Přejít k hlavnímu obsahu

Snězte jedno vejce denně a jste ve formě: Jakých zázračných účinků se dočkáte?

Info ikona
Vejce

Kdo by neměl rád vejce. Kromě toho, že jsou velmi chutná, nabízí nám také spoustu způsobů jejich přípravy. Máte raději vejce na hniličku, míchaná, jako volská oka, v „hemenexu“, natvrdo či snad preferujete omeletu? Je jedno, jaký vaječný pokrm si vyberete k obědu či k snídani. Tak jako tak uděláte dobře. Vědci totiž zjistili, že vejce mají doslova blahodárný vliv na naše zdraví. A to téměř v jakékoliv podobě. Zjistěte, jakých účinků se dočkáte, když si je dopřejete každý den.

Někteří lidé se vejcím dodnes téměř vyhýbají z obav o svou štíhlou linii. To jsou ale na velkém omylu. Po vejcích totiž nejen, že nepřiberete, ale ještě díky nim uděláte mnoho pro své zdraví. Navíc si podle odborníků tuto zázračnou surovinu můžete s klidem dopřát každý den. A to je skvělá zpráva, že?

Vejce jako oblíbený pokrm našich předků

Už naši předci měli vejce v oblibě, a proto je zařazovali pravidelně do svých jídelníčků. Vejce jsou totiž nejen užitečná při tvorbě obrovského množství pokrmů, a řadí se tak mezi základní suroviny naší kuchyně, ale jsou také doslova nabité tolik prospěšnými vitaminy a minerály. Obsahují dostatek vápníku, který se stará o zdraví zubů a kostí, najdete v nich ale také fosfor, draslík, zinek a železo, tedy minerály, které chrání naši nervovou soustavu a jsou důležité pro správné fungování našeho mozku. Vejce tedy dokáží zabránit i vzniku mnoha neurologických chorob.

Jsou ale zároveň také bohatým zdrojem tolik potřebných vitaminů. Ve žloutku najdete velké množství takzvaných lipofilních vitaminů (rozpustných v tucích), jako jsou α-tokoferol, retinol a cholekalciferol. Z vitaminů, které jsou rozpustné ve vodě (hydrofilních), jsou ve vejcích hojně obsaženy kyselina pantothenová a riboflavin. Nelze zapomenout zmínit, že v nich najdete i dostatečné množství vitaminu D a vitaminů skupiny B, které prospívají naší pokožce i nervům.

Nejčastější mýtus? Vejce zvyšují cholesterol

Mnoho lidí vejce vyřazuje ze svého jídelníčku, nebo je konzumuje pouze minimálně, kvůli nepravdivému tvrzení, že jejich konzumace zvedá hladinu špatného cholesterolu v krvi. Tato domněnka ale nikdy nebyla potvrzena a odborníkům se ji poměrně nedávno podařilo dokonce zcela vyvrátit. Přestože vaječný žloutek skutečně obsahuje více cholesterolu, jeho hladinu v krvi podle vědeckých výzkumů nijak významně nezvyšuje. Vejce si tak bez obav můžete dopřávat každý den k snídani, aniž byste se musela bát o své zdraví nebo kil navíc. Pokud ho navíc doplníte celozrnným pečivem a čerstvou zeleninou, dosáhnete přímo ukázkově vyváženého a zdravého pokrmu, který se postará o vaši skvělou kondici.

Strážce proti mnoha onemocněním i přítel štíhlé linie

Vejce působí jako ochránce před mnoha nemocemi. Jeho konzumace podporuje hubnutí, protože dokáže správně nastartovat metabolismus. Díky již zmíněným obsaženým minerálům podporuje činnost mozku, takže budete soustředěnější a vyrovnanější. Navíc, když sníte vejce každý den, budete mít i více energie. Stanete se díky tomu produktivnější doma i v práci, a vyhnete se chaosu a nepořádku.

Kromě toho, vaječný žloutek patří mezi nejbohatší zdroje cholinu – látky podporující správnou funkci mozku a paměti. Pokud se tedy i vy řadíte mezi chronické „zapomnětlíky“, možná vám právě cholin chybí a je na čase začít konzumovat vejce každý den.

Recept na krásu?

Vejce toho ale s vaším tělem zvládnou ještě mnohem více! Toužíte po zdravě vypadající pleti, nehtům a zářivým kadeřím? Máme pro vás tip. V případě vajec ani s tímto problémem nemůžete sáhnout vedle. Obsahují totiž celou řadu látek, které vašim vlasům i pokožce prospívají. Mezi ně patří například karotenoid lutein, biotin (vitamin B7) a vitamin B12. Vejce tedy dokáží ušetřit i vaše finance, když si namísto drahých přípravků z lékárny, dopřejete raději jednoho žluťáska k snídani nebo obědu. Pokud ale zrovna na vejce nemáte chuť, podobně účinná je vaječná maska na vlasy či obličej, kterou si můžete vyrobit sama doma.

Tip redakce: Nové vaječné kombinace k snídani? Proč ne!

Chcete vyzkoušet opravdovou snídani šampionů? Pak se nebojte vejce v kuchyni zajímavě a pestře kombinovat. Co takhle vyzkoušet volské oko ve spojení s avokádem? Patrně se tato dvojka stane pro vaši snídani posléze nerozlučitelnou. Je libo rozmanitý zeleninový salát s vejcem? Určitě si pochutnáte, a z vašich ranních vaječných dobrot uděláte tradiční, které budou nejen lahodit vašim chuťovým buňkám, ale také prospějí vašemu zdraví. Takže nezbývá než popřát dobrou chuť a vejcím zdar!