Přejít k hlavnímu obsahu

Vitamín K2 oceníme zejména po pětačtyřicítce. Nejen fermentované výrobky podpoří zdraví mozku a srdce

Vitamín K2, často přehlížený člen rodiny vitamínů, hraje klíčovou roli ve zdraví seniorů. Tento vitamín, který je nezbytný pro správnou funkci mnoha tělesných systémů, může významně podpořit zdraví kostí, mozku a srdce. Proč je vitamín K2 tak důležitý a v jakých potravinách ho najdete?

O vitamínu C jste už určitě slyšeli, ale pravděpodobně vitamín K vám tak známý není. Existuje hlavně ve dvou podobách, jako vitamín K1 a vitamín K2. Vitamín K1 je důležitý pro srážení krve, vitamín K2 pak pro mineralizaci kostí a buněčný růst. Nedostatek vitamínu K se projevuje poruchami srážlivosti krve, nedostatečným ukládáním vápníku do kostí, sníženou pevností kostí, což je příčinou jejich snadnější lámavosti. Zatímco vitamín K1 získáváme především z rostlinných zdrojů, vitamín K2 se nachází v živočišných produktech a fermentovaných výrobcích.

Vitamín K2 je důležitý pro zdraví kostí a zubů

Vitamín K2 má klíčovou roli ve zdraví kostí díky schopnosti přenášet vápník z krve do kostí, čímž pomáhá udržet jejich sílu a odolnost. Ačkoliv se o něm příliš nemluví, obzvláště pro seniory má obrovský význam. Jakmile začne docházet ke ztrátě hmoty kostí a oslabení jejich struktury, zvyšuje se riziko vzniku osteoporózy a zlomenin.

Podle vědecké studie lze pravidelným příjmem vitamínu K2 tyto problémy minimalizovat, což je obzvláště důležité pro seniory a ženy v postmenopauze. Vitamín K2 zároveň podporuje remineralizaci zubní skloviny a zabraňuje tvorbě zubního kazu, díky čemuž zajistí zdravé zuby i v pokročilém věku.
 

 

Mohlo by se vám líbit

Co upozorní na řídnutí kostí a jaká je nejlepší prevence osteoporózy: Největší zdroj kalcia máte doma v lednici

Osteoporóza by se jednoduše dala charakterizovat slabými kostmi, které jsou náchylné ke zlomeninám. Možná si říkáte, že takový problém se vás netýká. Osteoporóza však umí být zákeřná a projevovat se nenápadnými příznaky, kterých si leckdy ani nevšimnete. Jak poznáte, že se řídnutí kostí týká i vás a jaká je nejlepší prevence osteoporózy?
svetzeny.cz

Vitamín K2 jako prevence kardiovaskulárních onemocnění

Dalším rizikem nedostatku vitamínu K2 může být hromadění vápníku v měkkých tkáních, což přispívá ke vzniku srdečních onemocnění. Kalcifikace cév je rovněž jedním z faktorů, kterými lékaři posuzují riziko vzniku infarktu myokardu. Podle vědecké studie hraje vitamín K2 klíčovou roli v prevenci kardiovaskulárních onemocnění tím, že pomáhá udržovat cévy pružné a volné od vápenatých usazenin.
 

Vitamín K2 ochraňuje zdraví mozku

Podle vědeckých studií vitamín K2 má vliv i v prevenci neurodegenerativních onemocnění, jako je Alzheimerova choroba. Pomáhá totiž chránit mozkové buňky před oxidačním stresem a záněty, které jsou spojeny s poklesem kognitivních funkcí.
 

 

Mohlo by se vám líbit

Alzheimer hrozí i mladším ročníkům: Počátky nemoci lze odhalit díky jednoduchému testování

Alzheimerova choroba je degenerativní onemocnění mozku, při kterém ubývají mozkové buňky a vyhasínají jejich funkce. Nemoc zásadním způsobem zasahuje do kvality života nejen pacienta, ale také pečujících osob z okruhu rodiny. Nemocný zapomíná vše, co dříve znal. Nepoznává své blízké, ztrácí orientaci v čase i prostoru, nerozumí významu slov, neumí použít předměty, které denně používal, ztrácí hygienické návyky.
svetzeny.cz

V jakých potravinách je vitamín K2?

Zdrojem vitamínu K1 jsou zejména ty rostliny, které mají zelenou barvu. Čím tmavší zelená, tím více vitamínu K1 se v dané zelenině nachází. Tento vitamín tvoří 90 % vitamínu K, který přijmeme. Jeho nevýhodou je nízká vstřebatelnost. Vitamín K2 se nachází v masu, vejcích a mléčných výrobcích. Sice v malém množství, zato je velmi snadno vstřebatelný. Skvělým zdrojem vitamínu K2 jsou naklíčené sojové boby nebo fermentované potraviny. Dopřejte s proto kysané zelí, kimči nebo fermentované mléčné výrobky jako je kefír, jogurty nebo sýry jako ementál či brie. Zdrojem vitamínu K2 jsou také vaječné žloutky, játra, losos, sleď, makrela nebo krevety. Doporučená denní dávka vitamínu K2 pro seniory se pohybuje kolem 90-180 mikrogramů. Vitamín K2 můžete přijímat také ve formě doplňků stravy, doplňujte je ideálně vitamínem D, který také pomáhá vstřebávat vápník a stejně jako ,,káčko,“ má pozitivní vliv na zdravé kosti.

„Hlavně u seniorů bychom neměli zapomínat na vhodnost doplňování některých vitamínů, především pak v situaci, kdy nejsou schopni z jakéhokoli důvodu přijímat dostatečné množství těchto látek v pestré stravě. Můžeme tak významný způsobem ovlivnit kvalitu jejich života – podpořit normální funkci jejich organismu a zmírnit změny v těle podmíněné stárnutím, ať už hovoříme například o řídnutí kostí nebo zhoršení paměti. Vždy bychom však měli respektovat, že doplňky stravy nemohou nahradit léky a nejsou určeny k léčbě jakéhokoli onemocnění, ale pouze k doplnění běžné stravy,“ dodává Mgr. Ondřej Šimandl, odborník z EUC lekárny na webových stránkách.

Trpíte bolestmi hlavy a otékají vám nohy? Přečtěte si, zda vás tělo neupozorňuje na jeden důležitý problém.

 

Zdroj článku