Přejít k hlavnímu obsahu

Kouřením netrpí pouze plíce, ale celé tělo: Zbavte se tohoto škodlivého zlozvyku jednou pro vždy, dokud je čas! Důležité rady, jak začít

Info ikona
Kouření

Asi nikoho z nás nepřekvapí všeobecně známé a pravdivé tvrzení, že kouření škodí zdraví. Možná právě proto je v současné společnosti daleko větší množství nekuřáků než dříve a přibývá stále více i odnaučených kuřáků. Oproti minulosti tedy s cigaretou u pusy už dávno nebudete trendy. Mnoha lidem navíc vadí i nepříjemný cigaretový kouř, takže ubývá také množství kuřácky „přátelských míst“.

Pro všechny kuřáky tak s tímto zlozvykem vzniká mnoho dalších potenciálních problémů, nejen na pracovišti, ale prakticky i všude, kde si chtějí zapálit. Pokud z těchto i jiných důvodů chcete s cigaretami skoncovat jednou pro vždy, děláte bez pochyby dobře. Obáváte se, že na to nemáte dost silnou vůli? Nebojte se, dokážete to. Stačí jen chtít. S těmito tipy to zvládnete i vy.

Vykouříte denně krabičku cigaret a jste si vědomá všech možných rizik tohoto otravného zlozvyku? Je na čase s ním jednou pro vždy zatočit. Připravte si pevnou vůli a odhodlání. Uvidíte, že to jde. Stačí chtít. Následující rady vám s tím pomohou.

Najděte silnou motivaci

Asi většina odnaučených kuřáků se shodne na tom, že při odvykání užívání tabákových výrobků je nejtěžší a zároveň nejdůležitější udělat tolik potřebný první krok. Když chcete přestat kouřit, potřebujete k tomu především pevnou vůli posílenou dostatečnou motivací a odhodláním. Pak už půjde vše jako po másle. Každý jsme však jiný, proto pro někoho právě začátek „konce“ kouření může být velmi náročný. Zatímco někomu postačí jako dobrý důvod informace, že kouření škodí zdraví, jiný potřebuje najít ještě další vlastní osobní důvod, proč s ním chce přestat. Pamatujte při tom na pravidlo, že čím důležitější pro vás bude vaše motivace, tím lépe vám půjde se zlozvyku zbavit.

Výhody si sepište na papír

Během začátku, ale i v průběhu odvykání kouření vás může občas přepadnout nejistota a chuť na cigaretu. V takovou chvíli může být vhodným řešením zopakovat si největší výhody a cíle vašeho rozhodnutí. Sepište si proto hlavní benefity, které vám přináší nekuřáctví. A že jich určitě není málo! Mezi obecně známé příjemných důvody patří například fakt, že přestanete škodit svému zdraví, budete efektivnější v práci, ušetříte peníze, ale začnete mít také bělejší zuby, zdravější nehty a pleť i více času na rodinu. Výhod nekuřáctví je opravdu obrovské množství. Kromě toho určitě najdete spoustu dalších vlastních benefitů, které úplným skončením s cigaretami získáte.

Ze začátku na sebe netlačte

Pokud se řadíte mezi letité kuřačky, musíte počítat s tím, že není vhodné přestávat s kouřením najednou a příliš rychle. Pokud jste si tedy myslela, že když vyhodíte krabičku s cigaretami do odpadků, něco vyřešíte, jste na omylu. Kouření je vysoce návykové, a proto zároveň vyžaduje také postupné a pomalé odvykání. V opačném případě by vás totiž mohly začít přepadat chutě na cigaretu o to více. Navíc příliš rychlá změna neprospívá ani organismu. Daleko jednodušším a zároveň vhodnějším řešením je proto postupné odvykání. Z počátku si dávejte denně jednu až tři cigarety a jejich počet každým dnem pomalu snižujte. Uvidíte, že se vám takto povede přestat úplně.

Nikotinové náhražky

Pokud jste si jistá, že nemáte pro odvyknutí kuřáctví dostatečně silnou vůli, protože vám nikotin chutná, najděte si vhodné nikotinové náhražky. Vybírat můžete třeba z nikotinových žvýkaček, bonbonů či náplastí, které vám usnadní postupné odvykání kouření. Nahradí vám chuť a potřebu nikotinu, pokud na sobě pocítíte některé z abstinenčních příznaků. A navíc se nikotinové náhražky postarají i o to, aby odvykání na cigarety nebylo velkým šokem pro váš organismus. Hodit se vám ale budou také v případě, že kouřením zaháníte dlouhou chvíli nebo mírníte stres, kdy po nich můžete sáhnout namísto cigaret.

Víte, proč kouříte? Vyvarujte se tomu

Pro skoncování s kouřením je velmi důležitý také důvod, proč vlastně kouříte. Zamyslete se, v jakých situacích míváte nejčastěji chuť na cigaretu. Jste ve stresu? Snažte se tedy co nejvíce pracovat na jeho odbourání nebo vyhledejte pomoc psychologa. Je pro vás kouření spíše pravidelným rituálem? Pravidelnou cigaretu například u kávy nebo po jídle, raději nahraďte nějakým jiným, méně rizikovým návykem. Dopřejte si namísto toho třeba bonbon, žvýkačku nebo svůj oblíbený chutný zákusek. Jde především o to, abyste se vyvarovala všech možných spouštěčů chutě na cigaretu. Když tedy například nebudete mít prostor se nudit, snadno odoláte i kouření cigarety. Pomoci vám v tom může i pravidelný a dostatečný pitný režim, který touhu po cigaretě dokáže snižovat.