Přejít k hlavnímu obsahu

Šalvěj pro lepší paměť nebo protizánětlivá kurkuma a další. Zapomenuté nebo netušené silné pozitivní účinky koření, které máte doma

Info ikona
koření

Používání bylin a koření bylo v celé historii lidstva nesmírně důležité. Mnohé byliny či koření totiž byly používány pro své léčivé vlastnosti dlouho před kulinářským použitím. Moderní věda nyní potvrdila, že mnoho z nich skutečně přináší pozoruhodné přínosy pro zdraví. Podívejte se na pět nejznámějších z nich.

Info ikona
Šalvěj

Šalvěj může zlepšit funkci mozku a paměť

Latinský název šalvěje je Salvia odvozeného ze slovesa salvare, které znamená „zachránit“. Ve středověku měla šalvěj díky svým léčivým vlastnostem vynikající pověst a byl dokonce používána k prevenci moru. Současný výzkum Katedry farmakologie a toxikologie Univerzity v Otagu se sídlem ve městě Dunedin na Novém Zélandě naznačuje, že šalvěj může být schopna zlepšit funkci mozku a paměť, zejména u lidí s Alzheimerovou chorobou. Alzheimerova choroba je totiž doprovázena poklesem hladiny acetylcholinu, což je neurotransmiter, přenašeč vzruchů mezi neurony v mozku, který je nezbytný pro fungování a zdraví mozku. Šalvěj zabraňuje jeho rozkladu. Ve čtyřměsíční studii se 42 jedinci s mírným až středně těžkým průběhem Alzheimerovy choroby, kterou provedl Dr. Shahin Akhondzaden v psychiatrické nemocnici Roozbeh Psychiatric Hospital v Tehranu, bylo prokázáno, že extrakt ze šalvěje přináší významné zlepšení funkcí mozku. Další studie také ukázaly, že šalvěj může zlepšit funkci paměti u lidí jakékoliv věkové kategorie.

Info ikona
Kurkuma

Kurkuma obsahuje kurkumin, látku se silnými protizánětlivými účinky

Kurkuma je koření, které znáte především díky kari, kterému dodává žlutou barvu. Obsahuje hned několik sloučenin s léčivými vlastnostmi, z nichž nejvýznamnější je kurkumin. Podle výzkumu provedeným na Katedře biochemie na Univerzitě Annamalai ve státě Tamilnádu je kurkumin mimořádně silný antioxidant, který pomáhá v boji proti oxidačnímu poškození buněk, což bývá považováno za jeden z klíčových mechanismů stárnutí a mnoha nemocí. Kurkumin je také silně protizánětlivý a to do té míry, že odpovídá účinnosti některých protizánětlivých léků. Dále může zlepšit funkci mozku, pomoci v boji proti Alzheimerově chorobě, snížit riziko srdečních chorob a rakoviny a zmírnit artritidu.

Info ikona
Kajenský pepř

Kajenský pepř obsahuje kapsaicin, který pomáhá snižovat chuť k jídlu

Ačkoliv název může být matoucí, kajenský pepř je ve skutečnosti druh chilli papričky, který se používá k přípravě kořeněných ostrých pokrmů. Jeho účinná látka se nazývá kapsaicin, který podle mnohých studií prokazatelně snižuje chuť k jídlu a zvyšuje spalování tuků. Z tohoto důvodu je také častou součástí mnoha komerčních produktů na hubnutí. Podle studie Univerzity Purdue, West Lafayette ve Spojených státech amerických přidání 1 gramu této papričky do jídla snížilo chuť k jídlu a zvýšilo spalování tuků u lidí, kteří chilli papričky pravidelně nekonzumovali. U lidí, kteří byli zvyklí na pikantní jídlo, to však nemělo žádný účinek, což naznačuje, že se může k účinkům chilli papričky vybudovat tolerance.

Info ikona
Rozmarýn

Rozmarýn může pomoci předcházet alergiím a ucpanému nosu

Aktivní složka rozmarýnu se nazývá kyselina rosmarinová. Bylo prokázáno, že tato látka potlačuje alergické reakce a také uvolňuje ucpaný nos. Ve studii provedené na Katedře medicíny Univerzity Kyoto Prefectual v Japonsku s 29 jedinci bylo prokázáno, že dávky 50 až 200 mg kyseliny rosmarinové potlačují příznaky alergie.  

Info ikona
Česnek

Česnek může bojovat proti nemocem a zlepšovat zdraví srdce

V průběhu dávné historie byl česnek využíván především pro své léčivé vlastnosti. Nyní víme, že většina těchto účinků na zdraví je způsobena sloučeninou zvanou allicin, která je také zodpovědná za výraznou vůni česneku. Česneková suplementace je dobře známá v boji proti nachlazení, takže pokud vás trápí často, přidání více česneku do vaší stravy by mohlo být neuvěřitelně užitečné. Existují však také přesvědčivé důkazy o příznivých účincích na zdraví srdce. Podle studie provedené na Univerzitě v Oxfordu ve Spojeném království u pacientů s vysokým cholesterolem se zdá, že česneková suplementace snižuje celkový LDL cholesterol až o 10-15%. Také významně pomáhá snižovat krevní tlak u lidí s vysokým krevním tlakem.