Přejít k hlavnímu obsahu

Slunce nad zlato! Proč potřebujeme vitamin D?

Neměli bychom zapomínat, že právě nyní je třeba doplňovat vitaminy a pomáhat našemu tělu, aby mělo dostatečnou obranyschopnost vůči vnějším vlivům. Zavření doma sice pomáháme nešířit nákazu, nicméně využijeme-li selský rozum a dopřejeme tělu čas na slunci, i to nám v boji proti nákaze může pomoci.

Proč vitamin D?

Nejen, že je vitamin D důležitý pro stavbu našich kostí a zubů, ale je také klíčový pro náš imunitní systém. Pomáhá buňkám v boji proti infekci. Naopak jeho nedostatek prokazatelně zvyšuje náchylnost k tzv. akutním respiračním infekcím a chřipce.

Kde získat vitamin D?

Můžete využít doplňky stravy, ale lze ho do těla dostat i přirozenější formou. Správná skladba jídelníčku nám bude určitě nápomocná. Problém je, že vitamin D není obsažen v mnoha potravinách, jako jsme zvyklí u ostatních vitaminů. Mezi vhodné potraviny, které vám do těla dodají „déčko“, patří rybí tuk, tučné ryby, játra, mléko nebo vaječný žloutek. Zásadní zádrhel je, že se zde nebavíme o žádném vysokém množství.

Slunce nad zlato

Pomocníkem číslo jedna v získání potřebného vitaminu D, který se tvoří v kůži, je slunce. Během zimních dnů se k nám nedostane dostatečné množství slunečního záření, a tak jsme přirozeně oslabeni, a tím pádem se stáváme i náchylnější k onemocněním. Jaro nám naopak nabízí dostatečné doplnění vitaminu D, kdy přibývá slunečných dnů a naše tělo „jásá“. Pokud trávíme nějaký čas venku, samovolně pro nás tělo vitamin D vytváří.

Zdravá strava, doplňky a slunce

V období karantény nebo omezení pohybu se může zdát, že jsme odkázáni pouze na doplňky stravy nebo jídlo, ale zkuste využít i malých chvilek na provětrání se. Projděte se po zahradě, sedněte si na balkon nebo jděte nakoupit odpoledne, kdy je slunce ještě v plné síle. Odborníci doporučují několik desítek minut týdně.

Nevěšte hlavu, že nemůžete sedět s přáteli v parku nebo trávit čas na čerstvém vzduchu!
Udělejte si pohodovou hodinku na balkoně s šálkem dobré kávy a hned vám bude lépe.