Přejít k hlavnímu obsahu

Jaké změny se dějí ve vašem těle, pokud trvale pijete nedostatečné množství vody

Info ikona
Pitný režim

Hlídáte si svůj pitný režim? Pijete hodně nebo spíš málo vody? Nebo ani nevíte? Pitnému režimu byste měli věnovat velkou pozornost! Ačkoli žádné pocity žízně nepociťujete, pravidelně pijte. Dlouhodobá dehydratace by mohla napáchat ve vašem těle velké škody.

Nedostatečný pitný režim se může projevit mnoha symptomy, například velmi tmavou barvou moči, pocitem suchosti v ústech, ale i vysušenou kůží. Někdy se k těmto příznakům může přidat i bolest hlavy, nesoustředěnost, zhoršená krátkodobá paměť a únava. A pokud se k žízni připojí také hlad, je to varovný signál, že vaše tělo hledá způsob, jak přijmout tekutiny.

Jaký je správný pitný režim

Voda patří mezi životně důležité tekutiny v našem těle. Bez jídla můžeme přežít týdny, bez tekutin pouze 2–3 dny. A protože je lidské tělo složeno z více než z poloviny z vody, neměla by voda za žádných okolností v našem pitném režimu chybět. Výhodou je, že voda neobsahuje žádné kalorie ani cukry, tedy nemůže poškodit váš chrup.
Jestli se pití vody vyhýbáte, protože vám nechutná, můžete ji ochutit plátkem citrusu, bylinkami nebo třeba sezónním ovocem. Pít byste měli pravidelně v průběhu celého dne, ledviny totiž nezvládnou zpracovat více než litr tekutiny za hodinu. Ideální bude, když se napijete hned po ránu a doplníte tekutiny, které tělo ztratilo během spánku. Káva nebo čaj ovšem mezi vhodné nápoje zařadit nelze, obsahují kofein, který odvodňuje. Proto ke kávě nebo čaji vypijte vždy sklenici vody. Budíte-li se v noci na toaletu, omezte pití vody přímo před spaním.
Denně byste měli vypít přibližně 0,5 litru na každých 15 kilogramů hmotnosti. To znamená, že pokud vážíte 70 kg, vypočítáte svou průměrnou denní potřebu tekutin takto: 70 : 15 = 4,7 × 0,5 = 2,3 litru. Podle Howarda E. LeWinea, internisty bostonské nemocnice Woman’s Hospital výpočet platí jen pro určitou skupinu lidí: “Pro stanovení optimální denní potřeby vody je nutné zohlednit, zda berete léky, jak moc se během dne hýbete a jaká je okolní teplota vzduchu. Abyste zabránili dehydrataci, pijte tekutiny v průběhu celého dne. Ke každému jídlu si dejte sklenici vody a jezte potraviny plné vody, jako jsou saláty, ovoce nebo jablečný pyré.”

Žízeň je poslední varování: Srovnejte si pitný režim a vyhněte se zdravotním potížím, pomůže vám i aplikace

svetzeny.cz

Příznaky nedostatečného pitného režimu

Lidské tělo každý den vyloučí přibližně 2,5 litru vody močí, stolicí, dýcháním i kůží a tyto ztráty je nutné doplnit. Jakmile si totiž uvědomíte, že vás přepadají nečekané bolesti hlavy, nesoustředěnost či zhoršená krátkodobá paměť a únavový syndrom, vaše tělo vyhásilo poplach. Dehydratace se nemusí objevit jen v létě ve spojení s úžehem nebo úpalem, může se objevit kdykoli během celého roku. Pokud pijete málo dlouhodobě, mohou se u vás projevit i další, mnohem závažnější problémy přímo způsobené dehydratací. V důsledku špatného pitného režimu může docházet například k zácpě, která později zvyšuje riziko vzniku hemoroidů. Zároveň se začne zpomalovat i metabolismus, čímž můžeme mít podle studie sklony k tloustnutí. Naruší se rovnováha minerálů v těle a mohou se podle studie také objevit ledvinové kameny. Zvyšuje se i riziko vzniku infekce močových cest, zánětu slepého střeva nebo onemocnění srdce a cév.

Dalšími symptomy dehydratace jsou i nepříjemný zápach z úst nebo vrásky

Začalo se vám z ničeho nic na obličeji rýsovat větší množství zřetelnějších a hlubších vrásek? Nemusí to být jen známkou stárnutí, často za to může i nedostatečný pitný režim. Buňky pokožky se kvůli nedostatku vody pomaleji obnovují, pokožka ztrácí elasticitu a pleť je matná, vrásky výraznější. Dalším nepříjemným projevem může být nepříjemný zápach z úst. Spolu s deficitem vody poklesne i produkce slin, které za normálního stavu zabraňují přemnožení bakterií v ústech.

Zhubnout pomocí vody? Pitná voda nabízí i mnoho dalších benefitů

svetzeny.cz

Zdroj článku