Přejít k hlavnímu obsahu

Pět věcí, které musíte udělat, když se budete cítit osaměle

Info ikona
Samota

Osamělost je všude kolem nás a má docela velký dopad na naši psychiku. Jsou lidé, kteří dokáží být se svými myšlenkami, všem něco nás dokáže samota potrápit. Jak zabojovat a nenechat se „zdeptat“? Naučte se nepropadat pocitu osamění.

Možná jste nějakou dobu neviděli přátele a blízkou rodinu. Nebo možná na vás působí pandemický stres, napětí v domácnosti a cítíte se osamělí a frustrovaní, přestože jste v domě plném lidí. Pocit nostalgie po „dřívějších dobách“ a touha po návratu k předpandemickému životu mohou prohloubit pocit osamění. Možná vám bude chybět prchavá každodenní sociální interakce nebo možnost jednoduše sedět na veřejnosti a nemluvit s nikým, ale stále být v přítomnosti ostatních.

Prodloužená osamělost vás může emocionálně vysát a život se vám bude zdát bezútěšný a zbytečný. Může také vést k fyzickým příznakům, včetně bolestí, problémů se spánkem a oslabené imunitě.

Pokud je nemožné uniknout pocitům osamělosti, těchto 5 tipů vám pomůže se v nich zorientovat a zabrání vám, aby se u vás zdržely déle, než je nutné.

1. Změňte pohled „na svět“

Vrhnout jiné světlo na to, co to znamená být sám, může někdy usnadnit orientaci v pocitech osamělosti. Osamělost nastává, když se izolujete a vaše potřeby sociální interakce a mezilidských vztahů zůstanou nenaplněny. Každý má jiné potřeby interakce. Většina lidí potřebuje blízké vztahy, aby se jim dařilo. Humanistický psycholog Abraham Maslow považoval tuto potřebu za tak důležitou, že do své hierarchie základních lidských potřeb zahrnul lásku a sounáležitost s věcmi jako jídlo a přístřeší.

To znamená, že je také důležité určité množství samoty - nebo kvalitně strávit čas. Samota vytváří příležitosti pro sebeobjevování, kreativní myšlení a sebereflexi.

2. Hudba léčí

Když ucítíte, jak na vás začíná ze všech stran tlačit obrovský prázdný prostor osamělosti, síla zvuku ho může zmírnit. Zvuk pomáhá vyplnit prostor ve vašem prostředí a myšlenkách, takže jsou méně ochromující pro naši duši. Například: Hudba může zlepšit vaši náladu a motivovat vás, zatímco audioknihy mohou rozptýlit mysl a dočasně nás poskytnout únik z reality.
 

3. Méně je někdy více

Pouhé trávení času s ostatními nemusí vždy ulevit osamělosti, protože záleží na kvalitě vašich interakcí víc než na počtu. Proto se ve velké skupině lidí můžete cítit osaměle, ale naplní vás klidem příjemný večer s nejbližším přítelem.

To, jak trávíte čas s ostatními, můžete také změnit. Někdy možná potřebujete nějakou společnost a cítit se dobře, jindy společně v tichu sledovat film s kamarádem nebo jen sdílet prostor při práci.

Když cítíte potřebu spojit se na hlubší úrovni, pokuste se najít způsoby, jak učinit vaši komunikaci smysluplnější:

  • Sdílejte emoce a osobní zkušenosti.

  • Ptejte se a opravdu poslouchejte , co říkají vaši blízcí.

  • Mluvte o věcech, na kterých záleží - práci, kreativních projektech, společných zájmech.

4. Miluju a maluju

Kreativní aktivity jako umění, hudba a psaní pomáhají mnoha lidem vyrovnat se s izolací a orientovat se v pocitech osamělosti. Umělecké úsilí vám pomůže vyjádřit emoce bez (mluvených) slov, což může mít velkou výhodu, když se je budete snažit nahlas sdílet.

5. Klam sociálních sítí

Zatímco sociální média se často jeví jako lákavý způsob udržování kontaktů s blízkými, někdy mohou zvýšit pocit osamělosti.

Šťastný a bezstarostný příspěvek milovaného člověka může budit dojem, že nechybíte této osobě tak, jako ona chybí vám. Když jste sami, můžou vás ranit příspěvky ostatních, kteří tráví romantické chvíle s partnery.

Sociální média samozřejmě nikdy neukazují celý obraz, takže nemůžete vědět, co cítí vaši blízcí, aniž byste se zeptali. Také stojí za zvážení, zda některé z těchto příspěvků neslouží jako přístup někoho jiného k boji proti osamělosti.

Newsletter

Svet Zeny logo

Odebírejte náš NEWSLETTER

Váš e-mail

Na váš e-mail jsme odeslali odkaz pro potvrzení odběru novinek.