Přejít k hlavnímu obsahu

Mýty a fakta o bramborách: Proč by měly být nedílnou součástí vašeho jídelníčku?

Pokud máte ráda brambory, a proto si je pravidelně dopřáváte k obědu či k večeři, děláte zároveň něco pro své zdraví. Podle výživových specialistů by totiž brambory měly být nedílnou součástí našeho jídelníčku. Některé dámy se jim však raději vyhýbají v domnění, že by jejich konzumací ohrozily svou štíhlou linii. To je ale chyba. Jak je to s jejich složením a proč je vhodné jíst brambory každý den?

Brambory patří mezi poměrně nedoceněnou zeleninu, přestože tvoří základ jídelníčku většiny z nás. Navíc jejich pověst kazí také nepravdivé mýty, které tvrdí, že brambory nejsou vhodné pro štíhlou linii ani při dietách. Zbavte se zbytečných obav z přibírání a zjistěte fakta, která nepravdivé pomluvy o této chutné zelenině vyvrací. V čem je tato kulatá plodina pocházející z Ameriky pro zdraví tolik prospěšná? Možná, že až se to dozvíte, budete jíst brambory i několikrát denně. A uděláte dobře.

Vitaminová bomba

Brambory jsou doslova superpotravinou, protože jsou bohaté na vitaminy a další důležité látky. Prospěšný je i často diskutovaný škrob, který se v bramborách nachází v hojném množství. Jedná se o komplexní cukr, který vám dodá potřebnou výživu a energii. Pokud tedy netrpíte alergií na škrob, nemusíte se ho rozhodně obávat. Brambory navíc obsahují také mnoho vitaminů skupiny C i B, ale dokonce i vitaminy E, K, vitamin H zvaný biotin a kyseliny listovou a pantotenovou. Kromě toho jsou v bramborách ukryté zdravé tuky, vláknina a rozpustný i nerozpustný pektin, který pomáhá hlídat správnou hladinu cholesterolu v krvi.

V bramborách najdete také další prospěšné polysacharidy. Jejich konzumace vám pomůže doplňovat také potřebné minerály, jako jsou brom, draslík, fosfor, hořčík, mangan, sodík, vápník, zinek, železo a mnoho dalších. Většina ze všech jmenovaných látek obsažených v bramborách tělu vyloženě prospívá. A to je skvělé, že?

Mohlo by se vám líbit

10 triků, jak zhubnout i bez diety a cvičení

Držíte celý život diety, ale nikam to nevede, kila ne a ne jít dolů? Máme pro vás dobrou zprávu, zhubnout lze i bez držení mnohdy drastických diet a nekonečného počítání kalorií. Odborníci se shodují, že jsou daleko lepší způsoby, jak shodit kila. V článku vám přinášíme 10 jednoduchých triků, díky kterým konečně zhubnete i bez diety.
svetzeny.cz

Pravda o obsahu solaninu a dusičnanů

Někteří lidé se konzumace brambor obávají pro jejich obsah solaninu (alkaloidů) a dusičnanů. Jde ale o zcela zbytečné obavy, protože jich je v bramborách většinou jen nepatrné a nijak neškodlivé množství. Když tedy budete jíst brambory v normální přiměřené míře, vaše zdraví nijak neohrozí.

Solanin je navíc dobře viditelný a dá se snadno odstranit, protože se většinou vyskytuje v zelené slupce brambor. Pro větší pocit bezpečí, je tedy lepší, když objevíte některé zelené části slupky, ji z brambor raději odkrojit nebo ji zcela oloupat. Pokud je však slupka celá zelená nebo tato barva zasahuje i povrch oloupané brambory, raději neriskujte a bramboru rovnou vyhoďte.

Nepřítelem štíhle linie? Naopak!

Brambor se rozhodně nemusíte bát ani ve chvíli, kdy se snažíte shodit kila navíc. Tvrzení, že brambory obsahují příliš sacharidů a tuků, totiž často není tak úplně správně chápáno. Mezi obsaženými druhy cukrů a tuků je totiž nutné správně rozlišovat. V bramborách jsou obsaženy takzvané komplexní výživné cukry v podobě škrobu. Oproti tomu jednoduché cukry, jako je glukóza nebo fruktóza, jsou v bramborách obsaženy pouze v minimálním množství. Můžeme tedy konstatovat, že brambory ve skutečnosti obsahují opravdu málo kalorií. Při vhodném způsobu úpravy, jakým je vaření, je v nich dokonce méně kalorií než ve vařené rýži. I při hlídání štíhlé linie si jich tedy můžete bez obav dopřát až téměř 5x více než rýže.

Navíc, jak již zde bylo jednou zmíněno, brambory obsahují i tolik potřebnou a výživnou vlákninu, která pomáhá k pocitu dlouhodobé sytosti. Takže konzumací brambor zaženete obávaný pocit hladu na dlouho, který mnohdy způsobuje nežádoucí přejídání. Brambory jsou tedy skutečně vhodnými pomocníky i při hlídání váhy. Dejte si pouze pozor na způsob jejich přípravy, při kterém se vyhněte používání většího množství tuku. Nejvyšší glykemický index mají brambory pečené v troubě a smažené bramborové hranolky.

Doporučená videa z partnerského webu z Lifee.cz: Tvoříme S Lifee dárkový balíček
Mohlo by se vám líbit

Vyzkoušejte japonskou metodu na ploché břicho. Efekt je vidět za dva týdny.

Žádné doplňky stravy, drastické diety ani hodiny „pod palbou“ fitness trenéra. K dokonalému bříšku, které se po vánočním hodování tak nějak zakulatilo, stačí jen dvě minuty denně věnované speciální technice dýchání. Nevěříte? Tak to zkuste!
svetzeny.cz
Mohlo by se vám líbit

Každá kalorie se počítá: Fitness trenér vám poradí, jak zhubnout snadno a bez striktního omezování

Nový rok, nový začátek. Každý z nás si v hlavě alespoň představí, čeho by chtěl dosáhnout nebo co je jeho cílem. Klasicky se od Nového roku začíná s dietou. My vám poradíme, jak začít hubnout, zásadně se neomezovat a výsledky pocítíte velmi rychle. Poradí vám fitness trenér Michal Šetina.
svetzeny.cz