Přejít k hlavnímu obsahu

Orgánové hodiny: Naplánujte si jídlo ve chvíli, kdy je vaše tělo připraveno trávit, a kila půjdou samy dolů

Info ikona
Harmonogram trávení

Chcete jíst zdravě a vyváženě, ale nejde vám to? Nebo naopak, máte pocit, že zdravě jíte, ale váha ne a ne klesnout? Možná to chce revizi jídelníčku, ale především správné načasování. Tělo má svůj vlastní rytmus a když si dáte jídlo večer, bude to jiné, než když si ho dáte ráno po probuzení.

Lidské tělo funguje jako dobře namazaný stroj a trávení je jednou z věcí, kterou není dobré brát na lehkou váhu. Může totiž významně působit nejen na vaše tělo a váhu, ale třeba také na psychiku. Samozřejmě je potřeba brát ohled na metabolismus, kondici, celkový zdravotní stav a mnoho dalšího, ale zamyslet se nad harmonogramem vašeho trávení není od věci. Možná zjistíte zajímavé věci, které mohou pomoci v cestě za hubnutím a zdravým tělem.

Info ikona
Břicho

Probouzení: 5 - 7 hodin

Mnohdy ještě dřív ne vy sami, se probouzí vaše tělo a především tlusté střevo. Čeká ho práce, musí dokončit trávicí proces. Váš den v těle tak začíná poslední fází trávení, abyste se ráno mohli probudit a začít bez problémů snídat. Tato práce tlustého střeva se ráno projeví tím, že potřebujete jít na toaletu a vyprázdnit natrávenou potravu včerejšího dne.

Doba snídaně: 7 - 9 hodin

V tuhle chvíli čeká trávicí proces a žaludek nový den a jsou na něj připraveni. Žaludek po celé noci je hladový a čeká, co mu dáte ke snídani. Po ránu je velmi výkonný a chystá se na štěpení bílkovin, tráví sacharidy a tuky. Dopřejte proto nejen sobě, ale také svému tělu kvalitní a výživnou snídani. Rozhodně by se do ní měli řadit bílkoviny, sacharidy a tuky.

První doba trávení: 8 - 13 hodin

Po první fázi trávení, kterou žaludek zvládl ráno, přichází další část. Potrava ze snídaně je částečně natrávená a z žaludku se přesouvá do tenkého střeva, které začíná svou práci. Živiny se skrz stěnu střeva dostávají do krve. Jde o náročný proces, který může zabrat i několik hodin. Hodně záleží na tom, jaké jídlo jste jedli. Lehké pokrmy tělo stráví rychleji než těžká jídla. V potaz je nutno brát i množství, které sníte.

 

Orgány pracují: 9 - 11 hodin

Orgány se v těle pouští do intenzivnější práce a přichází na pomoc trávicímu systému. Do práce se zapojuje žlučník a slinivka břišní. Jsou v pohotovosti celý den a pomáhají trávení při produkci hormonů (inzulinu a glukagonu) podle momentálního stavu hladiny cukru v krvi. Aby ta zbytečně nekolísala nahoru a dolů, je dobré volit potraviny, které mají nízký glykemický index.

Druhé denní maximum: 12 - 14 hodin

Žaludek je v druhém denním maximu a je tedy ideální doba mu dopřát dobrý a kvalitní oběd. Ten snězte v klidu, protože tak, jako vy, i žaludek potřebuje ke své práci klid. Každé jednotlivé sousto pořádně žvýkejte, ať se poté lépe v těle tráví.

Siesta: 13 - 14 hodin

Váš žlučník nyní pomáhá při zpracování oběda. Pokud je oběd snadno zpracovatelný, pak ho žlučník zpracuje. Těžší obědy ho však mohou potrápit a on na oplátku potrápí vás. Po obědě si dopřejte siestu a chvíli si odpočiňte. Váš trávicí trakt vám poděkuje.

Odpolední směna: 13 - 16 hodin

Pro tenké střevo začíná druhá směna, kterou může dobře zvládnout - pokud jste jedli v menších porcích, lehká jídla a s dostatečným časovým odstupem. Pokud tomu tak nebylo, potrápí vás tělo únavou a pocity těžkosti. 

Práce před spánkem: 19 - 23 hodin

Na další směnu nastupuje tenké střevo a zpracovává všechno, co jste jedli pozdě odpoledne a večer. Má za cíl vše zpracovat, aby v žaludku nic nezůstalo a by jste mohli v klidu spát. K tomu potřebuje nějaký čas, obvykle hodinu až dvě. I proto je dobré jíst naposledy dvě hodiny před spaním

Zasloužený odpočinek: 23 - 5 hodin

Orgány trávicího systému si dopřávají zasloužený odpočinek po náročné práci. Když jim v tomto klidovém režimu dopřejete těžké jídlo, budou se přirozeně bránit. Může se objevovat těžký žaludek, průjem, zácpa, pálení žáhy, žlučníkové záchvaty a podobně.

 

Zdroj článku