Cholesterol je sice přirozenou složkou krve, jeho nadbytek, respektive nadbytek "špatného" LDL cholesterolu, může vést k tvorbě aterosklerotických plaků, následnému zúžení tepen a také ke zvýšení rizika infarktu nebo mrtvice. Pokud chcete riziko snížit, existuje řešení. Stačí do svého jídelníčku zařadit jeden druh ovoce. Ten hladiny LDL pomáhá kontrolovat. Jedná se o citrusové plody.
Citrony, limetky, pomeranče a grapefruity jsou ovocem, obsahujícím vysoké množství rozpustné vlákniny, známé jako pektinu a flavonoidů, podporujících odstraňování cholesterolu pryč z těla. Výzkumná studie publikovaná v časopise „Nutrients“ naznačuje, že pravidelná konzumace citrusových plodů může snižovat LDL cholesterol a zlepšovat krevní tlak. Obzvláště přínosná je v tomto směru citronová kůra, obsahující bioaktivní sloučeniny, schopných omezit oxidaci LDL cholesterolu a snížit tak riziko aterosklerózy.
Jablka pro zdravé tepny
Citrusy nejsou jediným druhem ovoce, které má schopnost chránit srdce a tím snižovat riziko některých onemocnění. Další skupinou jsou jablka, která se řadí mezi nejvíce zkoumané druhy ovoce pro snížení cholesterolu. Studie publikovaná v časopise American Journal of Clinical Nutrition zjistila, že „denní konzumace dvou jablek (přibližně 340 g) u lidí se zvýšeným cholesterolem vedla k významnému snížení hladiny LDL. To je výsledkem synergie pektinu a polyfenolů, kterérozpouštějí cholesterol, omezují jeho vstřebávání ve střevech a podporují jeho vylučování.
Banány jsou dalším ovocem, které prospívá celkovému zdraví. A draslík v nich obsažený za tím teď nehledejte. Banány obsahují rostlinné steroly a rozpustnou vlákninu, které omezují vstřebávání cholesterolu v trávicím traktu. Výzkum publikovaný v časopise Journal of Nutrition and Metabolism potvrdil, že pravidelná konzumace ovoce bohatého na rostlinné steroly může pomoci snížit celkový cholesterol v krvi a tím snížit riziko aterosklerózy
„Banán je bohatý na sacharidy a vlákninu a obsahuje vysoké koncentrace draslíku, hořčíku, folátů a řadu bioaktivních sloučenin, včetně biogenních aminů, polyfenolů, fytosterolů a β-karotenu. Tyto bioaktivní sloučeniny byly spojovány s různými zdravotními přínosy, jako je snížení krevních lipidů a prevence nedostatku vitaminu A,“ uvedla Marie M.Ulaszewská, hlavní autorka provedené studie.
Potřebujete shodit pár kilo? Nebojujte se svým tělem. Když pochopíte, jak funguje, hubnutí bude snazší
Dostávala jsem dřevákem na zadek: Herečka Zuzana Zlatohlávková otevřeně nejen o svém divokém temperamentu a tenisové kariéře