Přejít k hlavnímu obsahu

Zbavte se břišního tuku díky potravinám, které vám podle vědeckých studií pomohou

Info ikona
Zbavte se břisního tuku

Tuk na břiše neznamená jen nepříjemnost kvůli těsnému oblečení. Přináší s sebou i rizika vzniku cukrovky, srdečních chorob atp. Orientovat se podle indexu tělesné hmotnosti (BMI) je zavádějící, jelikož i lidé s nadbytečným tukem na břiše mívají dostačující hodnoty, přesto jsou vystaveni zvýšenému riziku. Zkuste zařadit do jídelníčku následující potraviny, které podle vědeckých studií mohou tuk na břiše účinně zredukovat.

Info ikona
Semínka

Dbejte na dostatek vlákniny

Rozpustná vláknina absorbuje vodu a vytváří gel, který zpomaluje potravu při průchodu trávícím systémem. Jinými slovy máte méně často hlad a cítíte se více sytí. Podle jedné studie na více než 1100 dospělých bylo zjištěno, že s každým zvýšením příjmu rozpustné vlákniny o 10 gramů se přibývání břišního tuku během 5 let snížilo o 3,7 %. Mezi vynikající zdroje rozpustné vlákniny patří: lněná semínka, růžičková kapusta, avokádo, luštěniny nebo třeba ostružiny.

Info ikona
Losos

Jezte tučné ryby

Tučné ryby jsou neuvěřitelně zdravé. Jsou totiž bohaté na vysoce kvalitní bílkoviny a omega-3 mastné kyseliny, které vás chrání před různými nemocemi. Některé důkazy naznačují, že tyto tuky mohou pomoci snížit rizikový viscerální tuk, který obaluje všechny vnitřní orgány. Studie u dospělých a dětí s onemocněním ztučnění jater ukazují, že doplňky s rybím olejem mohou výrazně snížit jaterní a břišní tuk. Měli byste tedy zařadit ryby do svého jídelníčku alespoň dvakrát až třikrát týdně. Můžete zkusit například lososa, sledě, sardinky, makrelu nebo ančovičky.

Info ikona
Šťávy

Dejte pozor na to, co pijete

Pitný režim je při hubnutí velmi důležitý. Nesprávná volba tekutin vám však může při hubnutí prokázat medvědí službu. Například ovocná šťáva sice poskytuje vitamíny a minerály, ale má stejně vysoký obsah cukru jako třeba limonády. Navíc jsou ovocné šťávy i jiné slazené nápoje nabité fruktózou, která snadno napomáhá nabírání břišního tuku. Studie ukazují, že slazené nápoje vedou ke zvýšení tuku v játrech. Jedna 10 týdenní studie zjistila výrazný nárůst břišního tuku u lidí, kteří konzumovali nápoje s vysokým obsahem fruktózy. Chcete-li zredukovat břišní tuk, nejlepší je se vyhnout slazeným nápojům úplně a nahradit je vodou s citronem nebo třeba neslazeným ledovým čajem. Skvělou volbou je také zelený čaj, který obsahuje antioxidant podporující metabolismus. Největší pozor pak dejte na konzumaci alkoholu, který je ve vyšším množství vážně škodlivý. Pozorovací studie spojují nadměrnou konzumaci alkoholu s výrazně zvýšeným rizikem rozvoje centrální obezity – tedy nadměrného ukládání tuku kolem pasu.  

Info ikona
Jablečný ocet

Zkuste lžičku jablečného octa

Podle jedné studie může mít konzumace jablečného octa příznivé zdravotní přínosy, včetně snížení hladiny cukru v krvi. Obsahuje kyselinu octovou, u které bylo v několika studiích provedených na zvířatech prokázáno, že snižuje ukládání tuku v břiše. Ve dvanáctitýdenní kontrolované studii u mužů s diagnostikovanou obezitou, kteří užívali 1 polévkovou lžíci (15ml) jablečného octa denně, byl zjištěn úbytek 1,4 cm v pase. Užívání jedné polévkové lžíce jablečného octa denně je pro většinu lidí bezpečné a může pomoci zredukovat břišní tuk. Určitě ho však řeďte vodou, neředěný ocet totiž může poškodit zubní sklovinu.

Zdroje: Healthline, NIH