Promotion
Promotion
Promotion

Vysoký krevní tlak: Omezte konzumaci těchto potravin ještě dnes, předejdete tak selhání ledvin, zhoršení zraku a infarktu

Promotion
Promotion

1. Sůl

Pokud máte vysoký krevní tlak, měli byste si hlídat denní příjem soli. Konzumace velkého množství soli totiž se totiž podílí srdečních onemocnění a hraje i důležitou roli ve vzniku vysokého krevního tlaku. Sůl má totiž tu vlastnost, že zadržuje vodu v těle. Důsledkem toho je zvýšený objem tekutin v krevním oběhu, který posléze tlačí na stěny cév, tímto procesem se krevní tlak stává vysokým. Americká kardiologická asociace doporučuje, aby denní příjem soli nepřekročil 5 až 6 gramů. Toto množství odpovídá zhruba jedné čajové lžičce soli. Dle průzkumů však běžný čas zkonzumuje okolo 15 gramů této pochutiny denně.A v jakých potravinách lidé konzumují zvýšené množství soli nejčastěji? Dle zjištění amerických vědců to bývají oblíbené pochoutky – pizza, sendviče, uzeniny, ale také polévky a pečivo. Jak našemu tělu škodí, rozebereme v dalších odstavcích.

2. Nakládaná zelenina

Nakládaná zelenina je oblíbenou přílohou k českým jídlům. Konzervování jídla však vyžaduje použití soli, z tohoto důvodu jsou nakládané potraviny nevhodné ke konzumaci v případě, že máte vysoký krevní tlak nebo byste mu rádi předešli. Jedna malá nakládaná okurka obsahuje 447 miligramů sodíku, což je cca 22 % doporučené denní dávky.

3. Mražená pizza

V mražených pizzách bývá podíl sodíku vysoký, proto dobře prostudujte složení daného výrobku před koupí. Na pizze velmi často bývá i sýr, přičemž dva plátky sýra mohou obsahovat až 512 miligramů sodíku. Když k tomu přidáme ještě slané těsto, sůl v uzeném mase na pizze a v rajčatové omáčce, dostaneme jednu z nejhorších věcí, kterou si lidé s vysokým krevním tlakem mohou dát. Není výjimkou, že jedna pizza má v sobě tolik soli, že to převyšuje celkový doporučený denní příjem sodíku. Alternativou může být zdravá pizza, kterou si připravíte doma a ohlídáte si množství přidané soli.

Pizza
Info ikona

4. Kupované polévky

Řada lidí nedá na kupované polévky dopustit, protože jejich příprava je neuvěřitelně snadná a rychlá. Zatímco domácí vývar se táhne i několik hodin, tady stačí zalít koupenou směs horkou vodou a za chvíli už se můžete s chutí pustit do jídla. Opět platí, že byste si pozorně měli přečíst, kolik sodíku v sobě taková polévka má, není výjimkou, že je to polovina až celá doporučená denní dávka. Když si pak k takové polévce dáte ještě navíc kupované slané pečivo, snadno se stane, že překročíte doporučený denní příjem už jen tímto jedním jídlem.

5. Cukr

Nejen sůl přispívá ke vzniku vysokého krevního tlaku, pozor si musíte dávat i na zvýšenou konzumaci cukru. Studie z roku 2014 zjistila, že cukr má přímý vliv na zvýšení krevního tlaku. Další studie, která zkoumala ženy s vysokým krevním tlakem, uvádí, že snížení příjmu o 2,3 čajové lžičky denně, postačí k tomu, aby systolický tlak poklesl o 8,4 mmHg. Světová zdravotnická organizace doporučuje, aby denní dávka cukru pro dospělé osoby nepřesáhla 50 gramů (ekvivalent zhruba 10 čajových lžiček cukru).

Cukr
Info ikona

6. Alkohol

Podle studie z roku 2006 může vést pravidelná konzumace alkoholu ke vzniku vysokého tlaku. Obzvláště by si na jeho pití měli dávat pozor ti, kteří už vysoký krevní tlak mají, doporučuje se omezit konzumaci alkoholu. Mnoho alkoholických nápojů má totiž vysoký obsah cukru a hodně kalorií, což může vést k nadváze a zvýšenému riziku hypertenze. Americká kardiologická asociace doporučuje, aby muži nepili více než dva alkoholické nápoje denně a ženy víc jak jednu sklenku alkoholu denně.

Promotion
Promotion
Promotion
Promotion
Promotion
Promotion
Promotion

Roční předplatné Svět Ženy

Svět ženy
Promotion
Promotion
Promotion
Promotion