Přejít k hlavnímu obsahu

Jediný cvik, který omladí vaši tvář a oživí celé tělo: dělejte ho pravidelně a uvidíte brzo výsledky

Info ikona
Svíčka

Svíčka, kterou pravděpodobně znáte ještě z hodin tělocviku, je velmi oblíbenou jógovou asánou. Protože má mnoho výborných účinků na organismus, měli byste ji pravidelně cvičit i vy. Jakmile totiž zvednete dolní končetiny nad hlavu, celé vnitřní prostředí těla se provětrá a načerpá novou energii, tím vás dokonale harmonizuje, omladí i oživí.

Pozice svíčky, neboli Sarvangásana patří mezi důležité jógové ásany. Jejím pravidelným cvičením velmi prospějete celému vašemu organismu. V pozici svíčky dokonale harmonizujete nervovou soustavu, pozitivně ovlivňíte endokrinný systém a zlepšíte proudění krve, lymfy a energie v celém těle. Nezoufejte, pokud nebudete hned dosahovat geometricky přesné vertikály, stačí když dostanete nohy nad hlavu a třeba je necháte i trochu pokrčené. Hlavně se nevzdávejte, nespěchejte a zkoušejte pozici i nadále. Časem ji jistě zvládnete.

Jak cvičit svíčku?

Nejprve se důkladně rozhýbejte a proveďte pár uvolňujících a protahovacích cviků pro zahřátí svalů. Položte se na záda, uvolněte se a srovnejte celé tělo do roviny. Držte dolní končetiny u sebe, ruce položte podél těla, dlaně opřete do země nebo do podložky. Bradu přitáhněte k hrudníku, tím by se měla vaše celá zadní strana těla dokonale protáhnout a prodloužit. Pokrčte nohy, nadechněte se a pokrčené dolní končetiny zvedněte a přeneste je nad hlavu. Dlaněmi se opřete do beder, lokty zapřete o zem a bradu držte stále pevně přitlačenou k hrudníku. S dalším nádechem pomalu zvedněte dolní končetiny ještě výš a vyrovnejte celé tělo. Neustále myslete na to, že tělo musíte vytahovat nahoru ke stropu. Chvíli v pozici vydržte. Po chvíli se vraťte zpátky, ale návrat provádějte pomalu, v klidu a s naprostou kontrolou nad tělem. Podle zkušené jogínky Barbory Hu je třeba dát si pozor, abyste při svíčce necítili žádný tlak v krční páteři. "Pozice svíčky je vždy de facto pozice stoje na ramenou, nikoli na krční páteři. Neadekvátní tlak na krční páteř, může stát za celou řadou zdravotních komplikací - počínaje nervovými spasmy, přes blokace až k výhřezu krčních plotének."
Ze začátku se v pozici snažte vydržet alespoň půl minuty. Tento čas postupně prodlužujte, klidně až na 5 minut. Pokud ale během cviku budete mít pocit, že se vaše svíčka klátí ze strany na stranu a není stabilní, raději se zase vraťte zpět na podložku a odpočiňte si.

Motýl: Skvělý cvik, který zlepší vaše celkové zdraví a přináší hned 6 výhod

Motýlí pozice je skvělým cvikem pro všechny věkové kategorie a je také často součástí většiny jógových cvičení. Je skvělým pomocníkem nejen v těhotenství, ale podporuje celkové ženské zdraví. Zlepšíte díky němu svoji flexibilitu a posílíte svaly pánevního dna. Objevte všechny jeho výhody a vyzkoušejte si tento jednoduchý cvik z pohodlí domova.
svetzeny.cz

Jaké jsou účinky svíčky?

Díky tomu, že budete v pozici nohami výš než hlava, ovlivníte veškeré dění v těle i mysli. Cvičením svíčky zlepšíte prokrvení mozku a obličeje, tím ho omladíte a vyhladíte vrásky. Prokrvením hlavy zlepšíte růst vlasů, ulevíte očím a zlepšíte svou náladu. Ulevíte si i od bolestí hlavy a nepříjemné migrény. Tím, že odkrvíte dolní končetiny, se pozice doporučuje i těm, kdo trpí problémy s oběhem krve v dolních končetinách, varixy a oteklými dolními končetinami. Podpoříte i lymfatický systém a zlepšíte imunitu. Pozice svíčky by měla pomoci také s hubnutím. Stimuluje se při ní činnost štítné žlázy a napomáhá zrychlení našeho metabolismu. Pokud budete svíčku cvičit často a dlouhodobě, třeba i třikrát denně, budete předcházet vzniku křečových žil, ulevíte žilám a tím se budou i rychleji regenerovat. Další výhodou je protažení a posílení krční páteře. Svíčka je i skvělá pro ty, kdo trpí ranním nízkým tlakem, protože cvičením naženete krev do hlavy. Díky tomu, že během cvičení přitáhnete ledvinu k nadledvině, zlepšíte celkovou regeneraci organismu. A jako třešnička na dortu bude to, že krásně posílíte břišní svalstvo a celý střed těla. Tím se podle Barbory Hu dokonale zpevníte a narovnáte: "Na anatomické úrovni exponuje svíčka výrazně zejména zpřimovače páteře, ramenní a krční svalové komplexy, ale i malý bederní sval či přímý břišní sval..."

Zdroj článku