Promotion
Promotion
Promotion

Chcete se šťastně dožít vysokého věku? Pomůže vám k tomu vegetariánská strava, káva i duševní pohoda, tvrdí vědci

Promotion
Promotion

Chcete-li se dožít vysokého věku, musíte upravit svůj jídelníček

Chtěli byste se dožít vysokého věku? Pak pro to musíte něco udělat. Dobré geny jsou jistě skvělým základem, ale spoléhat se na to, že jste je podědili po někom z rodiny, by se nemuselo vyplatit. Raději už teď začněte žít zdravě a udělejte maximum pro to, abyste se dožili co nejvyššího věku. V první řadě je dle vědců třeba přestat se přejídat. Studie lidí, kteří se dožijí vysokého věku, odhalily, že je zde jasná souvislost mezi nízkým kalorickým příjmem a delším životem i nižším rizikem určitých chorob. K tomu, abyste se dožili vysokého věku, vám mohou napomoci i určité potraviny, které je do jídelníčku vhodné zařadit. Určitě by to měly být ořechy. Ty jsou bohaté na vlákninu, bílkoviny, antioxidanty i cenní minerály.

Potraviny
Info ikona

Studie z roku 2013 zjistila, že lidé, kteří pravidelně konzumují alespoň 3 porce ořechů denně, mají o 39 % nižší riziko předčasného úmrtí. Omezit byste měli konzumaci masa, naopak je zdraví prospěšné konzumovat hodně zeleniny, ovoce, luštěnin a celozrnných produktů. Bylo zjištěno, že vegetariánská strava snižuje riziko předčasného úmrtí o 12 – 15 %, navíc také snižuje riziko úmrtí na určité typy rakovin, onemocnění srdce a ledvin a také hormonálních chorob. Z nápojů je vhodné zařadit čaj a kávu. Oba dva nápoje jsou spojeny se sníženým rizikem určitých onemocnění. Zelený čaj díky obsahu polyfenolů a katechinů snižuje riziko rakoviny, cukrovky i srdečních chorob. Podobně je na tom káva, o které se navíc hovoří jako o prevenci Alzheimerovy choroby.  Studie z roku 2008 došla k závěru, že pití kávy a čaje snižuje riziko předčasného úmrtí o 20 až 30 procent.

Duševní pohoda hraje velkou roli

Dlouhověkostí se vědci z Harvardu zabývali neuvěřitelných 80 let. Vznikla tak impozantní studie, která mapuje jak fyzické zdraví, tak se také zaměřuje na dost opomíjenou duševní pohodu. „Překvapivým zjištěním je, že naše vztahy a to, jak jsme v nich šťastní, má silný vliv na naše zdraví. Starat se o své tělo je důležité, ale péče o vaše vztahy je také forma péče o sebe,“ říká Robert Waldinger, vedoucí studie a profesor psychiatrie, působící na Harvardu. Studie odhalila, že dobré vztahy s blízkými pomáhají oddálit úpadek psychického i fyzického zdraví a mají větší vliv na dlouhověkost než peníze, IQ či dokonce geny. „Lidé, kteří byli ve svých vztazích nejspokojenější ve věku 50 let, byli nejzdravější ve věku 80 let,“ říká Robert Waldinger. Dokonce bylo zjištěno, že úroveň psychické pohody je lepším prediktorem fyzického zdraví než například hladina cholesterolu. Robert Waldinger upozorňuje, že osamělost může mít na člověka devastující vliv: „Samota zabíjí. Je to stejné jako kouření či alkoholismus.“

Zdroje: Pubmed, Pubmed, Pubmed, Pubmed, Pubmed, Pubmed, Pubmed, Harvard News


 


 

Promotion
Promotion
Promotion
Promotion
Promotion
Promotion
Promotion

Roční předplatné Svět Ženy

Svět ženy
Promotion
Promotion
Promotion
Promotion