Přejít k hlavnímu obsahu

Vyvracíme největší mýty o spánku: Kterému z nich věříte vy?

Info ikona
Spánek

Pravidla nočního odpočinku jsou zahalena mnoha mýty. Pojďme se seznámit s tím, co nám skutečně dopomůže ke klidnějšímu spánku, a čeho se naopak vyvarovat.

Úzkost, strach, přepracovanost nebo „jen“ partnerovo chrápání – důvodů, proč člověk večer nemůže usnout, existuje mnoho. Která pravidla vztahující se ke spánku má smysl následovat, a na která je lepší zapomenout? Seznamte se s nejčastějšími mýty.

V ložnici musí být tma

Hormon spánku melatonin se tvoří zejména ve tmě, z toho důvodu by v ložnici nemělo být světlo. K tomu, abyste usnuli, však nemusí místnost pohltit černočerná tma. Prosvítající závěsy nebo zářící čísla budíku proto obvykle s vaší nespavostí nesouvisejí, ale v rámci vyloučení všech příčin zkuste zdroje světla co nejvíce eliminovat.

Večerní sportování podporuje spánek

Naopak! Po šesté večerní byste se měli přestat fyzicky namáhat, neboť tělo zůstává v módu vysokého výkonu ještě několik hodin po sportovní aktivitě. Před 18. hodinou se naopak intenzivní pohyb doporučuje, neboť pomáhá uvolnit napětí nashromážděné v průběhu dne. Tip na dlouhé zimní večery strávené na pohovce? Střídavé zatínání a následné uvolňování svalů na chodidlech, nohou a rukou.

Člověk by měl spát nejméně 8 hodin

Ne. To, kolik hodin byste měli spát, je podmíněno geneticky a liší se v závislosti na osobním nastavení – někteří lidé jsou dlouzí spáči, zatímco jiným postačí jen několik hodin spánku denně. Každý by proto měl respektovat své osobní potřeby a přizpůsobit jim co nejlépe svůj životní rytmus tak, aby mohl v posteli strávit odpovídající množství času.

O víkendu je potřeba vyspávat

To není ani trochu dobrý nápad – mnohem lepší je držet se obvyklého rytmu a nechodit spát příliš pozdě. V opačném případě si totiž narušíte spánkový rytmus. To vede k tomu, že v neděli večer nemůžete usnout a v pondělí se pak cítíte, jako by vás někdo přejel parním válcem.

V páru se spí lépe než o samotě

Jakkoliv to zní lákavě, není to pravda. Podle několika studií se především ženy vyspí lépe, jsou-li v posteli samy. Mají totiž ve zvyku zaznamenávat každý partnerův pohyb, a mnohdy je vzbudí i to, když se muž ve spánku otočí. Roli hrají také rozdílné návyky – jeden se lépe vyspí s otevřeným oknem, zatímco druhý potřebuje ke spánku teplo a absolutní ticho. Pokud je to reálné, dopřejte si oddělené ložnice.

Počítání oveček pomáhá s usínáním

Není tomu tak, britská studie naopak dospěla k závěru, že většina lidí vnímá počítání zvířátek jako stresující, a ve výsledku proto usne později. Mnohem lepší je představovat si před spaním uklidňující scenérii, například šumění moře na vysněné pláži.

V noci by mělo být otevřené okno

Tato rada je částečně správná. Větrání během horké letní noci může mít pozitivní efekt a podpořit zdravý spánek. V zimě byste však měli větrat pouze krátce, abyste neprochladli a neonemocněli. Optimální teplota v ložnici se pohybuje mezi 15 a 19 stupni. Při těchto teplotách naše mysl nejsnáze „vypne“ a dopřeje si přestávku.

Sklenička před spaním dokáže zázraky

Večerní sklenka červeného vína nebo piva sice člověku pomůže k tomu, aby se snáze naladil na vlnu relaxace, ale dobrý spánek nezaručí. Alkohol má totiž tlumicí účinek na centrální nervový systém, což narušuje normální proces spánku i jeho přirozené fáze. Se ztrátou alkoholové „hladinky“ se člověk navíc často probudí již po třech nebo čtyřech hodinách a obtížně znovu usíná. Pivo kromě jiného působí močopudně, takže musíte v noci častěji na toaletu.

Zjistěte, které potraviny vám pomohou k lepšímu spánku

Newsletter

Svet Zeny logo

Odebírejte náš NEWSLETTER

Váš e-mail

Na váš e-mail jsme odeslali odkaz pro potvrzení odběru novinek.