Přejít k hlavnímu obsahu

Nejhorší potraviny pro váš žaludek: Jejich konzumace vede k zánětu, vředům i rakovině!

Info ikona
bolest žaludku

Ačkoliv se poslední dobou hodně mluví o zdravém stravování, čísla hovoří jasně. Mezi typy rakoviny, kterými Češi onemocní nejčastěji, je rakovina tlustého střeva, konečníku a žaludku. Za vznikem těchto typů rakoviny často stojí nezdravé stravování. Jak předejít onemocněním žaludku pomocí úpravy jídelníčku? Prvně vyřaďte potraviny, které škodí nejvíce, máme jejich seznam.

Jak poznáte, že máte nemocný žaludek?

Problémy se žaludkem se mohou ohlásit různě – bolestí žaludku, problémy s trávicím traktem (nadýmání, pálení žáhy, zácpa, průjem), zvracením, nadměrným říháním, celkovou nevolností a bolestí a křečemi v břiše. Zpozornět byste měli zejména pokud trpíte častými horečkami, krvácením z konečníku, nevysvětlitelnou ztrátou hmotnosti, nechutenstvím a extrémní únavou, to jsou totiž příznaky rakoviny žaludku. Pokud vás trápí některý z výše uvedených problémů, je na místě změna jídelníčku. Níže zmíněné potraviny byste měli vyřadit, nebo omezit jejich konzumaci, protože vašemu žaludku škodí.

Nízkotučné jogurty s vysokým obsahem cukru žaludku neprospívají

Konzumace nízkotučných jogurtů může vašemu žaludku škodit, a to i v případě, že netrpíte intolerancí laktózy. Některé jogurty totiž obsahují vysoké množství cukru, který může vést k akutním problémům – zácpě, nadýmání, syndromu dráždivého trakčníku či průjmu. Proto je důležité číst složení produktů, jeden kelímek jogurtu může obsahovat i 6 lžiček cukru! „Jídelníček s vysokým obsahem cukru může snížit mikrobiální rozmanitost ve střevech již po jednom týdnu. Bylo prokázáno, že ztráta mikrobiální diverzity ve střevní mikloflóře je spojena s většinou civilizačních chorob. Tyto nemoci zahrnují zánětlivé onemocnění střev, obezitu i rakovinu,“ říká doktor Jinan Banna z Havajské univerzity pro magazín Eat This, Not That. Samozřejmě neříkáme, že všechny jogurty jsou špatné, naopak, ty bez přidaného cukru a aditiv, které v sobě mají zdraví prospěšná probiotika, by neměly ve vašem jídelníčku chybět, protože na rozdíl od přeslazených jogurtů, jsou prospěšné pro střevní mikrobiom.

Info ikona
sladky jogurt

Nezdravé sacharidy je třeba omezit, nebo zcela vyřadit

Pro váš žaludek jsou také velmi nevhodné potraviny, které obsahují nezdravé sacharidy. Patří sem bílé pečivo, sladké pečivo (nejhorší jsou koblihy, protože ty jsou navíc ještě smažené), těstoviny. Pokud budete pravidelně jíst tyto potraviny, může to vést k obezitě, inzulinové rezistenci, nadýmání, křečím v břiše i k zánětu žaludku a střev. Opět platí, že je dlouhodobá nadměrná konzumace těchto potravit škodlivá pro střevní mikrobiom. Vyřadit však sacharidy zcela ze stravy není vhodné, naštěstí tu jsou zdravé sacharidy, které vašemu tělu prospívají. Patří sem luštěniny, ovesné vločky, žitné pečivo a celozrnné pečivo, brambory.

Info ikona
bílé pečivo

Fast food škodí nejvíc

Jedna z nejhorších voleb pro váš žaludek je jídlo z rychlého občerstvení. Zahrnuje v sobě jednak nezdravé smažené jídlo a rovněž zpracované maso. Obojí vašemu žaludku škodí. Smažené jídlo značně zatěžuje váš trávicí trakt a je těžko stravitelné, což může vést k pálení žáhy, refluxu žaludečních šťáv a celkovému překyselení žaludku. Zpracované maso je dle WHO vůbec nejhorší potravinou. Stejně jako u smaženého jídla platí, že je obtížně stravitelné a rozložitelné. Jídlo z rychlého občerstvení také často obsahuje hodně soli, některé pochoutky dokonce dvakrát více než je doporučená denní dávka! Lékař William W. Li k tomu pro magazín Eat This, Not That říká: „Je známo, že vysoký obsah soli v jídle poškozuje žaludeční výstélku, což zvyšuje riziko žaludečních vředů a dokonce i rakoviny žaludku."

Info ikona
Fast food