Přejít k hlavnímu obsahu

Kvíz: Co víte o Vánocích? Většina lidí tímto testem nezvládne projít bez chyby

V posledních letech se z Vánoc stal poměrně komerční svátek a mnoho lidí zapomíná na to, jaká je jejich pravá podstata. Co vlastně slavíme? A odkud se vůbec vzalo slovo Vánoce? Otestujte své znalosti. Testem zvládne bez chyby projít jen málokdo.

Co je podstatou Vánoc?

Každý člověk Vánoce vnímá jinak. Rozhodující je samozřejmě věk, místo narození a také vztah k náboženství. Vánoce jsou totiž křesťanské svátky oslavující narození Ježíše Krista v Betlémě. Hlavní svátek (Narození Páně neboli Boží hod) je 25. prosince a předchází mu doba adventní, která končí Štědrým dnem. Běžní lidé, především pak ti z mladších generací, kteří nejsou nábožensky založení, toho ví o biblickém narození Ježíše relativně málo. 

Pro obyvatelé Česka jsou Vánoce spojeny především s množstvím lidových zvyků a tradic. Dárky zde nosí Ježíšek, čímž Češi odkazují na Ježíše Krista. K Vánocům také neodmyslitelně patří krásně nazdobený vánoční stromeček. Tato tradice ale není tak dlouhá, jak by se mohlo zdát. Zdobení vánočního stromečku se v Česku začalo rozšiřovat až v 19. století a původně se jednalo o protestantský zvyk.
A odkud vůbec pochází slovo Vánoce? Názorů na původ slova je hned několik. Patrně se ale jedná o převzetí z německého slova wāhnachten (dnes Weihnachten), složeného ze dvou částí, které v překladu znamenají světit a noc.

KVÍZ: Jak dobře znáte vánoční tradice a pověry? Testem bez chyby neprojdete!

Vánoce se pojí nejen s klidem, rodinnou pohodou a dárky, ale také s tradicemi a nejrůznějšími zvyky a pověrami. Někteří lidé je drží, jiní nikoliv. Otestujte své znalosti v zábavném vánočním kvízu a zjistěte, kolik toho o klasických vánočních tradicích, pověrách a zvycích víte.
svetzeny.cz

Komercializace Vánoc

Za to, že mnoho lidí zapomíná na to, jaká je skutečná podstata Vánoc, může do určité míry i jejich komercializace. Hlavní vlna komercializace Vánoc přišla se vznikem a rozvojem obchodních domů, ve kterých obchodníci poprvé začali využívat podstatu marketingových technik tak, aby k nákupu nalákali co nejvíce lidí. S tím se pojí většina barev, objektů a stylů, které máme s Vánočními svátky spojeny. Můžeme sem zahrnout například vánoční pohlednice, koule na stromeček a v neposlední řadě také postavu Santy Clause. Za jeho typický vizuál, který se dnes objevuje téměř všude, může malíř Fred Mizen, který vyobrazil Santu, jak v obchodním domě popíjí Coca-Colu. V jeho šlépějích pak šel další malíř Haddon Sundblom, který pro Coca-Colu vytvořil sérii Santových obrázků. A tak vznikla podoba, která se dodnes objevuje téměř všude.

Díky zmíněné komercializaci a velkému vlivu západních zemí tudíž mnoho lidí v dnešní době zapomíná na to, co je ve skutečnosti podstata Vánoc a moc toho o nich neví. Jak jste na tom vy?

Otestujte své znalosti v zábavném kvízu!

 

Zdroj článku