Přejít k hlavnímu obsahu

Výživoví terapeuti radí, jak správně grilovat a nepřibrat: Tipy na nejlepší grilovaná jídla bez kalorií

Info ikona
Grilování

Zbožňujete vůni grilovaných pokrmů a večerní posezení s přáteli nad dobrým jídlem, ale obáváte se následného stoupnutí na váhu? Už nemusíte. I mezi grilovanými pochutinami se totiž najdou ty, které vám postavu nepokazí. Jaké to jsou a čemu se vyhnout, abyste nepřibrala? Zjistěte, jak si užít grilování a co si bez obav můžete dopřát, i když si zrovna hlídáte štíhlou linii.

Grilované dobroty k teplému letnímu počasí neodmyslitelně patří. Některé z nich jsou ale zároveň také nebezpečím pro vaši štíhlou linii. Jak grilovat, abyste se už nemusela obávat o své zdraví a útlý pas? Vyzkoušejte následující tipy na odlehčené letní grilování. Možná, že až je vyzkoušíte, na letní grilovačku se budete těšit ještě daleko více než předtím.

Maso nakládejte po svém a vyhýbejte se grilování na uhlí

Aby bylo vaše grilování skutečně zdravé, je podle výživových poradců nutné vyhnout se grilovacímu uhlí. „Grilování na uhlí se raději vyhýbejte úplně. Do pokrmů připravovaných na uhlí se totiž mohou uvolnit rakovinotvorné látky,“ radí výživová terapeutka Johanka Šlapáková, DiS., a dodává: „Doporučuji maso na gril nakládat zásadně doma, abyste se vyhnula nezdravým polotovarům. Dejte si pozor také na kupované koření, protože obsahuje mnoho soli. Pokud už ho ale přece jen kupujete, zvolte to, které sůl neobsahuje.“

A jak na domácí marinádu? Při nakládání upřednostněte raději bylinky, šetřete se solí a přidávejte do ní raději pouze lehčí ingredience, jako je olivový olej nebo jogurt. Důležitý je i druh masa, který si dopřejete. Mezi nejméně tučné patří například kuřecí maso, ryby a mleté hovězí. Naopak, výživoví specialisté doporučují vyhýbat se masu s vysokým obsahem tuku, jako je krkovice, bůček či slanina. Vhodné pro štíhlou linii nejsou ani klobásy, vuřty a uzeniny obecně.

Řekněte ano grilované zelenině

Pokud patříte mezi fanoušky gurmánských zážitků, pravděpodobně nepohrdnete grilovanou zeleninou. Výborná je třeba grilovaná cuketa, paprika nebo lilek. Namísto kupovaného dresinku si pak připravte vlastní, připravit ho můžete z bílého jogurtu či zakysané smetany. Dochuťte ho ideálně domácími čerstvými bylinkami, česnekem chilli nebo dalšími druhy koření. Fantazii se meze nekladou. Tato kombinace potěší nejen vaše chuťové buňky, ale především i vaši štíhlou linii. Navíc platí, že také při přípravě zeleniny a dresinků byste se měla vyhnout především přidávání velkého množství tuku a soli.

Nebojte, příloh se vzdávat nemusíte

„Jako příloha je vhodné celozrnné pečivo. Vyvarovat byste se ale měla pečivu z bílé pšeničné mouky“, říká nutriční terapeutka. A pokud chcete shodit pár kil, měla byste se vyvarovat i pití alkoholu. „Namísto piva či jiného alkoholického nápoje, si raději připravte třeba vodu s mátou a citronem,“ radí výživová terapeutka. Ale nezoufejte. Pokud si večerní grilování bez sklenky s alkoholickým drinkem nedokážete představit, máme pro vás pár tipů. Namíchejte si třeba dietní mojito bez třtinového cukru (stačí jím potřít pouze okraj sklenice nebo ho dosladit stévií či jiným sladidlem), velmi chutným a osvěžujícím letním nápojem je také vinný střik. Výhodou bílého vína je totiž obecně známý fakt, že

patří mezi nejméně kalorické alkoholické nápoje. Pokud ho k tomu ještě naředíte vodou, bude váš drink ještě lehčí a přesto chutný. A to je skvělá zpráva, nemyslíte?

Chutný domácí dresink s česnekem

Jestliže byste si doma ráda nachystala vlastní odlehčený dresink, ale nevíte, jak na to, máme pro vás osvědčený recept. „Na domácí dresink potřebujete jednu zakysanou smetanu, lžičku olivového oleje, medvědí česnek (množství podle chuti), trochu soli a pepře. Všechny suroviny spolu zamíchejte a máte hotovo. Takto připravený dresink je zdravější, ale navíc také osvěžující. Pro vaši štíhlou linii se tak hodí daleko více než kupované dresinky na bázi majonézy,“ popisuje, jak si připravit lehký a snadný domácí dresink, nutriční specialistka Šlapáková.

Recept na grilovanou rybu

„Pokud máte rádi ryby, můžete vyzkoušet recept na grilovaného kapra s libečkem a sušenou šunkou. Kapra vykuchejte, zbavte hlavy, ploutví a šupin. Namočte ho na pár hodin do mléka s utřeným česnekem. Poté omyjte a osušte. Kapra osolte, naplňte vnitřek cibulí, libečkem, sušenou šunkou a troškou másla. Zabalte do alobalu a grilujte na rozpáleném grilu, zakončuje receptem výživová terapeutka Johanka Šlapáková, DiS.

Newsletter

Svet Zeny logo

Odebírejte náš NEWSLETTER

Váš e-mail

Na váš e-mail jsme odeslali odkaz pro potvrzení odběru novinek.