Přejít k hlavnímu obsahu

Bolest kloubů trápí čím dál více lidí: Úlevu přináší konzumace vybraných potravin. Jakou zeleninu, koření a čaj zařadit do jídelníčku?

Info ikona
Koleno

Trápí vás bolest kloubů, které se marně snažíte zbavit? Klíčem k úspěchu může být dle vědců i zdravá strava. Která dieta je nejvhodnější a jaké konkrétní potraviny byste měli konzumovat? Stačí do jídelníčku zařadit specifický druh zeleniny, koření a čaje.

Bolí vás klouby? Vyzkoušejte středomořskou dietu

Od bolesti kloubů vám mohou ulevit buď konkrétní potraviny, které zmíníme níže nebo je zde také možnost přejít na odlišný styl stravování. Pokud chcete ulevit svým kloubům, vyzkoušejte středomořskou dietu. Dle studie vědců z Michiganu, která byla publikována v roce 2015 měl tento typ stravování pozitivní účinky na osoby trpící osteoartritidou. Co si vlastně pod tímto pojmem představit? Jedná se o dietu, při které konzumujete potraviny typické pro řeckou, italskou, španělskou a francouzskou stravu. Tato dieta klade důraz na konzumaci ryb, ovoce, zeleniny, celozrnných produktů, ořechů a olivového oleje. Ostatní druhy masa, sýry a sladkosti se jedí v omezené míře. Kromě toho, že vám tento typ diety uleví od bolesti kloubů, má toto stravování i další zdravotní benefity. Je prevencí vůči onemocnění srdce, cukrovky druhého typu a metabolického syndromu. Snižuje riziko infarktu i hladinu cholesterolu v krvi.

Od bolesti kloubů vám uleví brukvovitá zelenina, koření i zelený čaj

Zelenina obecně prospívá našemu zdraví, ale pokud jde o klouby, jednoznačně se vyplatí zařadit brukvovitou zeleninu (například brokolici, růžičkovou kapustu či květák). Sníst byste měli alespoň půl hrnku tohoto typu zeleniny denně, aby se dostavil požadovaný efekt. V brukvovité zelenině je obsažen sulforafan, jehož účinky byly studovány týmem vědců z Marylandu. Ti v roce 2005 přišli na to, že tato sloučenina je schopná blokovat enzym způsobující záněty a bolesti kloubů. Konzumace brukvovité zeleniny je tedy vhodná pro pacienty s artritidou, ale i pro sportovce, na jejichž klouby je vytvářen nadměrný tlak.

Info ikona
Brokolice

Rozhodně se také vyplatí do jídelníčku zařadit koření, které působí protizánětlivě. Vyzkoušet můžete například kurkumu a zázvor. Studie z roku 2017 naznačuje, že užívání kurkumy při léčbě osteoartritidy má slibné výsledky, nicméně autoři také přiznávají, že je ještě potřeba více prozkoumat tuto možnost léčby. Účinky zázvoru přinášející úlevu od bolesti při osteoartritidě se podařilo prokázat, skutečně dle studie z roku 2001 zázvor dokáže ulevit od bolavých kloubů. Z nápojů lze doporučit zelený čaj. Ten je velmi populární v tradiční čínské medicíně. Studie z roku 2020 ukázala, že jeho potenciál při léčbě bolavých kloubů je slibný.

Pozor na potraviny, které kloubům naopak škodí

Jídelníček bude potřeba upravit komplexně, pokud se chcete nepříjemné bolesti kloubů zbavit jednou pro vždy. To znamená, že se budete muset rozloučit s některými oblíbenými dobrotami, které vašim kloubům škodí.

  • Omezte příjem cukru. Pamatujte na to, že se nenachází jen ve sladkostech, ale také v omáčkách a nápojích. Bylo prokázáno, že konzumace zvýšeného množství cukru vede k výraznému zvýšení rizika onemocnění artritidou.

  • Nejezte červené maso. Některé výzkumy prokázaly spojitost mezi konzumací červeného masa a zánětem, což by mohlo zhoršovat bolest kloubů. Červené maso je považováno za rizikový faktor při vzniku artritidy.

  • Nepijte alkohol– Pravidelná konzumace alkoholu ve zvýšené míře je spojena s vyšším rizikem onemocněním osteoartrózou.

Zdroje: University of Michigan Health, NCBI, Cleveland Clinic, NCBI, Longhua Chinese Medicine, NCBI, NCBI, NCBI