V mládí nádherná kráska vévodkyně z Alby: Měla 22 hrabství a nejvíce titulů na světě. Poslední chvíle strávila s manželem ve věku syna
svetzeny.cz
Jedna z nejslavnějších fotografií v historii zachycuje okamžik, kdy italská herečka Sophia Loren pohrdavě pohlíží na obrovské poprsí americké herečky Jayne Mansfield. Co se tehdy stalo a jak se na to Loren dívá dnes?
Byl rok 1957 a Sophia Loren byla novou hvězdou evropského filmu. Na filmovém festivalu v Cannes byla nejvíce fotografovanou herečkou a získala si obdiv diváků i kritiků. Filmové studio Paramount Pictures jí chtělo přivítat v Hollywoodu a uspořádalo pro ni večeři v restauraci Romanoff's v Beverly Hills. Mezi hosty byli takové osobnosti jako Cary Grant, Clifton Webb, Joan Collins nebo Jimmy McHugh.
Poslední, kdo přišel na večeři, byla Jayne Mansfield, kterou studio 20th Century-Fox prezentovalo jako nástupkyni Marilyn Monroe. Mansfield byla známá pro své odvážné kousky, jako když jí spadl horní díl plavek do bazénu obklopeného novináři. Na večeři měla na sobě růžové saténové šaty bez zad s hlubokým výstřihem, který odhaloval její bujná ňadra. Mansfield si vyhlédla stůl, u kterého seděla Loren, a rozhodla se tam usadit. Mezi Loren a jejím společníkem Cliftonem Webbem nebylo moc místa, ale Mansfield se tam nějak vmáčkla.
Fotografové neztratili čas a začali snímat Mansfield s Loren. V jednu chvíli se Loren podívala na Mansfieldino poprsí, které měla téměř pod nosem. Její výraz byl směsicí zděšení, znechucení a strachu. Tento okamžik zachytili dva fotografové: Delmar Watson a Joe Shere. Shereova fotografie se stala celosvětovou senzací a objevila se v novinách a časopisech s cenzurovaným poprsím Mansfield. Některé italské noviny odmítly fotografii otisknout, jiné ji upravily tak, aby zakryly co nejvíc Mansfieldina dekoltu.
Sophia Loren se o této fotografii vyjádřila v rozhovoru pro Entertainment Weekly v roce 2015: "Paramount pro mě uspořádal večírek. Bylo tam celé kino, bylo to neuvěřitelné. A pak přišla Jayne Mansfield, poslední, kdo přišel. Pro mě to bylo tehdy úžasné... Přišla přímo k mému stolu. Věděla, že se na ni všichni dívají. Posadila se. A teď byla sotva... Poslouchejte. Podívejte se na tu fotku. Kam se dívám? Zírám na její bradavky, protože se bojím, že mi spadnou na talíř. Na mém obličeji je vidět strach. Jsem tak vystrašená, že se jí všechno v šatech rozletí - BUM! - a rozlije se po stole."
Loren dodala, že i když ji později fotografovali s Mansfield s úsměvem nebo dobrou náladou, myslela stále na její šaty. "Ne, ne. No, možná jsou i jiné fotky, ale tohle je ta fotka. Tohle je ta, která ukazuje, jak to bylo. Tohle je jediná fotka."
Loren také řekla, že se jí nelíbí, když ji lidé žádají o podpis této fotografie. "Mnohokrát mi dají tuhle fotku k podepsání. A já to nikdy nedělám. Nechci s tím mít nic společného. A také z respektu k Jayne Mansfield, protože už není mezi námi."
Ukazuje kontrast mezi dvěma typy hereček, které se snažily uspět ve filmovém průmyslu. Zatímco Loren byla považována za elegantní a sofistikovanou hvězdu, Mansfield byla vnímána jako provokativní a vulgární sex-symbol. Jejich stylům odpovídaly jejich šaty i postoje. Fotografie také zachytila lidskou reakci na neobvyklou situaci, která vyvolala smích i soucit.