z bot? Vyzkoušejte triky, se kterými se zahojí velmi rychle

Příjemné jarní počasí přímo láká k procházkám a pěší turistice. Výlet vám ale mohou dost pokazit nežádoucí bolestivé puchýře. Po delších výšlapech se s nimi potýká mnoho lidí. Proč vznikají a jak se jim vyhnout? Přinášíme vám několik tipů, jak puchýřům úplně předejít, i na to, co si počít, když už se objeví. Na co si dávat při výšlapech pozor?
svetzeny.cz
Mohlo by se vám líbit

Spánek – klíč ke zdraví aneb jak vyzrát na kvalitní spaní

Dokonalé načasování, pevné nervy a pro sebe minimum odpočinku. Takhle vypadá poslední období rodičů, převážně maminek. Patříte mezi ty, které mají v noci hlavu plnou otazníků? Často se vám nedaří usnout, i když jste utahaná jako kotě? Mozek pracuje na plné obrátky a nedovolí vám odpočinout? Pokud jste alespoň na jednu otázku odpověděli ano, je tento článek přesně pro vás.
svetzeny.cz