Přejít k hlavnímu obsahu

Voják, nebo poloha plodu? Spánkové pozice odhalí vaší povahu, mají vliv i na zdraví

Info ikona
Spánek na boku

Spíte na boku s rukama nataženýma před sebe? Jedná se o pozici touhy. Pravděpodobně patříte mezi trochu cynické dámy, které se nebojí být upřímné a otevřené za každé situace. Zároveň se však často potýkáte se svou nerozhodností.

Věděla jste, že to v jaké pozici spíte, na vás má skutečně velký vliv? Spánek totiž prozradí hodně o vaší povaze a ovlivňuje také to, v jaké se vzbudíte kondici. Navíc nevhodné spánkové pozice mohou mít negativní dopad i na vaše zdraví. Která pozice je nejvhodnější, a které se raději vyhnout?

Spánkové polohy mají na naše zdraví a duševní i fyzickou kondici skutečně velký vliv. Ovlivňují totiž nejen to, jak kvalitní bude váš spánek, ale také regeneraci svalů, stav vaší pokožky, páteře, vnitřních orgánů a dalších věcí, které se od správné spánkové pozice odvíjejí. Zjistěte, jak na tom jste vy a na co si dát pozor.

Nejzdravější spánková pozice?

Ptáte se, jaká pozice pro spaní je nejen pohodlná, ale také která je pro vás podle odborníků nejzdravější? Většina lékařů se shoduje, že mezi nejvhodnější spánkové pozice patří spánek na zádech nebo na boku. I tyto pozice mohou mít však svá rizika, spaní na zádech se například nedoporučuje obézním lidem, protože se jim při spaní může zužovat hltan, a hrozí jim tak zhoršené dýchání a riziko chrápání, nebo vzniku spánkové apnoe. Spánek na boku zase zvyšuje tvorbu vrásek.

I přes možná rizika ale platí, že za zcela nejzdravější odborníci považují právě spánkovou polohu na zádech. Je totiž pro lidské tělo nejpřirozenější a napodobuje pozici ve stoje. Šetří vaše záda i krční páteř. Jedinou její nevýhodou jsou právě výskyt chrápání a potíží s dýcháním. Mezi nejoblíbenější a nejčastější pozice spánku na zádech patří například pozice vojáka, kdy máte paže volně položené podél těla či hvězdice, při které jsou paže nad hlavou.

Nejméně vhodná pozice pro spaní

Naopak spánek na břiše je podle názorů lékařů nejméně vhodný. Krční páteř je totiž v této pozice v nepřirozené poloze, takže hrozí, že si ji zablokujete. Navíc neposkytuje téměř žádnou podporu páteři a zádům, takže vás mohou kvůli spaní v této poloze trápit bolesti zad a problémy s páteří či bolestmi hlavy. Abyste alespoň trochu zmírnila negativní dopady této spánkové pozice, dejte si pod pánev polštář a spěte ideálně bez polštáře, aby se vaše krční páteř nedostávala do příliš nepřirozeného a bolestivého úhlu. Zajímavostí je, že i když tato spánková poloha nepatří mezi příliš vhodné, podle webu drsleep.cz takto usíná každý desátý člověk.

Pozor na zvýšenou tvorbu vrásek

Nejčastější spánkovou pozicí bývá spaní na levém boku. Podle průzkumů takto spí až 60 % lidí. Problém ale může tato spánková pozice představovat zejména pro ženy, které chtějí mít krásnou, hladkou a mladistvě vypadající pleť. Spánek na levém boku jí totiž podle odborníků příliš neprospívá. V této pozici totiž většinou dochází ke zvýšené tvorbě vrásek, protože tvář bývá tlačena více na jednu stranu. Pokud si chcete dát na vznik vrásek větší pozor, ale jinak, než na boku neusnete, zkuste strany, na kterých spíte během spaní alespoň vystřídat. Snížíte tak neustálý tlak pouze na jednu stranu tváře a nadměrnou zátěž vaší pleti. Z hlediska kvality pokožky je ale nejvhodnější pozice na zádech, která je k obličeji a dekoltu nejšetrnější, protože při této poloze není na kůži vyvíjen žádný nadměrný tlak a nevznikají otlaky.