Co kdyby silnější a zdravější srdce nevyžadovalo náročný rozvrh v posilovně ani totální změnu jídelníčku? Co kdyby tři malé denní úpravy – takové, kterých byste si sotva všimli – mohly znamenat velký rozdíl? Podle nového, zajímavého výzkumu je to přesně ten případ „mikronávyků“ pro zdraví srdce a výsledek, který přináší, je pozoruhodný.
Studie publikovaná v časopise European Journal of Preventive Cardiology sledovala 53 000 dospělých po dobu osmi let a zjistila, že i drobné úpravy stravy, pohybu a spánku mohou snížit riziko infarktu, mrtvice a srdečního selhání až o 57 procent. Lékařka Amy Shah, hlavní autorka studie, poukazuje na tři významné mikronávyky ze studie, které patří mezi nejjednodušší a nejúčinnější změny, které může žena provést. „Abyste z nich měli prospěch, budete muset změny provádět denně, ale jsou tak malé, že si jich sotva všimnete,“ říká doktorka Shah. A co je nejlepší? Téměř nic nestojí a zaberou jen pár minut denně.
Jezte více zeleniny
Podle odbornice je to jen asi jedna čtvrtina šálku, která je v tomto ohledu nápomocná. To je vše. Pouhá čtyři velké sousta navíc, než kolik už nyní jíte, mohou zlepšit vaše kardiovaskulární zdraví. Zní to až příliš jednoduše, než aby na tom záleželo, ale „tato sousta navíc dodají dostatek vlákniny, antioxidantů a klíčových živin, které znamenají měřitelný rozdíl ve zdraví vašeho srdce,“ ujišťuje doktorka Shah.
Stačí si dát čtyři baby mrkve, zatímco si kontrolujete e-maily, hodit hrst špenátu do ranních vajíček nebo přidat pár cherry rajčat do sendviče. Žádný striktní jídelníček, který byste museli dodržovat, žádné recepty, které byste museli vařit – jen trochu víc zelené nebo klidně oranžové, nebo červené zeleniny na vašem talíři každý den.
Jistě, víte, že Americká kardiologická asociace doporučuje 150 minut středně intenzivní fyzické aktivity týdně. A to je skvělý cíl, o který se můžete snažit. Ale tady je dobrá zpráva: Méně než pět minut středně intenzivní až intenzivní chůze může smysluplně posílit vaše srdce, zatímco se budete postupně propracovávat k pravidelnějšímu cvičení.
To je zhruba doba, kterou potřebujete k rychlému obejití bloku. „Pro ještě větší účinek si zkuste po jídle zajít na krátkou procházku,“ navrhuje lékařka. Vědci tvrdí, že tento malý trik pomáhá udržovat hladinu cukru v krvi na optimální úrovni, což dále chrání vaše srdce a zbytek těla, zejména pokud máte cukrovku 2. typu.
Pokud se vám pomyšlení na delší spánek zdá nemožné, nevzdávejte se: pouhých 11 minut navíc v noci může mít skutečný dopad na vaše fyzické, ale i psychické zdraví. „Vaše tělo tento čas využije ke snížení stresových hormonů, zklidnění zánětů, opravě cév a provádění základní údržby, která chrání vaše srdce na dlouhou dobu,“ říká Dr. Shah. Chodit spát o 11 minut dříve – nebo si dovolit spát o tolik déle – je mikronávyk, který se v průběhu týdnů, měsíců a let vyplatí, pokud jde o zdraví vašeho srdce. Pokud vás zajímá, zda takové drobné změny skutečně můžou mít smysl, odpověď výzkumníků zní jednoznačně ano. Malé změny, jako jsou tyto tři mikronávyky, jsou mnohem udržitelnější než ty velké a často nedosažitelní. Myslete na to, že důslednost je to, co vytváří trvalou ochranu zdraví srdce.