Nejen zvířátka, ale i lidé se ukládají k zimnímu spánku: Tipy, jak neusnout za chůze!

Zimní spánek se rozhodně netýká jen jezevců, medvědů, křečků nebo netopýrů. I lidské tělo zaznamenává nižší výkonnost. A zatímco zvířata si odpočinou, nás čeká možná to nejtěžší období v roce a je třeba se pořádně vybavit - trpělivostí, dobrou náladou i jídlem!

1. Těžká jídla a málo vody? Správně je to naopak!

V zimě se zpomalují všechny procesy v těle, je tedy zřejmé, že i energie máme méně. To, proč nám ale trvají dvakrát déle i obyčejné úkony, jako například obout si boty, nebo vyložit nákup z košíku, souvisí i s naší špatnou životosprávou. Protože nám není pocitově teplo, nehlídáme si dostatečný pitný režim. Tím je podzásobená každá buňka v těle a nemůže podávat 100% výkon. Podle celé řady odborníků je pití doporučených cca 2,5 litru vody (respektive 30 až 40 mililitrů na každý kilogram své váhy) během zimy ještě důležitější než v létě. Kromě bylinných čajů je vhodné zařadit minerální vody, a to zejména kvůli hořčíku, který ulevuje od bolestí hlavy a také se zaměřit na koncentrované šťávy z čerstvého ovoce a zeleniny, které obsahují fruktózu a vlákninu. Obě látky potřebujeme pro dostatek energie i posílení imunity.

I tučnější jídla a jednoduché cukry by měly v zimě patřit na black list. Je zřejmé, že na ně budete mít větší chutě, protože patří mezi rychlé energetické zdroje a vám přece energie chybí, avšak paradoxně vám jí také hodně vezmou, a to už jen na obyčejné zpracování. Do vašeho těla pak vyšlou signál k uvolnění glukózy. Podle britského New Scientist právě ta ale může zpomalovat mozkové buňky, které člověka normálně udržují ve stavu bdělosti a čilosti. Dopřejte si dostatek zeleniny, ideálně vařené, kvalitní zdroje bílkovin (vejce, bílé maso, soja, luštěniny aj.) a jezte málo, zato raději častěji. 

2. Trénujte mozek a choďte na kafíčka

V zimě a na jaře je mozek až o 4 roky „starší“. Vyšlo to z amerického průzkumu. Podle odborníků se však dá na tuto fázi roku částečně předpřipravit. „Mozek se vyznačuje vysokou neuroplasticitou, což je schopnost přizpůsobení se vnějším podmínkám na základě nových nebo opakovaných podnětů. Jeho trénování má tedy velký význam, i v pozdějším věku člověka,“ vysvětluje Tereza Procházková z projektu Mentem, který vyvíjí interaktivní online hry pro mozkový trénink.

 „Na základě mnoha výzkumů bylo dokázáno, že mimo jiné i sociální kontakt a s ním spojená komunikace mají obrovský vliv nejen na psychiku, ale také na nervové buňky mozku. Vhodným tipem k posílení neuronů jsou tedy blízké a intenzivní sociální vazby, které nejen nakopnou náš mozek, ale také pomohou zahnat chmury spojené s úbytkem slunečního svitu, který ohlašuje nadcházející zimu,“ radí Procházková.

Dalším užitečným tipem pro posílení mozku před zimou je podle ní plnění různých výzev, které si můžeme sami stanovit. Naučte se třeba zpaměti telefonní čísla rodinných příslušníků nebo jízdní řády dopravních prostředků, které často využíváte. Nejlepší je spojit tuto paměťovou hru s oblastmi z běžného života.

3. Sex a rockandroll

Také milujete doporučení, že máte chodit cvičit, když pomalu nestíháte uklidit a uvařit? My také, ale - ruku na srdce - stačí trochu chtít a něco málo se změnit může. Stačí, když zapomenete na výtahy a poctivě si vyšlápnete pár pater do kanceláře, nepůjdete s dětmi v sobotu do nákupáku, ale vyhlášíte "šiškoválku" v lesoparku nebo když na nákup nepojedete autem a ty čtyři tašky si odnosíte až k domu. 

Kromě toho se můžete hýbat i u velmi příjemných aktivit. Podle Psychology Today jsme pro muže v zimě nejatraktivnější, což dokazuje i zvýšení sexuální frekvence. V průměru se totiž v zimě milujeme 2,1krát do týdne, zatímco v létě jen 1,6krát. I nejvíce dětí je počato právě v zimních měsících. Sexem navíc spálíte i spoustu kalorií, cca jen o třetinu méně než u běhu. 

@svetzeny