Přejít k hlavnímu obsahu

Potraviny, které dětem nejvíc ubližují: Vedou k obezitě, poškození paměti i rakovině

Info ikona
Potraviny skodí dětem

Víte, které potraviny a nápoje dětem škodí? Rozhodně to nejsou jenom ty z rychlého občerstvení. Potraviny a nápoje uvedené v článku by děti neměly jíst vůbec, nebo by si je měly dopřávat jen výjimečně. Jejich konzumace totiž může vést k obezitě, zubním kazům, ale i poškození paměti a rakovině.

Pití sladkých nápojů poškozuje paměť

Dle nejnovější americké neurovědecké studie může vést pití sladkých nápojů v dětství v budoucnu k problémům s pamětí. Vědci svou teorii testovali na krysách, rozdělili je do dvou skupin. První skupina pila vodu a druhá sladké nápoje. Vědci v průběhu studie sledovali části mozků, které souvisí s pamětí. V závěru studie se ukázalo, že krysy, které pravidelně konzumovaly sladké nápoje, měly větší potíže s pamětí. Sladké nápoje jsou nezdravé i v dalších ohledech, obsahují totiž vysoké množství cukru a kalorií, jejich zvýšená konzumace může vést k obezitě i tvorbě zubních kazů.

Čím je nahradit? Ideální je nahradit slazené nápoje čistou vodou, ale ne všem dětem chutná. Lze ji však ochutit například ovocem a dětem naservírovat báječnou domácí limonádu. Skvělou variantou jsou také doma připravené neslazené čaje.

Info ikona
Párek v rohlíku

Konzumace párků může vést k rakovině tlustého střeva

Neříkáme, že už si vaše dítě nikdy nesmí na výletě dopřát rychlou svačinu v podobě párku v rohlíku, ale příliš častá konzumace párků je nezdravá. Studie provedená organizací American Cancer Society zjistila, že konzumace 50g párků či jiného zpracovaného masa zvyšuje riziko rakoviny tlustého střeva až o 18 %. Zpracované maso je podle Světové zdravotnické organizace (WHO) druhou největší příčinou vzniku rakoviny hned vedle kouření a spadá do stejné kategorie karcinogenů jako azbest, alkohol, tabák a arsen.

Čím párky nahradit? Skvělou alternativou jsou ryby, ty by v dětském jídelníčku neměly chybět. Obsahují totiž omega 3 mastné kyseliny, které pozitivně ovlivňují vývoj mozku a podporují imunitu. Jsou také zdrojem vitamínů a minerálních látek.

Některé žvýkačky obsahují umělá sladidla

Žvýkačky se tváří nevinně, v řadě reklam dokonce můžeme slyšet, že bojují proti zubnímu kazu. Ovšem vždy záleží na složení konkrétní žvýkačky. Spousta z nich obsahuje umělá sladidla, například aspartam. O jeho škodlivosti se na odborné úrovni stále vedou debaty, v minulosti se vědci zabývali hlavně jeho spojitostí s rakovinou mozku. V některých se zase nachází sorbitol, stabilizátor, který může mít projímavé účinky. U dětí je riziko, že velkou část žvýkačky spolknou, což u těch menších může vést i k blokádě trávicího traktu. Žvýkačky není třeba dětem zcela zakazovat, protože pokud budou žvýkat ty bez cukru, má to pozitivní vliv na zdraví zubů, je to prevence proti zubním kazům. Jen je třeba pečlivě si přečíst složení.

Sladkosti a chipsy vedou nejen k obezitě

To, že konzumace slaných a sladkých dobrot vede k obezitě, je obecně znamý fakt. Avšak tyto dobroty způsobují dětem ještě další obtíže. Už v 90. letech studie prokázaly, že konzumace velkého množství cukrovinek vede k hyperaktivitě u dětí, jejich zvýšené agresivitě a nepozornosti. U slaných pochoutek pak bývá problém velké množství soli, které je v nich obsaženo. Přílišná dlouhodobá konzumace soli způsobuje vysoký krevní tlak a onemocnění ledvin.

Jak děti mohou zdravě mlsat? Skvělým sladkým pomocníkem je banán, děti dezerty z tohoto ovoce milují. Připravte jim třeba banánový chlebíček či muffiny. Uvidíte, že si absence cukru ani nevšimnou. Vyzkoušet můžete i chia pudinky či dezerty z mrkví a ořechů.


Zdroje: https://www.eurekalert.org/pub_releases/2021-03/uosc-rsh033021.php, https://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/2015/11/03/report-says-eating-processed-meat-is-carcinogenic-understanding-the-findings/, https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/1945637/