Přejít k hlavnímu obsahu

Nevěřte povídačkám: Jak je to s vejci a cholesterolem a je pití kávy opravdu zdravé?

Info ikona
Nevěřte povídačkám

Odmalička slýcháme spousty dobře míněných rad, které se nám dostaly pod kůži natolik, že jim věříme. Probuďte se. Doba se mění a co platilo včera, je dneska dávno překonané.

ČISTIT ZUBY BYCHOM SI MĚLI PO KAŽDÉM JÍDLE

Tak to raději ne. Stomatologové dnes doporučují čištění chrupu dvakrát denně. Studie vědců univerzity v Göttingenu dokonce doporučuje počkat s tím minimálně půl hodiny po jídle. Příliš časté nebo urychlené drhnutí zubů totiž může poškodit zubní sklovinu, která je změklá působením potravin a nápojů obsahujících kyseliny (mezitím ji zase zpevní sliny). Když ráno spěcháte, je proto lepší si zuby vyčistit raději před jídlem. Fluorid v zubní pastě pak sklovinu před kyselinami chrání.

VEJCE ZVYŠUJÍ CHOLESTEROL, JEZTE MAXIMÁLNĚ JEDNO TÝDNĚ

Celá desetiletí byla vejce státním nepřítelem číslo jedna pro naše zdraví. Říkávalo se, že vzhledem k vysokému obsahu cholesterolu (220 mg) představují nebezpečí pro náš kardiovaskulární systém. Věřilo se, že by se v srdci a cévách cholesterol usazoval, což by mohlo vést k infarktu nebo mozkové mrtvici. Po přezkoumání všech faktů už američtí odborníci z univerzity v Yale nevidí žádný důvod k tomu nás před cholesterolem ve stravě varovat.Většinu cholesterolu produkuje tělo beztak samo. Když se mu dodá další stravou, naskočí ochranný mechanizmus a vlastní produkce cholesterolu se sníží.

Info ikona
Vejce a cholesterol

NA VZDUCHU SE RÁNY HOJÍ LÉPE

Opak je pravdou. Když se zastaví krvácení, hojí se kožní poranění lépe a rychleji, když jsou zakrytá náplastí. Důvod je jednoduchý. Na vzduchu se pokožka příliš rychle vysuší a vytvoří se na ní krusta. Pak už nemůže sekret, kterým se z rány odvádějí nečistoty a bakterie, odtékat. Kromě toho náplast (pozor, musí se denně měnit) mechanicky chrání ránu před nečistotami a choroboplodnými zárodky. Zbytečná je až po úplném zaschnutí rány.

PITÍ KÁVY ŠKODÍ SRDCI, OMEZTE HO NA MINIMUM

Podle nejnovějších studií je zřejmé, že káva ani nedehydratuje, ani nemá nepříznivé účinky na krevní oběh. Naopak! Vědci z Harvardu a singapurské univerzity porovnali 36 průzkumů zabývajících se tématem káva a zdravé srdce a došli k závěru, že nejzdravější srdce měli ti, kteří pili denně tři až pět šálků. Až od devíti šálků denně narůstalo riziko infarktu a mozkové mrtvice. Lékaři z jiných oborů navíc zjistili, že káva chrání DNA a játra a snižuje riziko roztroušené sklerózy a Parkinsonovy choroby. Ten, kdo kávu dobře snáší (není nervózní ani nemá problémy se žaludkem) a může i po její konzumaci spát, se nemusí tedy v jejím pití nijak zvlášť brzdit.

JEDNO JABLKO DENNĚ A NEPOTŘEBUJETE LÉKAŘE

Na tuhle větu, kterou s oblibou pronášejí naše babičky, si posvítil tým amerických vědců pod vedením Matthewa Davise z Dartmouth Institute for Health Policy. Koneckonců toto oblíbené ovoce obsahuje více než 30 vitaminů, stopových prvků a dalších tělu potřebných látek. A jak to s jablky dopadlo? Studie s 8400 účastníky, ze kterých 10 % konzumovalo denně jedno jablko, prokázala, že 33 % respondentů nebylo v posledních dvanácti měsících u lékaře – a to nezávisle na tom, jestli ovoce jedli, nebo ne. Jablka tedy nejsou všemocná, ale nějaký efekt přece jen mají. Zatímco 58 % lidí, kteří jablíčka nejedí, muselo ve sledovaném období užívat léky, u milovníků jablek to bylo jen 52 %.

SPÁNEK PŘED PŮLNOCÍ JE NEJDŮLEŽITĚJŠÍ

To je omyl. Důležité je totiž jenom to, abyste v prvních dvou až čtyřech hodinách mohli spát nerušeně. Nezáležína tom, kdy to je.V prvních fázích hlubokého spánku se totiž tělo můžeregenerovat. V této době se zvyšuje produkce hormonů a obnovuje se imunitní systém. Ve druhé polovině spánku se pak zase aktivuje mozek a zvyšuje se krevní tlak. Správná doba pro usnutí tedy závisí na individuální potřebě spánku – mnozí lidé potřebují jen pět, jiní devět hodin v peřinách. Podstatné je to, abychom se druhý den ráno cítili odpočatí.

SEDNI SI ROVNĚ, AŤ NEMÁŠ ZE ZAD PARAGRAF

Také jste celé dětství musela poslouchat, že budete mít křivá záda, když si na židli pohovíte? Přitom je to naopak. Ideální držení těla vsedě vypadá tak, že nohy zůstávají na zemi a páteř je opřená dozadu v úhlu 130 stupňů –tedy napůl mezi sedem a lehem. Tak se uvolní ploténky a bederní páteř. Díky flexibilnímu opěradlu většiny kancelářských židlí můžete v práci tuto polohu zaujmout zcela jednoduše. A když se občas zvednete, protáhnete a projdete, budou vaše záda v pohodě.