Přejít k hlavnímu obsahu

Nejúčinnější dieta na světě pro dlouhověkost: Vědci identifikovali optimální stravu

Info ikona
Starší žena konzumuje jablko

Najít optimální dietu je téměř nadlidský úkol, jelikož každý člověk je zcela individuální a jeho tělo má své vlastní potřeby. Přesto lze však svoji dietu upravit na základě poznatků, které přinesli vědci zabývající se zdravou stravou. Zjistěte, jakou dietu shledali jako nejúčinnější, co se týče dlouhověkosti.

S jídlem je třeba zacházet jako s léky

Vědci doposud analyzovali stovky studií, aby přišli na to, která strava je optimální pro lidské zdraví a pro dlouhověkost. Jako nejprospěšnější se jevily diety s vysokým obsahem komplexních sacharidů, které zahrnují období půstu. Vědci však apelují na to, že by dieta měla být vždy přizpůsobena individuálním potřebám jedince a brát ohledy například na zdravotní potíže nebo alergie. Koneckonců by se s jídlem mělo zacházet podobně jako s léky – vybrat správný druh, zvolit správné množství a sníst ho ve správnou dobu. Dr. Valter Longo, který je profesorem gerontologie a biologických věd a ředitelem Institutu dlouhověkosti na University of Southern California – Leonard Davis School of Gerontology v Los Angeles, jednoho z předních center pro výzkum stárnutí a stárnutí, uvedl: „Dieta je zde zamýšlena jako nutriční životní styl, nikoliv jako strategie hubnutí, i když udržení zdravé hmotnosti je klíčové. Všechny aspekty stravy jsou spojeny s dlouhodobým zdravím a dlouhověkostí.“

„Dieta je zde zamýšlena jako nutriční životní styl, nikoliv jako strategie hubnutí, i když udržení zdravé hmotnosti je klíčové. Všechny aspekty stravy jsou spojeny s dlouhodobým zdravím a dlouhověkostí.“ - Dr. Valter Longo

Tohle se stane s vaším tělem, když budete jíst jedno jablko denně

svetzeny.cz

Nejde jen o přidání některých potravin, ale i vynechání jiných

„Obecně, když člověk přemýšlí o dietě pro dlouhověkost, první věc, která ho napadne, je to, co můžeme přidat do naší stravy, abychom žili déle,“ říká Dr. Pankaj Kapah, profesor gerontologie v Buckovo institutu pro výzkum stárnutí. Ten se zabývá především tím, jaký vliv má metabolismus na délku života a různá onemocnění. Bylo zjištěno, že pro dlouhověkost není třeba jen stravu obohatit o některé potraviny, ale je třeba i některé zcela vynechat. Jako vhodnou dietou pro dlouhověkost byla shledána pescatariánská nebo vegetariánská strava bohatá na luštěniny. 30 % kalorií by měly tvořit zdravé tuky získané z rostlinných tuků, jako jsou ořechy nebo olivový olej. Tělo byste měli zásobovat dostatečně bílkovinami do 65 let a poté příjem bílkovin omezit. Jako zdroj sacharidů si vybírejte pouze složené sacharidy a vyhýbejte se jednoduchým cukrům. Měli byste také vyřadit ze svého jídelníčku červené nebo zpracované maso. Bílé maso byste měli konzumovat v omezeném množství. A nakonec vaše BMI by se mělo pohybovat pod hodnotou 25. Podle studie z roku 2015 byste měli zcela vynechat smažené potraviny, které mají neblahý vliv na vaše zdraví a mohou způsobit kardiovaskulární choroby, cukrovku, hypertenzi nebo třeba obezitu.

Půst prospívá vašemu metabolickému zdraví

Podle studie z roku 2019 může vašemu tělu velmi prospět pravidelný půst. Tato studie poukazuje na problémy spojené s obezitou, která je převládajícím zdravotním problémem na celém světě. Jakýkoliv přebytek jídla totiž vede k ukládání tuku, který časem může pronikat i do cév. V západních kulturách je konzumace tří a více jídel denně považována za standardní, jenže podle této studie vede tento návyk často k nadměrné konzumaci jídla. Naopak přerušované hladovění může představovat účinnou strategii při boji proti obezitě a metabolickým poruchám. Nejoblíbenější formou půstu je dieta 5:2, při které na 2 dny v týdnu přísně omezíte příjem kalorií a zbytek týdne se stravujete normálně.

Jak získat zpět postavu z mládí i po 50: Stačí změna v jídelníčku, podpoříte hubnutí i nárůst svalů

svetzeny.cz

Zdroj článku