Přejít k hlavnímu obsahu
Promotion
Promotion

Kolik dárků dát dítěti k Vánocům? Příliš velké množství dle odborníků nadělá víc škody než užitku. Jaké je to správné?

Info ikona
Děvčátko

Vánoce se blíží mílovými kroky, a tak řada rodičů začala shánět vánoční dárky pro své milované ratolesti. Kolik dárků je však podle odborníků už příliš? Varují před tím, že velké množství dárků nadělá víc škody než užitku. Poradí vám, jaké dárky jsou pro děti ideální.

Promotion

Méně hraček přinese bohatší zkušenosti

Pročítáte si vánoční přání vašich dětí vepsaná v dopisu Ježíškovi a potí se vám čelo z toho, kde na to vše vezmete? Děláte si vrásky zcela zbytečně. Dle odborníků totiž děti, které dostávají méně dárků, bývají celkově šťastnější než jejich vrstevníci, kterým rodiče koupí vše, na co si ukážou. Děti totiž potřebují hrát si kvalitně, aby se mohly rozvíjet. Dle výzkumů hrou děti rozvíjí své kognitivní, emocionální, sociální i fyzické dovednosti. Prostřednictvím hry se děti snaží interpretovat svět kolem sebe. Ve studii, kterou provedla Univerzita Toledo v roce 2017 bylo zjištěno, že „velké množství hraček snižuje kvalitu hry batolat a že menší množství hraček je z dlouhodobého hlediska skutečně prospěšné“.

Studie zkoumala 36 batolat, která si půl hodiny hrála buď se 4, nebo s 16 hračkami. Batolata hrající si s 16 hračkami neměla zájem důkladně hračky zkoumat, spíše si s každou chvilku pohrála a přecházela od hračky k hračce. V tomto věku se ještě teprve vyvíjí kontrola pozornosti. Proto je velmi snadné, aby jejich hra byla narušena vnějšími faktory, které dítě rozptylují, mezi ty patří i velké množství hraček. Batolata, která měla „pouze“ čtyři hračky, si s každou hračkou hrála v průměru dvakrát déle, vymýšlela více využití pro danou hračku, hra byla delší a promyšlenější. Dítě se muselo na hru daleko více soustředit a zapojit svou kreativitu.

Info ikona
Vánoční výzdoba

Tento názor sdílí i psychoterapeut Sean Grover, sám dceři v minulosti dal pouze jediný dárek k Vánocům – kvalitní kytaru. Kytaru si dcera tak zamilovala, že dnes hraje v kapele. Podle něj má smysl dávat dětem dárky, které u nich rozvíjí kreativitu, smysl pro identitu, talent či vědomosti. Radí, abyste přechod z „hromady dárků“ na jeden až dva speciální dary s dítětem raději konzultovali dopředu, tj. promluvili si s ním o tom, zda i dítě to vidí stejně. Většina dětí dá přednost dvěma hodnotnějším dárkům, říká psychoterapeut.

Šťastnější děti dostávají méně dárků

Ze studie zmíněné výše vyplynul ještě jeden zajímavý závěr. Děti, které dostávají méně dárků, jsou šťastnější. Výsledky výzkumu jsou alarmující, děti, které jsou zvyklé být zahrnovány spoustou dárků, se mohou potýkat s negativními emocionálními a sociálními důsledky. V dospělosti jim může činit potíže finanční gramotnost, jsou náchylnější k tomu, aby si brali zbytečné půjčky, propadli hazardním hrám či byli posedlí penězi.

Navíc rodiče dárky často kompenzují nedostatek času strávený s dětmi. Profesorka psychologie Kathy Sylva, která působí na Oxfordské univerzitě, studovala 3000 dětí ve věku od tří do pěti let. Zjistila, že děti s menším počtem hraček tráví se svými rodiči mnohem více času, což prospívá jejich emocionálnímu a sociálnímu rozvoji. S tím souhlasí i psychoterapeut Sean Grover. Pole něj děti, které mají méně hraček a obecně materiálních věcí, mají dobré vztahy se svými rodiči a vrstevníky a mívají lepší skóre sebeúcty. Také vykazují méně problémů s chováním a lépe umí v životě překonávat překážky. Jejich protikladem jsou děti fixované na velké množství dárků, u nich je zvýšené riziko egocentrismu a toho, že budou postrádat empatii.

Zdroje: University of Toledo, Motherly, Popsci, Newsweek

Promotion
Promotion
Promotion
Promotion
Promotion

Newsletter

Svet Zeny logo

Odebírejte náš NEWSLETTER

Váš e-mail

Na váš e-mail jsme odeslali odkaz pro potvrzení odběru novinek.