Přejít k hlavnímu obsahu

Jarní únava: Co za ní stojí a jak s ní bojovat?

Jaro je tady, příroda se probouzí, ale vy se cítíte pod psa. Jste unavení, malátní, bez chuti do života. Proč jarní únava přichází zrovna na jaře? A jak s ní zatočit? V článku naleznete tipy na vitamíny, bylinky a odpočinkové aktivity, které vám pomohou dostat se zase do formy.

Proč únava přichází na jaře?

Ačkoliv se na jaře příroda probouzí, my jsme unavení, malátní a bez energie. Až tři čtvrtiny populace údajně trpí jarní únavou. Proč tomu tak je? V zimním období je nedostatek slunečního svitu. V důsledku toho máme větší sklon upadat do depresivních stavů, náš organismus je po dlouhé zimě vyčerpaný. Chybí nám tolik potřebný vitamín D, jehož nedostatek vede k slabostem kostí a svalů, ale také neústálé únavě. Také po sezóně respiračních onemocnění dostal zabrat náš imunitní systém. Ten dělal v zimě vše proto, aby nás ochránil před nemocemi, a to se nutně musí na celkové vyčerpanosti organismu podepsat.

Mohlo by se vám líbit

4 nečekané věci, od kterých potřebujeme detox každý den, abychom mohli dobře fungovat

Zvládnout toho více, stihnout to rychleji a dotáhnout to daleko. Častý vnitřní motor mnoha z nás. Určitě jste si už všimli, že vás ještě stále nikam nedovezl. Místo pocitu úspěchu se objevují výčitky, místo zaslouženého odpočinku další a další úkoly. Být šťastný a produktivní člověk zdaleka neznamená být neustále aktivní. Tady jsou čtyři věci, od kterých si potřebujete dát oraz každý den.
svetzeny.cz

Je třeba doplnit vitamíny

Proti jarní únavě naštěstí funguje řada věcí, jednou z nich jsou vitamíny, které je třeba doplnit. Jedním z nich je výše zmíněný vitamín D. Ten lze získat buď přirozeně, pobytem na sluníčku nebo jej doplnit suplementy. Potřebná denní dávka vitamínu D činí 1000-2000 IU. Nejen, že vám vitamín D dodá energii, ale také ovlivňuje aktivitu serotoninu, hormonu štěstí, takže byste měli mít i lepší náladu.Vhodné je doplnit i vitamíny B, C a E. Přísun vitamínu B se doporučuje lidem, kteří si prošli zvýšenou fyzickou či psychickou záteží. Vitamín C je podstatný pro správnou funkci imunitního systému. Vitamín E je důležitý antioxidant, jehož nedostatek vede k zvýšené únavě.

Pomohou i bylinky

S jarní únavou můžete zatočit za pomoci bylinek. Lze si zakoupit speciální již namíchanou směs bylin nebo sáhnout po konkrétní bylince. Těmi jsou:

Kopřiva dvoudomá – Kopřivový čaj je schopen dodat vám více energie než šálek kávy. Kopřiva je bohatá na vitamíny a minerály. Kromě toho, že zažene únavu, dovede i zlepšit trávení a zmírnit kašel.

• Ženšen – Je skvělý pro zlepšení vaší kondice a vytrvalosti. V přírodní medicíně se o jeho použití mluví jako o tzv. adaptogenu, tedy látce, která pomáhá překonat stres.

• Šalvěj muškátová – Tato bylinka vám navodí dobrou náladu, pomáhá zvládat stres a přispívá k vnitřní vyrovnanosti. Pamatujte, že psychické potíže se často projevují únavou.

Mohlo by se vám líbit

Neposlouchá mě, nerozumí tomu, co říkám. Je možné se domluvit, když máme pocit, že nás druhý nechápe?

Neumíme se domluvit, neposlouchá mě, nerozumí tomu, co říkám… Je vůbec možné se domluvit, když máme pocit, že nás druhý nechápe? Srozumitelné a návodné podněty, jak se chovat v krizových situacích, předkládá rodinná terapeutka, Mgr. Charlotte Benátská.
svetzeny.cz

Aromaterapie

Vyzkoušet můžete i aromaterapii. Éterické oleje vás dovedou nabudit, sáhněte po osvěžující vůni grepu, citrónu, limetky nebo po mátě, eukalyptu a borovici. Oleje můžete dát do aromalampy, difuséru či do koupele. Navíc mají tyto éterické oleje přínos i pro vaše dýchací cesty, běžně se užívají, pokud máte respirační potíže.

Dopřejte si relax

Požádejte partnera, ať vás namasíruje, můžete při masáži pro větší požitek aplikovat voňavý masážní gel. Skvělým způsobem, jak se dostat do formy a zároveň si odpočinout, je jóga. Navíc si protáhnete ztuhlé svaly a uděláte něco pro své zdraví. Také lze doporučit meditaci. Na internetu je dnes řada hudebních nahrávek, které zklidní vaši mysl a vy si užijete chvilku jen pro sebe. Meditace je osvědčenou metodou, jak odbourat stres a načerpat znovu energii.

Mohlo by se vám líbit

Poslouchejte lépe svoje tělo aneb psychosomatika snadno a rychle

Dnes se už zřejmě nikdo nepodiví nad faktem, že naše prožívání a emoce jsou přímo spojeny s naším tělem. Naše pocity se do něj ukládají, a pokud je správně nevyhodnocujeme a nezpracováváme, tak se stávají příčinou vzniku nemoci. Můžeme pak podle orgánu, který nemoc postihla, zpětně dešifrovat, co stálo za jejím vznikem.
svetzeny.cz
Mohlo by se vám líbit

Nejzdravější potraviny, které vám pomůžou zachránit zdraví: Co jste o nich nevěděla a proč je jíst každý den

Jistě už jste slyšela o pojmu superpotraviny. Víte ale, co tento výraz skutečně znamená? Každý si pod ním pravděpodobně představí něco jiného. Je proto dobré zmínit pochutiny, pro které tento výraz můžete používat bez obav, že by pro ně toto označení nebylo pravdivé. U kterých potravin se tedy určitě „neseknete“, pokud je označíte za superpotravinu a proč?
svetzeny.cz