Přejít k hlavnímu obsahu

Přejídáte se a přibíráte na váze? Na vině může být psychika. Poznejte rozdíl mezi psychickým a fyzickým hladem

Když máte hlad, najíte se. Je to přirozená lidská potřeba a už novorozenci se dožadují jako první potravy. Postupem času je však jídlo pro mnohé prostředkem, jak žít zdravě, zhubnout, přibrat nebo tak zajíst všechno nepříjemné, co se vám v životě děje. Hlad se tedy může dělit na psychický a fyzický.

Fyzický versus psychický hlad

Když se řekne psychický hlad, znamená to, že tělo potřebuje energii. V tomto ohledu vám kručí v břiše, můžete se cítit unavení, špatně se koncentrujete. Žaludek je prázdný a je důležité do něj dostat kvalitní jídlo. Fyzický hlad uspokojí primární potřeby. V danou chvíli vás zasytí jakékoliv jídlo. Psychický hlad je též nazýván často jako emoční. Nejčastěji se objevuje tehdy, když se lidé nudí, jsou ve stresu, jsou osamělí, litují se, cítí vinu nebo se u nich objevují jakékoliv další emoce. Během tohoto hladu obvykle sáhnete po potravinách, po kterých se cítíte dobře. Chipsy, čokoláda, zmrzlina, dorty, fast food jídlo a podobně.

Mohlo by se vám líbit

Počítat kalorie nemá smysl: Máme pro vás návod, jak zhubnout bez hladovění a ukázku správně sestaveného jídelníčku

Možná děláte také jednu ze zásadních chyb při hubnutí – počítáte kalorie. Odbornice na výživu Tamara Willner objasňuje, proč není dobré si neustále kalorie hlídat. Vést to může až k poruchám příjmu potravy. Podívejte se, jak vypadá správně sestavený jídelníček, díky kterému zhubnete bez hladovění.
svetzeny.cz

Jak je oba rozlišit?

Fyzická hlad se zvyšuje postupně, nepřichází najednou a doprovází ho typické kručení v břiše a další reakce. Zažente ho klidně i kouskem ovoce, vybíráte jídlo, které vás zasytí a konzumujete s vědomím, že do těla dostáváte energii. Po jídle cítíte uspokojení a jste sytí, ale ne přejedení. Emoční hlad naproti tomu přichází náhle a navíc “máte hlad” na konkrétní jídlo. Povětšinou nezdraví. Cítíte, že to jídlo musíte rychle dostat do těla jíte tedy impulsivně, bez přemýšlení a často zbytečně velké množství. Po snězení všeho se dostavují pocity lítosti nebo viny.

Mohlo by se vám líbit

Hubnutí ve 40, 50 a 60: Každý věk vyžaduje jiný jídelníček i pohyb

Hubnutí je těžké v každém věku, ať už pro naše tělo, nebo psychiku. Ovšem každá věková kategorie vyžaduje určitá stravovací pravidla a návyky. Objevte, co je pro vás to nejlepší a zhubněte přebytečná kila, která vás trápí. Držíme palce!
svetzeny.cz

Naučte se psychický hlad ovládat

Emoční hlad je obvykle jen touha po jídle nebo touha po změně pocitů. Mnoho lidí si tento návyk může nést z dětství, kdy za rozbité koleno, na špatnou náladu nebo při pádu z kola, jste kromě péče, dostali také lízátko, čokoládu nebo “něco na spravení nálady”. Ač je psychický hlad rychlý a impulsivní, neobjeví se jen tak. Obvykle se pojí s emocemi, událostmi, situacemi, ve kterých jste nebo se také spojuje s lidmi ve vašem okolí. Ignorováním nebo snahou nepodlehnout možná zvládnete jeden dva ataky emočního hladu, ale problém se nevyřeší.

Prvním krokem k ovládání emočního hladu je zjistit, co jsou spouštěče. Pozorujte se. Kdy jíte, co jíte, v jakých situacích, s jakými lidmi, s jakými pocity. Všímejte si a hledejte souvislosti a společné jmenovatele. Pojmenování situací a příčin emočního přejídání máte první a mnohdy těžký krok za sebou. Ne vždycky boj s psychickým hladem zvládnete sami. Můžete se obrátit na psychologa, terapeuta, kteří vám pomohou vyrovnat se s určitými emocemi, okolnostmi a situacemi. Sami si můžete naordinovat procházky, meditace, poslech hudby, vytvoření si určité rutiny a návyků, které mohou všechny chutě elimonovat a pomoci vám dostat psychický hlad pod kontrolu.

Zdroj článku