Přejít k hlavnímu obsahu

Žlučníková kolika, rybí kost v krku nebo kila navíc: Lékařka radí, jak se vyhnout zdravotním strašákům Vánoc

Sváteční tabule plná lahůdek sice k Vánocům neodmyslitelně patří, ale na druhou stranu může představovat i hrozbu pro naše zdraví. Nechcete-li si pokazit svátky snažte se komplikacím předejít. A když už nastanou, je dobré vědět, jak je řešit. Jak na to, radí MUDr. Ludmila Mazylkinová, hlavní lékařka sítě zdravotnických zařízení Moje Ambulance.

Žlučníková kolika

Nic proti bramborovému salátu, smažené rybě nebo cukroví. Dopřát si určitě můžete, ale pozor, abyste se nepřejedli. Tělo pak může začít protestovat, což se projeví pocitem těžkosti, zvýšeným nadýmáním, průjmy nebo naopak zácpou a může se dostavit i žlučníkový záchvat, který patří k nejčastějším vánočním zdravotním komplikacím. „Začíná jako stálá, postupně zesilující bolest tlakového charakteru lokalizovaná do oblasti žaludku, která se po několika hodinách propaguje do pravého podžebří a pásovitě pod pravou lopatku. Typicky se objevuje tři až pět hodin po jídle, často v nočních hodinách. Současně se objevuje žaludeční nevolnost, až zvracení, které ovšem nepřinese pacientovi žádnou úlevu. Nejprve pacient zvrací požitou stravu a poté už jen hořké šťávy. Po odeznělé kolice může ještě několik dní přetrvávat nevolnost a nechutenství,“ popisuje příznaky MUDr. Mazylkinová.

A jak problém řešit? Podle lékařky bychom se měli vyvarovat jídla i pití, můžeme ale užít běžně prodejné léky proti bolesti. Po zklidnění koliky je třeba držet šetřící dietu: první den po záchvatu konzumujeme pouze neslazený černý čaj a suchary, několik dalších dnů se vyhneme mastným pokrmům. Vhodnými potravinami jsou suché těstoviny či rýže, bramborová kaše bez másla a libové vařené maso. „Pokud bolest trvá více než 12 hodin, zhoršuje se nebo se vyskytne horečka a zažloutnutí bělma, je nutno se ihned nechat vyšetřit na chirurgické ambulanci,“ upozorňuje MUDr. Mazylkinová.

Mohlo by se vám líbit

Jste unavené, podrážděné, přibíráte a nemáte chuť na intimnosti? Na vině je hormonální nerovnováha. Naučte se ji ovlivnit

Důvodů ke zvýšení únavy nebo snížení libida může být hned několik. Cítíte se unavenější a podrážděnější než obvykle nebo jste trochu přibrali? Na vině mohou být hormony, ale dobrou zprávou je, že existují kroky, které vám mohou pomoci.
svetzeny.cz

Uvízlá rybí kost

Klasika. Stalo se to snad v každé rodině, kde se jí kapr. Obvykle to znamená paniku a pokažení sváteční večeře. Dobrá zpráva je, že ačkoli tuto komplikaci provází zvýšené slinění a bolest při každém polknutí, je situace většinou méně dramatická, než se může jevit navenek. Není tedy nutné hned uhánět na pohotovost. Problém můžete zkusit vyřešit tak, že se hodně napijete nebo si dáte hutnější jídlo. „Nikdy bychom se ale neměli pokoušet rybí kost vytahovat pomocí pinzety nebo jiných nástrojů, protože hrozí vážné poranění,“ varuje lékařka.

Pocity tlaku, dráždění a dušení mohou přetrvávat ještě 30–60 minut poté, co se uvízlá kost ze sliznice uvolní. Pokud se ani poté necítíme lépe, je čas na návštěvu ambulance ORL. Specialista v takovém případě provede endoskopické vyšetření, kterým nejen zhodnotí, zda kost neulpěla hlouběji v polykacích cestách či nedošlo k jejich poranění, ale kůstku také odstraní.

Mohlo by se vám líbit

Máte narušený spánek a budíte se každou noc ve stejnou dobu? Může to značit zdravotní problém!

Budíte se každou noc ve stejnou dobu? Stal se z toho rituál? Tento podivný jev může mít vážný důvod a stát za ním může zdravotní problém, který je třeba okamžitě řešit. Na vině může být nerovnováha v toku energie ve vašem těle i zdravotní problém. Podívejte se spolu s námi, jaký čas buzení souvisí s orgány a co to pro vás znamená.
svetzeny.cz

Vánoční přibírání

Taky máte už teď obavy, že přiberete? Nemusí to ale nutně skončit tak, že po Novém roce nedopnete kalhoty. Odolat cukroví, salátu a dalším dobrotám je těžké, ale můžete mít situaci pod kontrolou. Řešením může být snížení kalorické hodnoty potravin. Při přípravě bramborového salátu například můžeme část majonézy nahradit nízkotučným jogurtem, při pečení cukroví lehce snížíme množství přidaného cukru, před smažením dáme přednost pečení v troubě,“ doporučuje MUDr. Ludmila Mazylkinová. Další věc je pohyb. Zkuste si dát alespoň půl hodiny svižné procházky denně. Podpoříte tím oběhový i trávicí systém a kromě toho podpoříte i psychickou kondici.

Pokud chcete mít příjem a výdej kalorií pod  kontrolou, stáhněte si zdarma aplikaci Kalorické tabulky. Stačí si zapsat to, co sníte a vypijete a také každý druh fyzických aktivit. Hned vidíte, co si ještě můžete dopřát nebo kolik toho ještě potřebujete „vypotit“, abyste nepřibrali.  

 

Zdroj článku