Promotion
Promotion
Promotion

Dokážete rozpoznat nemocné ledviny? Bolest se objevuje až příliš pozdě. Zabraňte jejich onemocnění

Promotion
Promotion

Některým z onemocnění ledvin u nás trpí zhruba každý desátý člověk. Důležitou roli proto hraje prevence: úprava životního stylu a vyšetření, které upozorní na potíže – jiné varování není! Problémy se projeví až v okamžiku, kdy už může být na lékařskou pomoc pozdě, popřípadě přichází na poslední chvíli a její možnosti jsou tím omezené

Když selhávají

Hlavní úlohou ledvin je odstraňovat z organizmu odpadní látky a vodu. Pokud to přestanou zvládat, hovoří se o chronickém selhávání ledvin. To je jeden z nejčastějších a  také nejzávažnějších problémů. Jejich činnost je pak životně nutné nahradit. Nejlepší je transplantace, jež se však nehodí pro každého. Další možností je dialýza (čištění krve). Na hemodialýzu musí pacient dojíždět do specializovaného zdravotnického zařízení. Peritoneální dialýzu si může nemocný provádět sám či s pomocí blízkých doma. Další funkce ledvin (tvorbu hormonů a vitaminu D) však dialýza nenahradí. 

Základní prevence

  • Udržujte si psychickou a fyzickou kondici (přiměřený přirozený pohyb, obrana proti stresu).
  • Nechte si kontrolovat hladinu cukru v krvi (diabetes je významným rizikovým faktorem nemocí ledvin).
  • Hlídejte si krevní tlak – nejen u lékaře, ale i doma (hypertenze ledviny poškozuje a může způsobit jejich selhání – i nenadálé).
  • Jezte zdravě, udržujte si správnou váhu, omezte solení, ale i některé minerálky.
  • Nekuřte – kouření je rizikovým faktorem všech civilizačních nemocí, včetně závažných chorob ledvin.
  • Neužívejte dlouhodobě léky proti bolesti (analgetika, antirevmatika), žádná farmaka neberte zbytečně!
  • Choďte na pravidelná preventivní vyšetření funkce ledvin (laboratorní testy odhalí problémy včas).

Co prospívá

Teplo – prohřívejte si záda, neprochladněte, pijte teplé nápoje bez kofeinu.
Přiměřený pitný režim – hlídejte si, kolik toho za den vypijete (vhodná je čistá voda).
Procvičujte zádové svaly – např. pilates, jóga...
Noste pohodlné oblečení, které neškrtí v pase.
Udržujte si duševní pohodu – zkuste meditace, rozvíjejte své zájmy, radujte se ze života.
Využijte přírodní prostředky – brusinky, zázvor, česnek aj.

Promotion
Promotion
Promotion
Promotion
Promotion
Promotion
Promotion

Roční předplatné Svět Ženy

Svět ženy
Promotion
Promotion
Promotion
Promotion