Postavte se stresu! Tyhle triky vám pomohou

Hormonální chaos

Lékaři v takových případech mluví o neuro stresu - zvýšená koncentrace stresových hormonů, jako je například kortizol, narušuje rovnováhu hormonů adrenalinu, noradrenalinu a dopaminu. To následně vede k menšímu počtu imunitních buněk v těle, zvýšené hladině cukru v krvi, vysokému krevnému tlaku a rostoucímu počtu zánětlivých procesů. Naštěstí však existují strategie, jak se z neustálého sevření stresu vymanit a celý organismus mít v rovnováze. 

Dýchejte s lehkostí

První, co musíte změnit, je: Nebojte se říkat ne! Být každému vždy nápomocná vás stojí plno energie i času a pouze to zvyšuje hlaadinu stresu ve vašem těle. To následně ovlivňuje nadledviny, kde se tvoří stresové hormony. Nervový systém můžete zklidnit také prostřednictvím vědomého dechu. Velmi důležité je především dýchání do břicha. Nejlepší je začít každý den dvaceti dlouhými a hlubokými nádechy a výdechy. Velmi efektivní je osvojit si některou z relaxačních metod, jako je například jóga nebo autogenní trénink. 

Zklidňující levandule

Když jsme ve stresu, máme tendenci pít příliš mnoho kávy. Skvělou alternativu představuje zelený čaj. Na rozdíl od kávy totiž uklidňuje a zároveň dodává energii. Dobrá je i obyčejná voda s citronem. Hlavně je potřeba dost pít! 

Skvělou podporu v obzvláště hektických časech nabízí také naturopatie. Pokud cítíte vnitřní neklid, může být nápomocný levandulový olej. Jemná vůně má relaxační účinek na celý lidský organismus a je obecně velmi dobře snášena. Obzvláště se hodí jako zklidnění po hektickém dni či psychickém vypětí. Nakapejte si jej do aromalampy nebo na polštář. 

Pro klid a spánek

Podobné účinky má další přírodní látka, tryptofan, která patří k aminokyselinám pozitivně ovlivňujícím psychiku a trávicí ústrojí. Psychické problémy a náročné stresuplné období jsou totiž velice často spojeny s nějakými poruchami trávení a jinými tělesnými obtížemi. Právě proto se jim říká psychosomatická onemocnění, přičemž typicky pociťujeme nevolnosti, bolesti břicha i poruchy vyprazdňování (zácpa či průjem). Tohle všechno dokáže ovlivnit esenciální aminokyselina tryptofan, kterou si organismus nedokáže vyrobit sám, ale musí ji získávat ze stravy. Pomůže nejen ke zklidnění, ale také pro dobré usínání. Už naše babičky radily před spaním šálek horkého mléka. A to asi netušily, že je to možná kvůli tryptofanu, který je v mléce přirozený. 

Skoncujte se stresem

Užijte si letos předvánoční období jinak – v klidu, pohodě a bez zbytečného lámání si hlavy nad tím, co ostatním dát. Zde jsou naše zajímavé tipy, které mohou sloužit jako dárek, ale zároveň vás zbaví zbytečného stresu a budete daleko klidnější.

@svetzeny