Přejít k hlavnímu obsahu

Česko sužuje období viróz: Vyhnout se nakažení můžete doplněním jednoho z nejdůležitějších vitamínů

Jedna z příčin toho, že chytneme na jaře snadněji virózu, chřipku nebo jinou nemoc z nachlazení, je často i nedostatek vitamínu D. A proto jsou jarní vlny nachlazení statisticky úpornější než ty podzimní a epidemie chřipek přichází až po Vánocích. Jak vitamín D působí a proč je pro nás důležitý?

Vitamín D máme k dispozici celé léto

Tento vitamín si tvoří tělo samo po vystavení pokožky slunečnímu záření, tvoří se pak v těle pomocí cholesterolu. Intenzita slunečního záření ale musí být vyšší, udává se ideální doba mezi 10 – 16. hodinou v létě, což je svým způsobem ale zase přesně ta doba, kdy se máme kvůli škodlivosti slunečního záření z důvodů oslabené ozonové vrstvy slunci vyhýbat. Bezpečná doba slunění, která zároveň naplní naši potřebu vitamínu D je  20 minut slunění dvakrát týdně.

Kde ve stravě vitamín D najdeme?

Rybičky, tuňák, zejména pak tresčí játra a divoký losos, to jsou nejdoporučovanější zdroje přírodního vitamínu D. Dále do sebe vitamín D dostaneme pokaždé, když jíme tvaroh, mléko, žloutky, ale také vepřové sádlo a někoho překvapí, že tento vitamín najdeme i v houbách. A platí, že čím kvalitnější zdroj těchto potravin, tím více tohoto vitamínu získáme.

Některé potraviny se v různých zemích i tímto vitamínem D obohacují. Možná si pamatujete na vitamínem D obohacené mléko. Dnes také najdete některé sýry, jogurty, nebo vajíčka, čehož se dosahuje tím, že nosnice jsou krmeny směsí s vyšším přídavkem vitamínu D, který pak přechází do vajíček.

Mohlo by se vám líbit

Návrat trendu z 90. let: Nevkus, nebo módní hit? Tento rok budeme nosit kontroverzní čouhající tanga z kalhot

Módní svět je známý svými neustálými změnami a cyklickými trendy, které se v průběhu času vrací. A jedním z těchto trendů, který se aktuálně vrací, je móda z 90. let, která se stala ikonickou érou plnou nezapomenutelných stylů a výrazných módních výstřelků. Jedním z těchto trendů jsou také čouhající tanga z kalhot, která byla v té době velmi populární. Ačkoli tato móda již tenkrát vyvolala rozporuplné reakce, zdá se, že se opět vrací.
svetzeny.cz

Přes 40 % lidí má nedostatek vitamínu D

To je navíc údaj pro léto, lékaři běžně říkají, že na konci zimy máme ten nedostatek v podstatě všichni. Je tedy vhodné si tento vitamín doplňovat pomocí potravinových doplňků z lékárny. Každé má ale jiné dávkování, k dispozici jsou tak přípravky, které se kapou do jídla každý den, nebo se dávkují například jednou týdně, což je dobrá varianta pro zapomnětlivé.

TIP: Jestli a jaký máte nedostatek vitamínu D se snadno dozvíte z krevního testu.

Mohlo by se vám líbit

Studie dokazuje, že střevní nerovnováha zásadně ovlivňuje zdraví člověka: Hrozí vám vznik obezity nebo rakoviny

Střevní mikroflóra, jinak také střevní mikrobiota, je komplexní společenství mikroorganismů, které se nachází v lidském trávicím traktu. Jedná se především o bakterie, ale ve svém těle naleznete i další mikroorganismy, jako jsou viry, kvasinky a paraziti. Tato mikroflóra hraje zásadní roli ve zdraví člověka a její nerovnováha může ovlivnit riziko obezity a rakoviny.
svetzeny.cz

Proč jsme víc nachlazení, když máme nedostatek déčka?

Vitamín D podporuje mnoho funkcí v těle a imunita je jenom jedním z nich. Máme-li na konci zimy v těle nedostatek vitamínu D, fungují horším způsobem T-lymfocyty. Nejsou tak aktivní, rychlé, svižné, dobře reagující na nepřátelské buňky a viry v organismu. Řekneme-li to jednoduše, naše obranyschopnost je oslabená, pomalu reagující a viry, streptokoky a bakterie mají delší čas rozvinout v těle svou nekalou činnost, než je začnou likvidovat součásti naší imunity.

Dostatek vitamínu D zrychluje imunitní odpověď na ohrožení zvenčí.

Zdroj článku