Promotion
Promotion
Promotion

Není stres jako stres: Kdy škodí a proč může být také užitečný?

Promotion
Promotion

Stres doprovází většinu živočišných druhů už od pradávných dob. Například pravěkým lidem pomáhal na útěku před nepřítelem nebo nebezpečím. Proč ho tedy většinou vnímáme tak negativně? Málokdo ví, že stres dělíme na pozitivní, zvaný eustres, a na negativní, zvaný distres. Jaký je mezi nimi rozdíl? Budete se divit, ale opravdu velký.

Eustres ve významných situacích

Máte před důležitou pracovní schůzkou, prezentací před šéfem, zkouškou nebo jakýmkoliv jiným významným okamžikem? Právě v tuto chvíli pravděpodobně většina z nás cítí pozitivní napětí, odborníky nazvané eustres. A v čem je eustres tak prospěšný? Většinou narozdíl od škodlivého stresu totiž zlepšuje naše výkony tím, že nám pomáhá plně se soustředit a vydat ze sebe v danou chvíli to nejlepší. Ale pozor. Mezi eustresem a distresem, tedy škodlivým stresem, je poměrně tenká hranice.

To, že se během vašeho výkonu jedná ještě o pozitivní napětí zvané eustres, poznáte především podle síly svých pocitů. Pokud se vaše emoce, které máte například během důležité pracovní prezentace, dají popsat ještě jako snesitelné napětí, jedná se o zmiňovaný pozitivní eustres. Právě ten vám pomůže k tomu, abyste správnou mírou snahy a soustředění ze sebe vydala to nejlepší. A to je také důvod, proč eustres všichni tolik potřebujeme, i když se mnohdy podceňuje. Pokud vás ale stres během důležitých událostí nebo situací paralyzuje, nebo vám kazí výkon, pravděpodobně už psychické napětí přerostlo právě v nežádoucí distres.

Distres jako nebezpečný protivník

Cítíte se pořád ve stresu, dokonce natolik, že vám stres silně ztěžuje každodenní fungování? Pak se jedná o známější negativní distres. Mezi další signály, které vám napoví, že vaše psychické napětí překročilo únosnou míru, patří úzkosti a v některých případech také depresivní chování. Pokud na sobě pozorujete nadměrný stres, měla byste se mít na pozoru hned z několika důvodů. Tím nejdůležitějším je fakt, že dlouhodobý nebo chronický stres je velká zátěž pro vaše zdraví. V krajních případech může vést k psychickým i fyzickým nemocím. Proto je třeba se distresu ideálně úplně vyhnout, nebo ho alespoň minimalizovat. To ale není vždy snadné, proto je důležité nebát se vyhledat odbornou pomoc.

Máte toho moc? Zvolněte

Negativní stres škodí zdraví. Proto je lepší naučit se ho efektivně odbourávat. Máte najednou pocit, že je toho na vás hodně? Potom je na čase, abyste zvolnila. Vyzkoušejte jógu, meditaci a další relaxační činnosti. Především se snažte uvolnit a alespoň chvíli neřešit povinnosti a starosti. Uvidíte, že vám to pomůže zbavit se stresu a začnete cítit mnohem lépe, jak psychicky, tak i fyzicky.

Promotion
Promotion
Promotion
Promotion
Promotion
Promotion
Promotion

Roční předplatné Svět Ženy

Svět ženy
Promotion
Promotion
Promotion
Promotion