Přejít k hlavnímu obsahu

Věk je jenom číslo: Jak staré je vaše tělo doopravdy prozradí metabolický věk. Vypočítejte si ho

Zkráceně řečeno metabolický věk je váš věk, na který se cítí vaše tělo. Bazální metabolismus udává, kolik vaše tělo spálí energie zatímco je v klidu. Někdo spálí více, někdo méně. Faktory, které rychlost toho základního metabolismu v klidu ovlivňují jsou například věk, váha, výška, aktivita mimo klidový režim, ale také třeba to, nakolik jste si metabolismus poničili dietami, nemáte hormonální problémy či neberete-li nějaké léky, které právě tento faktor ovlivňují.

Mohlo by se vám líbit

Trendy boty jara 2023: Stylová obuv, která je pohodlná a krásná zároveň. Inspirujte se v galerii

Rozhodli jste se trochu doplnit šatník a pořídit si něco podle posledních trendů? Začněte u bot. Slunečné dny s teplotami vysoko nad nulou jsou už za rohem, takže je nejvyšší čas si nějaké pořídit. Pokud chcete, aby byly nejen trendy, ale zároveň i pohodlné, projděte si naši galerii.
svetzeny.cz

Čím lepší bazální metabolismus, tedy spalování v klidu, tím lepší je i váš metabolický věk.

Metabolický věk vám určí i lékař

U některých praktických lékařů se můžete svůj metabolický věk také dozvědět z výsledků preventivní prohlídky. Většinou lékaři vychází z údajů na váze, údajů o výšce a věku, ale někdy obraz ještě více doplní základní krevní rozbor. Ostatně na základě určeného věku může lékař přesněji doporučit novou životosprávu.

Spočítejte si svůj metabolický věk

Pro muže: Bazální metabolismus = 10 x váha v kg +6,25 x výška v cem – 5 x věk v letech + 5

Pro ženy: Bazální metabolismus = 10 x váha v kg + 6,25 x výška v cm – 5x věk v letech – 161

Mohlo by se vám líbit

Věk, kdy máte menstruaci, může předpovědět, jak dlouho budete žít

Je pravděpodobné, že jste už zapomněla, kdy jste dostala svoji první menstruaci, ale vzpomeňte si na ten hrozný den, kdy poprvé přišla vaše měsíční kamarádka. Byla jste "pozdě kvetoucí", nebo jste byla první dívkou ve vaší skupině přátel, která se "stala ženou"? Právě první menstruace může údajně prozradit, jak vysokého věku se dožijete.
svetzeny.cz

Mám riziko a příliš tuku v těle?

Pro tuto odpověď vám stačí  změřit se v pase a bocích a čísla pak porovnat ve vzájemném poměru.

Pas měřte v nejuzším místě, cca malou část pod okrajem spodních žeber ve stavu, kdy máte vydechnuto a stojíte rovně, nepoulíte břiško. Boky měřte pak zhruba v oblasti kyčlí.

Výpočet rizika zpomaleného metabolismu a vysokého obsahu tělesného tuku:

Obvod pasu : (děleno)  obvod boků = výsledek

Zdravý výsledek je pak v hodnotách do 0,85 u žen a 0,95 u mužů.

Základní orientaci vám ale může dát také obyčejný údaj centimetrů v pase. Ženy méně než 80 cm, muži méně než 94 cm. Vše nad již je rizikové a od hodnot 94 cm u žen a 102 u mužů je riziko velmi vysoké.

To vše naznačí, jaký je váš metabolický věk, či spíše v domácích podmínkách si orientačně určíte, jestli nejste ve vysokém riziku toho, že váš metabolický věk může být výrazně vyšší než ten kalendářní.

Mohlo by se vám líbit

Hvězda 90. let Kelly z Beverly Hills 90210 oslavila půl století. Podívejte se, jak vypadá dnes svůdná kráska, která popírá botox

Milovníci devadesátek si těžko představí větší seriálový kult než Beverly Hills 90210, právě ten totiž po dobu několika let připoutával každou neděli k obrazovkám přes milion českých diváků, aby okoukli, co se děje v životech Steva, Brandona, Andrei, Valerie, Dylana, Kelly, Brendy, Davida a Donny a taky, co je nového v pověstném Peach Pitu. Silná sestava se nyní potkala po tři a třiceti letech od první klapky – i když už bohužel ne v plném počtu. Dylan McKay, vlastním jménem Luke Perry, podlehl přesně před čtyřmi lety mozkové příhodě. Hvězda večera ale byla jasná. Neuvěříte, jak prokoukla Jennie Garth!
svetzeny.cz

Jak svůj metabolický věk snížit nebo optimalizovat?

  • Vyhýbejte se stresu a naučte se kompenzovat své stresové situace
  • Dbejte na zdravou výživu
  • Cvičte se  zátěží, ideálně činky nebo zátěž vlastního těla (aktivace svalů a více svalů v těle pomáhá rychlejšímu spalování v klidovém metabolismu)
  • Hýbejte se i přirozeným pohybem, zlepšuje to psychické naladění

Dá se říci, že nejlepším bojovníkem proti tělesnému tuku a vylepšení metabolického věku je kromě dobrého jídelníčku a zdravé psychiky i množství svalů v těle. Aby tělo dobře spalovalo, potřebuje mít k dispozici množství svalů, které jsou aktivní. Cvičení 3 – 4 x v týdnu s činkami (nebo  pilates) dobře zaktivuje všechny svaly a najednou budete ubývat na váze jen díky tomu, že vaše tělo má čím spalovat.

Zdroj článku