Přejít k hlavnímu obsahu

Spasitelský komplex přitahuje do vašeho života špatné lidi: Těchto 10 varovných signálů napoví, zda jím také trpíte

Info ikona
přitahuje, lidé

Být hodný a pomáhat lidem je dozajista šlechetné, ale všechno má své hranice. Lidé, kteří se snaží ostatní zachránit totiž mohou trpět tzv. spasitelským komplexem. Pokud to se svou snahou přeženete, ublížíte sobě i svým blízkým. Zjistěte, zda se tento problém týká i vás.

Spasitelský komplex aneb když dobrota škodí

Spasitelský (nebo také mesiášský) komplex je stav mysli, při kterém se daný člověk domnívá, že jeho životní úlohou je zachraňovat lidi ve svém okolí, zkráceně bychom mohli říct, že je to přehnaná touha pomáhat. Není to duševní onemocnění, ale často bývá součástí psychotických onemocnění. Pro osoby trpící spasitelským komplexem je typické, že si svůj problém nikdy nepřiznají. Spasitelský komplex dokáže ublížit vám i vašim blízkým. Někdy se stává, že člověk trpící tímto komplexem zapomíná sám na sebe a zcela se obětuje pro partnera, rodinu či přátele. „U lidí se spasitelským komplexem se mohou vyskytnout příznaky podobné těm, kteří mívají lidé, kteří pečují o nemocné členy rodiny. Mohou se cítit unavení a vyčerpaní,“ říká Dr. Maury Joseph, který působí jako psycholog ve Washingtonu.

Ubližujete sobě i ostatním

Také se může dostavit pocit zklamání, protože pokud se pasujete do role spasitele, máte pocit, že můžete vyřešit problémy daného člověka. Mnohdy ale před vámi stojí nepřekonatelné překážky a pocit selhání je tak nevyhnutelný. Mohou vás provázet pocity beznaděje, deprese, frustrace a také hněv. Jak by ale váš spasitelský komplex mohl ubližovat druhým vždyť jim přece pomáháte, ne? Ukažme si to na příkladu dítěte, které ze školy nosí špatné známky. Spasitel, namísto aby se s dítětem učil, se rozhodne jej zachránit tak, že za něj například bude psát úkoly. Výsledkem je, že dítě sice z úkolu dostane jedničku, ale látku stále nechápe a při příštím testu ve škole opět pohoří. Dalším problémem je, že si tímto způsobem do života přitáhnete špatné lidi, kteří poznají, že vás mohou snadno využít, a to také udělají. Často spasitelským komplexem trpí ženy alkoholiků a nepoučitelných kriminálníků, které věří, že když je zahrnou péčí a láskou, tak se změní. Ve většině případů však nastává pouze hořké zklamání.

Jak rozpoznat spasitelský komplex?

Přečtěte si následujících 10 tvrzení a zkuste si odpovědět na to, zda se s nimi ztotožňujete. Buďte upřímní a odpovídejte podle pravdy. Pokud na vás většina z nich sedí, je pravděpodobné, že trpíte spasitelským komplexem.

  1. Vždy víte, co je pro druhé nejlepší – Ostatním nenasloucháte a máte zcela jasno v tom, co je pro ně to pravé ořechové. Tímto zvykem si do života přitahujete lidi s problémy, kteří vycítí, že jim jejich bolístky budete léčit tím, že situaci budete řešit za ně.

  2. Myslíte si, že jste lepší než odborníci – Je hezké, že se snažíte pomoc, ale řešení některých problémů vyžaduje odborníka. Pokud si hrajete na právníka, psychologa a lékaře, může to být známka spasitelského komplexu.

  3. Všechno zastanete sami – Pokud celou péči o domácnost táhnete vy a trváte na tom, že vše vyřídíte a uděláte osobně, je to varovný signál.

  4. Nemáte na sebe žádný čas – Všechen svůj čas rozdáte mezi kamarády a rodinu, všem pomáháte, ale pro vás už žádný čas nezbývá a ani si nepamatujete, kdy jste naposledy měli volno. To je alarmující.

  5. Jste přesvědčeni, že bez vás se to neobejde – Ve vaší mysli je jediná osoba, která dobře zastane veškerou práci, a to jste vy. Jste přesvědčeni, že ostatní by to pokazili.

  6. Pomáháte i těm, kteří si vás neváží – I když se k vám partner, nebo jiný blízký člověk chová ošklivě, pořád jste ochotni mu kdykoliv pomoc.

  7. Jste šťastní jen, když můžete pomáhat – Všechny ostatní aktivity vás už šťastnými nečiní, radost cítíte jen, když pomáháte druhým.

  8. Z neúspěchu viníte pouze sebe – Když se vám vaše „mise“ nedaří, viníte jen a jen sebe.

  9. Řídíte druhým život – Pokud se zabýváte více plány ostatních, než těmi svými, je to varovný signál.

  10. Neustále se vyptáváte – Namísto toho, abyste se vypovídali ze svých pocitů a vedli běžnou konverzaci, se stále dokola vyptáváte a zjišťujete, co byste pro druhé ještě mohli udělat.

Zdroj

https://www.healthline.com/health/savior-complex#how-it-affects-you