Přejít k hlavnímu obsahu

Nechce se vám ráno do práce? Na vině může být ranní deprese, nezaměňujte ji za lenost

Info ikona
Vstávání

Ranní depresi by někteří snadno mohli zaměnit za lenost. Jsou to ale dvě odlišné věci, ranní deprese je psychický problém, který vyžaduje pozornost a neměl by být bagatelizován. Jak se ranní deprese projevuje a existuje vůbec způsob, jak na ni vyzrát?

Co je to ranní deprese?

Dříve byla ranní deprese považována za samostatnou poruchu, dnes je vnímána spíše jako součást deprese, která dělá příznaky této duševní choroby po ránu ještě nepříjemnější. Projevuje se tak, že se každé ráno probouzíte sklíčení, máte velmi špatnou náladu. Nejradši byste jen nečinně leželi a zírali do stropu. Máte pocit, že jste bez energie, nic se vám nechce. Cítíte se frustrovaní a unavení. Už si ani nepamatujete, kdy naposledy s chutí vyskočili z postele a vstali s úsměvem do nového dne. Někdy se mohou dokonce objevit pocity vzteku nebo úzkosti. Pro ranní depresi je typické, že se takto cítíte i po dostatečně dlouhém spánku. V některých případech spí lidé trpící tímto problémem déle než ostatní, přesto se cítí naprosto vyčerpaní. Typické je také to, že se netěšíte ani na aktivity, které vám dříve dělaly radost, ani to není dostatečnou motivací, abyste zvesela vyrazili vstříc novému dni.

Problémy vám mohou dělat základní činnosti jako je ranní sprchování a hygiena nebo stlaní postele. Vše se vám zdá najednou tak náročné. Někdy dochází i ke ztrátě chuti nebo naopak k záchvatovému přejídání se. Objevit se může i malátnost, zhoršené vidění a soustředěnost. Nejčastěji tento zdravotní problém souvisí s poruchami spánku a nahromaděným stresem. Některé výzkumy naznačují, že ranní deprese může být důsledkem narušených spánkových cyklů, konkrétně bdění a snění. Pro tyto cykly jsou důležité dva hormony – kortizol (hormon uvolňující se po probuzení) a melatonin (hormon napomáhající spánku). Pokud se však stane, že se hormony začnou uvolňovat v nesprávný čas, budete se v důsledku toho cítit po ránu unavení a vyčerpaní a večer se uvolňující kortizol naruší váš spánek. Roli hrají samozřejmě i životní situace, ve kterých se právě nacházíte, rozpad vztahu, smrt blízké osoby, špatný zdravotní stav a chronická bolest – to vše může ranní depresi způsobovat.

Info ikona
Smutek

Jak nad ranní depresí vyhrát?

Nejprve musíte začít řešit svůj spánek, protože to bude pravděpodobně hlavní příčina toho, proč ranní deprese nastává. Je dobré vytvořit si pravidelnou rutinu před usínáním. To znamená, že si zvolíte konkrétní čas, kdy se ke spánku uložíte i aktivity, které těsně před uložením do postele vykonáte. Snažte se už odpoledne vyhýbat kofeinu a alespoň hodinu před spaním si na telefonu zapněte noční režim. Před spaním byste se měli zrelaxovat – čtením knihy, voňavou koupelí, cvičením jógy, meditací, to už je na vás. Skvěle vám pomůže usnout meditační hudba.

Dále je také potřeba se začít zdravě stravovat, jelikož právě z potravin čerpáte svou energii. Vhodná je pestrá a vyvážená strava plná vitamínů a minerálů, které s únavou zatočí. Ráno možná nebudete mít chuť jíst, proto si připravte vždy tu nejjednodušší malou svačinku – ovocný koktejl, ovesnou kaši, cokoliv co bude rychle hotové a dodá vašemu tělu vitamíny. Pamatujte, že snídaně je základ pro celý den. Rozhodně lze také doporučit řešit nejen fyzickou stránku věci, ale i tu psychickou, s ranní depresí vám pomůže bojovat zkušený psychoterapeut. V neposlední řadě je motivující se po ránu na něco těšit. Naplánujte si po probuzení vždy určitou lákavou aktivitu – posilovnu, meditaci, jógu, i to může v případě lehčí formy ranní deprese pomoci.


Zdroj: WebMD, Care Counseling